Presentation: COVID-19 pandemic
From the discovery of new ways to educate to symptoms of anxiety in education
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v24iesp.2.18637Keywords:
Pandemic, Distance Education, Life ExperiencesAbstract
Between 2020 and 2022, we experienced the COVID-19 pandemic. The Violence Observatory, affiliated with Barra Mansa University Center (RJ), was surveyed in 2021 and 2022. The objective was to understand the experiences with remote learning of school administrators, teachers, family members of students in the municipal education system, and college students. To reflect on the pandemic scenario, we drew on the works of Homem (2020) and Santos (2020; 2021), and for insights on education during the pandemic, we referenced the work organized by Gomes (2021). The research encompassed quantitative and qualitative methods, with data collected through virtual questionnaires and focus groups. General results are presented with an emphasis on the focus groups. We identified a low density of public policies for adequate access to education. Other findings included violence against women, children, and adolescents and psychological distress among teachers and college students. Additionally, we found successful experiences. Our results contribute to the reflection on the impacts of the pandemic on the learning process.
Downloads
References
BARROS, A. M. D. B.; ESTEVES, R. M. M. G.; SILVA, M. P. M. Relatório da pesquisa sobre educação e pandemia na Região Sul-Fluminense. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 24, n. esp. 2, e023021, 2023. e-ISSN: 2594-8385. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18640.
BORDINI, G. S.; SPERB, T. M. Grupos Focais on-line e pesquisa em psicologia: revisão de estudos empíricos entre 2001 e 2011. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 17, n. 2, p. 195-205, 2013. DOI: 10.5380/psi.v17i2.28480. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/28480/22695. Acesso em: 20 jul. 2023.
COSTA, C. S.; DUARTE, A. A.; NASCIMENTO, M. S. O acesso ao ensino e a violação de direitos: Desdobramentos da inserção do ensino remoto emergencial durante a pandemia de COVID-19. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 24, n. esp. 2, e023023, 2023. e-ISSN: 2594-8385. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18647.
DESLANDES, S. COUTINHO, T. Pesquisa social em ambientes digitais em tempos de COVID-19: notas teórico-metodológicas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 11. p. 2-10, 2020. DOI: 10.1590/0102-311X00223120. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/hz9h4Fm4mdrvnZwTfKRpRNq/. Acesso em: 20 jul. 2023.
DUARTE, A.; ALVES, F. S.; NASCIMENTO, M. S. Distanciamento social: As condições psicológicas de estudantes do ensino superior durante a pandemia. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 24, n. 00, e023020, 2023. e-ISSN: 2594-8385. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18639.
EBELING, F. C. R. Os desafios impostos à educação pela da pandemia do COVID-19 e as novas estratégias: Um relato de experiências. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 24, n. esp. 2, e023026, 2023. e-ISSN: 2594-8385. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18645.
GOMES, F. O. C. (org.). Com a palavra...os profissionais da educação: relatos de experiência sobre o trabalho educacional. Natal: Editora Famen, 2021. E-book. Disponível em: https://editorafamen.com.br/product/com-a-palavra-os-profissionais-da-educacao-relatos-de-experiencia-sobre-o-trabalho-educacional/. Acesso em: 10 jul. 2023.
HOMEM, M. A lupa da alma: quarentena-revelação. São Paulo: Editora Todavia, 2020.
MACHADO, E. G. Pesquisa Covid-19 – Estudantes da Unilab no Ceará. Grupo Diálogos Urbanos. Instituto de Humanidades (UNILAB), 2020. Disponível em: http://unilab.edu.br/noticias/2020/05/13/grupo-dialogos-urbanos-divulga-resultado-da-pesquisa-covid-19-estudantes-da-unilab-no-ceara/. Acesso em: 20 jul. 2023.
MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37. p. 1-8, 2020. DOI: 10.1590/1982-0275202037e200067. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-166X2020000100504&script=sci_arttext. Acesso em: 10 jul. 2023.
MORESI, E. Metodologia da pesquisa. Documento do Programa de Pós-graduação Strictu Sensu em Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação. Universidade Católica de Brasília (UCB), Brasília, 2003. Disponível em: https://docplayer.com.br/889693-Metodologia-da-pesquisa.html. Acesso em: 10 jul. 2023.
NISHIMORI, V. C. S. A.; CRUZ, J. A. S. Alfabetização e ensino remoto: possibilidades e perspectivas. Doxa: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23. n. 00. p. 2-17, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.16858. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/16858. Acesso em: 10 jul. 2023.
PAIVA, C.; ALVES, F de S.; NASCIMENTO, M. S. Experiências exitosas de professores durante a pandemia de COVID-19: Uma flor no asfalto. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 24, n. 00, e023025, 2023. e-ISSN: 2594-8385. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18655.
SANCHES, S. M. Ensino remoto e pandemia: breves considerações. In: GOMES, F. O. C. (org.). Com a palavra... os profissionais da educação: relatos de experiência sobre o trabalho educacional [e-book]. Natal: Editora Famen, 2021. Disponível em: https://editorafamen.com.br/product/com-a-palavra-os-profissionais-da-educacao-relatos-de-experiencia-sobre-o-trabalho-educacional/. Acesso em: 10 jul. 2023.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.
SANTOS, B. S. O futuro começa agora: da pandemia à utopia. São Paulo: Boitempo, 2021.
SANTOS, N. S.; MIQUILINI, M. B. A docência na pandemia: Tecnologia, isolamento e o sofrimento psíquico. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 24, n. esp. 2, e023024, 2023. e-ISSN: 2594-8385. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18649.
ZIMMER, C.; SANTOS, N. S.; NASCIMENTO, M. S. Violência simbólica contra as mulheres sob os holofotes da pandemia de COVID-19: Desigualdade de gênero na divisão do trabalho doméstico. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 24, n. esp. 2, e023022, 2023. e-ISSN: 2594-8385. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18646.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.