INFLUÊNCIA DA FOTOGRAFIA NA PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE O TEXTO ELETRÔNICO DAS CIÊNCIAS POPULARES


INFLUENCIA DE LA FOTOGRAFÍA EN LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES DEL TEXTO DE CIENCIA ELECTRÓNICA POPULAR


INFLUENCE OF PHOTOGRAPHY ON STUDENTS’ PERCEPTION OF ELECTRONIC POPULAR SCIENCE TEXT


Natalia Igorevna KHRISTOFOROVA1


RESUMO: O presente artigo analisa a relevância da combinação dos componentes verbal e não-verbal do texto de ciência popular e o papel das tecnologias de computação e da rede global de informação, a Internet, na criação de textos desse tipo. A autora realiza um estudo para avaliar o impacto das tecnologias da Internet no processo de criação de texto eletrônico de ciência popular na tentativa de determinar as tecnologias mais promissoras utilizadas nesse processo. A autora conclui que as tecnologias mais avançadas devem ser usadas na criação de um texto de ciência popular. Observa-se que a era da Internet abre novas oportunidades para a criação de textos de ciência popular, no entanto, a forma mais eficaz de criar textos de ciência popular combina meios verbais e não verbais (principalmente fotografias) e modernas tecnologias de computador. Um aspecto importante do texto de ciência popular é uma tendência à redução do volume, que é alcançada por meio de fotografias que frequentemente substituem longas descrições e explicações. Considerando a natureza polissemântica da fotografia e a função estabilizadora de um texto em relação a uma imagem, é proposta uma abordagem para a consideração dos componentes verbais e visuais no quadro do texto de ciência popular.


PALAVRAS-CHAVE: Componente verbal. Componente não-verbal. Texto científico popular. Fotografia. Espaço na Internet.


RESUMEN: El presente artículo analiza la relevancia de la combinación de los componentes verbales y no verbales del texto de divulgación científica y el papel de las tecnologías informáticas y la red global de información Internet en la creación de textos de este tipo. El autor realiza un estudio para evaluar el impacto de las tecnologías de Internet en el proceso de creación de textos de divulgación científica en un intento por determinar las tecnologías más prometedoras utilizadas en este proceso. El autor concluye que se deben utilizar las tecnologías más avanzadas para crear un texto de divulgación científica. Se observa que la era de Internet abre nuevas oportunidades para la creación de textos de divulgación científica, sin embargo, la forma más efectiva de crear textos de divulgación científica combina medios verbales y no verbales (principalmente fotografías) y tecnologías informáticas modernas. Un aspecto importante del texto de divulgación científica es la tendencia a la reducción de volumen que se logra a través de fotografías que a menudo


image

image

1 Instituto de Aviação de Moscou, Universidade de Pesquisa Nacional (MAI), Moscou – Rússia. Professora Associada e Candidata em Ciências Filológicas. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0241-9492. E-mail: n_khristoforova@mail.ru


image

image



reemplazan largas descripciones y explicaciones. Considerando la naturaleza polisemántica de la fotografía y la función estabilizadora de un texto en relación con una imagen, se propone una aproximación a la consideración de los componentes verbales y visuales en el marco del texto de divulgación científica.


PALABRAS CLAVE: Componente verbal. Componente no verbal. Texto científico popular. Fotografía. Espacio de Internet.


ABSTRACT: The present article analyzes the relevance of the combination of the verbal and non-verbal components of popular science text and the role of computer technologies and the global information network Internet in creating texts of this type. The author conducts a study to assess the impact of Internet technologies on the process of creating electronic popular science text in an attempt to determine the most promising technologies used in this process. The author concludes that the most advanced technologies must be used in creating a popular science text. It is noted that the Internet era opens new opportunities for creating popular science texts, however, the most effective way to create popular science texts combines verbal and non-verbal means (primarily photographs) and modern computer technologies. An important aspect of popular science text is a trend towards the reduction in volume, which is achieved through photographs often replacing lengthy descriptions and explanations. Considering the polysemantic nature of photography and the stabilizing function of a text in relation to an image, an approach to the consideration of verbal and visual components in the framework of popular science text is proposed.


KEYWORDS: Verbal component. Non-verbal component. Popular scientific text. Photography. Internet space.


