Postmodern thought, the decolonial perspective, and the ontoepistemological construction of democracy in the Global South
DOI:
https://doi.org/10.47284/cdc.v24i00.18810Keywords:
Postmodernity, Decolonial Studies, Global South, EpistemologiesAbstract
Taking decolonial thought as a foundational element for the emergence of other epistemologies, we discuss the importance of the postmodern turn in confronting colonial/modern paradigms and the development of contemporary studies involving the concept of democracy, from local perspectives. To this end, we draw on Bezerra (2007) and Portela Júnior (2015) to address the concepts of modernity and postmodernity; Queiroz (2020) and Mignolo (2020) to discuss the concept of coloniality; and Nascimento (2021) to link our discussion to the idea of locus of enunciation. We conclude that adopting postmodern thought, grounded in the perspective of decolonial studies for research on democracy, contributes to overcoming socially shared archetypes perpetuated for centuries in colonized countries, such as Brazil.
Downloads
References
APPLE, M. W. A luta pela democracia na Educação. In: APPLE, M. W. et al. A luta pela democracia na educação: lições de realidades sociais. Tradução: Marcus Penchel. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020, p. 9-30.
BEZERRA, T. C. E. Modernidade e Pós-modernidade: uma abordagem preliminar. Textos e debates, Roraima, n. 13, p. 176-202, 2007. Disponível em: https://revista.ufrr.br/textosedebates/article/viewFile/892/737. Acesso em: 6 mar. 2023.
BOAVA, D. L. T.; MACEDO, F. M. F.; SETTE, R. de S. Contribuições do ensaio teórico para os estudos organizacionais. Revista Administração em Diálogo, [S. l.], v. 22 n. 2, 2020, p. 69-90.
CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Projeto de pesquisa. Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2021.
ENGELKE, C. R. Desdemocratização e participação democrática: a percepção dos agentes dos Orçamentos Participativos de Rio Grande e São Lourenço do Sul (2013-2106). 2022. 208 f. Tese (Doutorado em Ciência Política) - Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, Instituto de Filosofia, Sociologia e Política, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2022.
HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico. Sabedoria prática. Tradução: Bhuvi Libanio. São Paulo: Editora Elefante, 2020.
LÍRIO, C. J.; AZZARI, E. F. Multiletramentos como formas de (res)significar o corpo e as diversidades: reflexões sobre educação linguística, decolonialidade e antirracismo. In: PINHEIRO, P.; AZZARI, E. F. (org.) Multiletramentos em teoria e prática: desafios para a escola de hoje. Campinas, SP: Pontes, 2023, v. 2, p. 243-260.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T.; HASHIGUTI, S. T. Decolonialidade e(m) Linguística Aplicada: uma entrevista com Lynn Mario Trindade Menezes de Souza. Polifonia, [S. l.], v. 29, n. 53, 2023, p. 149–177.
MIGNOLO, W. D. Histórias globais, projetos locais. Colonialidades, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2020.
MIGUEL, L. F. A democracia na periferia do capitalismo: impasses do Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
NASCIMENTO, G. Entre o lócus de enunciação e o lugar de fala: marcar o não marcado e trazer o corpo de volta na linguagem. Trab. Ling. Aplic., Campinas, n 60.1, p. 58-68, jan./abr. 2021
PORTELA JÚNIOR, A. Estudos pós-coloniais e ciências sociais: críticas e alternativas epistemológicas. Temáticas, Campinas, v. 23, n. 45/46, p. 77-100, fev./dez. 2015.
QUEIROZ, L. Decolonialidade e concepções de língua: uma crítica linguística e educacional. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.
QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad/racionalidade. Perú Indigena, [S. l.], v. 13, n. 29. Lima, 1992.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 44. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.
WALSH, C. Introducción. Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminhos. In: WALSH, C. (Ed.).Pedagogía decoloniales: práticas insurgents de resistir, (re)sister y (re)vivir. Quito: Abya-Yal, 2013.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Campo: Revista de Ciências Sociais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.