The use of digital screens in early childhood and the relationship with communication and interaction
literature review
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v26i00.20099Keywords:
Screen Time, Social Interaction, Language Development Disorders, Child DevelopmentAbstract
Family interaction and communication between parents and children are fundamental aspects of child development. The use of digital screens has become common and present in the daily activities of both parents and children. This study presents a literature review on the association between screen time and its impacts on social interaction and language development in children. Articles were selected from the databases of the CAPES–MEC Journal Portal and the Virtual Health Library (BVS), covering the period from 2012 to 2021. The sample consisted of 10 articles. The literature highlights the negative impacts on language development, reduced social interaction, and the passive use of screens. It is necessary for caregivers to moderate screen time to minimize excessive exposure. There is also a reinforced need for further studies involving children born during the pandemic period, who may have been affected by the consequences of social isolation.
Downloads
References
Alvarenga, P., Soares, Z. F., Sales, P. K. C., & Filho, N. C. A. (2020). Escolaridade materna e indicadores desenvolvimentais na criança: Mediação do conhecimento materno sobre o desenvolvimento infantil. Psico, 51(1), e31622. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.1.31622
Assemany, N. M. (2016). Superestimulação na infância: uma questão contemporânea. Cadernos de Psicanálise, 38(34), 231–243.
Brasil. (2025, 13 de janeiro). Lei nº 15.100, de 13 de janeiro de 2025: Dispõe sobre a utilização, por estudantes, de aparelhos eletrônicos portáteis pessoais nos estabelecimentos públicos e privados de ensino da educação básica. Diário Oficial da União. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2025/lei-15100-13-janeiro-2025-796892-publicacaooriginal-174094-pl.html
Castro, T. S., & Ponte, C. (2019). Contar o tempo ou fazer com que o tempo conte? A perspectiva dos pais portugueses sobre tempo de tela. Revista Cocar, (7), 168–182. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2797
Eickmann, S. H., Emond, A. M., & Lima, M. (2016). Evaluation of child development: beyond the neuromotor aspect. Jornal De Pediatria, 92(3), 71–83. https://doi.org/10.1016/j.jped.2016.01.007
França, E. F., Silva Júnior, J. P. da, Serra, F. T., Martinez, J. de A. R., Souza, L. C. de, Silva, R. T. da, Miyake, G. M., Martins, R. Álvaro B. L., & Matsudo, V. K. R. (2020). Tempo de tela e estado nutricional de escolares da cidade de Suzano-SP. RBONE - Revista Brasileira De Obesidade, Nutrição E Emagrecimento, 13(83), 1135-1142. https://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/1158.
Li, X., Vanderloo, L. M., Keown-Stoneman, C. D. G., Maguire, J. L., Anderson, L. N., Cost, K. T., Charach, A., Birken, C. S., & Korczak, D. J. (2021). Screen use and mental health symptoms in Canadian children and youth during the COVID-19 pandemic. JAMA Network Open, 4(12), e2140875. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.40875
Lima, S. S., Cavalcante, L. I. C., & Costa, E. F. (2016). Triagem do desenvolvimento neuropsicomotor de crianças brasileiras: uma revisão sistemática da literatura. Fisioterapia E Pesquisa, 23(3), 336–342. https://doi.org/10.1590/1809-2950/15703523032016.
Madigan, S., Browne, D., Anhorn, C., Eirich, R., & Christakis, D. A. (2020). Associations between screen use and child language skills: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatrics, 174(7), 665–675. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2020.0327.
Martinot, P., Bernard, J. Y., Peyre, H., Plancoulaine, S., Dédo, A., Forhan, A., … Heude, B. (2021). Exposure to screens and children’s language development in the EDEN mother–child cohort. Scientific Reports, 11, 11863. https://doi.org/10.1038/s41598-021-90867-3
Monteiro, S. S.; Pereira, R. R. D. (2020). Desafios e possibilidades em tempos de pandemia: : pensando o acolhimento no contexto da educação infantil. Revista De Ciências Humanas, 20(1). https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/10997
Nobre, J. N. P., Santos, J. N., Santos, L. R., Guedes, S. D. C., Pereira, L., Costa, J. M., & Morais, R. L. D. S. (2021). Fatores determinantes no tempo de tela de crianças na primeira infância. Ciência & saúde coletiva, 26, 1127–1136. https://doi.org/10.1590/1413-81232021263.00602019
Nunes, T. A. R., Santos, A. R. T. dos, Lima, M. T. da S., Negreiros, F., & Formiga Sobrinho, A. B. (2024). Revisão sistemática sobre o uso de telas digitais na interação triádica criança-adulto-tela. Revista Subjetividades, 24(2), 1–13. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v24i2.e14302
Piccinini, C. A., Moura, M. L. S. de ., Ribas, A. F. P., Bosa, C. A., Oliveira, E. A. de ., Pinto, E. B., Schermann, L., & Chahon, V. L. (2001). Diferentes Perspectivas na Análise da Interação Pais-Bebê/Criança. Psicologia: Reflexão E Crítica, 14(3), 469–485. https://doi.org/10.1590/S0102-79722001000300004.
Rocha, H. A. L., Correia, L. L., Leite, Á. J. M., Machado, M. M. T., Lindsay, A. C., Rocha, S. G. M. O., Campos, J. S., Silva, A. C., & Sudfeld, C. R. (2021). Screen time and early childhood development in Ceará, Brazil: A population-based study. BMC Public Health, 21, Article 1817. https://doi.org/10.1186/s12889-021-11838-w.
Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República. (2025). Crianças, adolescentes e telas: Guia sobre usos de dispositivos digitais. Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República.
Sociedade Brasileira de Pediatria. (2020). A assistência neuropediátrica em tempos de pandemia. Documento científico Departamento Científico de Neurologia 2019–2021. https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/22801c-DC-Assist_Neurpediatrica_em_tempos_de_pandemia.pdf
Sociedade Brasileira de Pediatria. Manual de orientação: menos telas, mais saúde. 2019. https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf
Supanitayanon, S., Trairatvorakul, P., & Chonchaiya, W. (2020). Screen media exposure in the first 2 years of life and preschool cognitive development: a longitudinal study. Pediatric research, 88(6), 894–902. https://doi.org/10.1038/s41390-020-0831-8
Varadarajan, S., Govindarajan Venguidesvarane, A., Ramaswamy, K. N., Rajamohan, M., Krupa, M., & Winfred Christadoss, S. B. (2021). Prevalence of excessive screen time and its association with developmental delay in children aged <5 years: A population‑based cross‑sectional study in India. PLOS ONE, 16(7), e0254102. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0254102
Yalçın, S. S., Örün, E., Mutlu, C., Dalgıç, A. I., Ünlü, M., & Yalçın, S. (2021). Evaluation of problematic screen exposure in pre-schoolers using a unique tool called “Seven-in-Seven Screen Exposure Questionnaire”: Cross-sectional study. BMC Pediatrics, 21, Artigo 243.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
