Postmodern thought, the decolonial perspective, and the ontoepistemological construction of democracy in the Global South

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47284/cdc.v24i00.18810

Keywords:

Postmodernity, Decolonial Studies, Global South, Epistemologies

Abstract

Taking decolonial thought as a foundational element for the emergence of other epistemologies, we discuss the importance of the postmodern turn in confronting colonial/modern paradigms and the development of contemporary studies involving the concept of democracy, from local perspectives. To this end, we draw on Bezerra (2007) and Portela Júnior (2015) to address the concepts of modernity and postmodernity; Queiroz (2020) and Mignolo (2020) to discuss the concept of coloniality; and Nascimento (2021) to link our discussion to the idea of locus of enunciation. We conclude that adopting postmodern thought, grounded in the perspective of decolonial studies for research on democracy, contributes to overcoming socially shared archetypes perpetuated for centuries in colonized countries, such as Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Fernandes Azzari, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutora em Linguística Aplicada. Pesquisadora e professora permanente do PPG em Educação e da Faculdade de Letras.

Ana Paula Paiva Pedroso Ramos de Freitas, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestranda no PPG em Linguagens, Mídia e Arte (PPG-Limiar).

References

APPLE, M. W. A luta pela democracia na Educação. In: APPLE, M. W. et al. A luta pela democracia na educação: lições de realidades sociais. Tradução: Marcus Penchel. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020, p. 9-30.

BEZERRA, T. C. E. Modernidade e Pós-modernidade: uma abordagem preliminar. Textos e debates, Roraima, n. 13, p. 176-202, 2007. Disponível em: https://revista.ufrr.br/textosedebates/article/viewFile/892/737. Acesso em: 6 mar. 2023.

BOAVA, D. L. T.; MACEDO, F. M. F.; SETTE, R. de S. Contribuições do ensaio teórico para os estudos organizacionais. Revista Administração em Diálogo, [S. l.], v. 22 n. 2, 2020, p. 69-90.

CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Projeto de pesquisa. Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2021.

ENGELKE, C. R. Desdemocratização e participação democrática: a percepção dos agentes dos Orçamentos Participativos de Rio Grande e São Lourenço do Sul (2013-2106). 2022. 208 f. Tese (Doutorado em Ciência Política) - Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, Instituto de Filosofia, Sociologia e Política, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2022.

HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico. Sabedoria prática. Tradução: Bhuvi Libanio. São Paulo: Editora Elefante, 2020.

LÍRIO, C. J.; AZZARI, E. F. Multiletramentos como formas de (res)significar o corpo e as diversidades: reflexões sobre educação linguística, decolonialidade e antirracismo. In: PINHEIRO, P.; AZZARI, E. F. (org.) Multiletramentos em teoria e prática: desafios para a escola de hoje. Campinas, SP: Pontes, 2023, v. 2, p. 243-260.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T.; HASHIGUTI, S. T. Decolonialidade e(m) Linguística Aplicada: uma entrevista com Lynn Mario Trindade Menezes de Souza. Polifonia, [S. l.], v. 29, n. 53, 2023, p. 149–177.

MIGNOLO, W. D. Histórias globais, projetos locais. Colonialidades, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2020.

MIGUEL, L. F. A democracia na periferia do capitalismo: impasses do Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

NASCIMENTO, G. Entre o lócus de enunciação e o lugar de fala: marcar o não marcado e trazer o corpo de volta na linguagem. Trab. Ling. Aplic., Campinas, n 60.1, p. 58-68, jan./abr. 2021

PORTELA JÚNIOR, A. Estudos pós-coloniais e ciências sociais: críticas e alternativas epistemológicas. Temáticas, Campinas, v. 23, n. 45/46, p. 77-100, fev./dez. 2015.

QUEIROZ, L. Decolonialidade e concepções de língua: uma crítica linguística e educacional. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad/racionalidade. Perú Indigena, [S. l.], v. 13, n. 29. Lima, 1992.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 44. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.

WALSH, C. Introducción. Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminhos. In: WALSH, C. (Ed.).Pedagogía decoloniales: práticas insurgents de resistir, (re)sister y (re)vivir. Quito: Abya-Yal, 2013.

Published

12/12/2024