Introdução


Um crescente interesse pela informação científica é demonstrado atualmente pelo público de não especialistas com idade entre 18 e 40 anos. Tal público exige que o conhecimento especializado seja traduzido em um “pacote” adequado ao seu nível - na forma de informação de ciência popular. O papel crescente do conteúdo visual no contexto de enfocar um leitor “profano” e o estilo de ciência popular correspondente (SIMAKOVA, 2016,

p. 21) muitas vezes traz popularidade para publicações online ou não como “Bild der Wissenschaft” (s.d.), “ScienceBlogs” (s.d.), “GEO” (s.d.), “Spiegel” (s.d.) e “Focus” (s.d.).

image

Os autores de textos eletrônicos de ciência popular experimentam adaptar as técnicas tradicionais para criar novas formas de apresentar o conhecimento científico: “quando falamos sobre as versões da mídia tradicional na Internet, queremos dizer principalmente a adaptação de gêneros a novas plataformas de mídia” (DAVLETSHINA, 2017, p. 89, tradução nossa). “Hoje o graduado em uma instituição de ensino superior é um profissional que se sente à vontade no ambiente da informação” (KAPUSTINA, 2017, p. 118, tradução nossa).


image

image



Estudantes modernos e graduados de instituições de ensino superior podem ser chamados de "nativos digitais" ("nativos da sociedade digital" ou "geração digital") (KOTRIKADZE, 2017,

p. 19), pois são bons em navegar na Internet e podem operar facilmente vários aparelhos. Em virtude da Internet, o discurso da ciência popular se enriquece com inúmeras formas de apresentar a informação científica: ele garante a transformação das formas tradicionais por um lado e a criação de novos instrumentos e formas por outro.


O período histórico que se iniciou nos primeiros anos do novo milênio é denominado “era da informação”, refletindo o surgimento de novas oportunidades de troca de informações e o uso ativo de tecnologias computacionais interativas (TIC) em várias áreas da vida social. (KOROTAEVA, 2020, p. 942).


A Internet pode ser chamada com segurança de uma plataforma para a formação de mídia, cujas principais características incluem o código digital, interatividade e natureza multimídia (KURBAKOVA et al., 2020; SKRYLNIKOVA et al., 2020; ZHELTUKHINA et al., 2019) As novas mídias diferenciam-se das tradicionais pela possibilidade de experimentar a forma de apresentar as informações e os meios de expressão. “Os meios digitais permitem apresentar as informações de forma sintética, combinando diferentes sistemas de símbolos - verbais, visuais e auditivos. Além disso, um usuário pode não apenas expressar sua reação a um produto de mídia, mas também gerar seu conteúdo” (PODANEVA, 2017, p. 55).

image

Com a moderna competição de informação na criação de textos de ciência popular, o autor de tal texto enfrenta os seguintes objetivos: não apenas atrair a atenção de um leitor não especialista na área de conhecimento descrita e tornar mais fácil a percepção de novas informações para eles, mas também consolidar essas informações em sua mente. O surgimento da Internet pública tornou-se um incentivo para mudar os textos das publicações impressas, para torná-los mais ilustrativos. “A demanda do público por multimídia cria condições favoráveis para a criação de textos policodificados, usando dois ou mais sistemas semióticos” (KUDRIAVTSEVA, 2019, p. 27, tradução nossa), pois “o espaço da rede forma novos requisitos para... textos, mas abre uma ampla gama de oportunidades ao mesmo tempo” (KIRILIN; SKRIPCHENKO, 2018, p. 440, tradução nossa). Enquanto isso, “periódicos de revistas não implicam em eficiência da informação. Eles são projetados para uma leitura cuidadosa ou para a visualização de ilustrações coloridas de alta qualidade” (KHORINA, 2016, p. 2, tradução nossa). As tecnologias digitais afetam a percepção das informações do leitor. Tais possibilidades de texto eletrônico como links de hipertexto e a formação de “clip thinking” clamavam pela formação de novas formas de criação de textos impressos. Por outro


image

image



lado, apesar da existência de versões eletrônicas de publicações de divulgação científica, atualmente suas versões em papel são mais demandadas, justamente pelas especificidades visuais. Deve-se observar também que essas revistas têm capas brilhantes e usam papel de alta qualidade e agradável ao toque. As publicações científicas populares examinadas usam apenas fotografias de alta qualidade, muitas vezes tiradas por pesquisadores que trabalham no tópico abordado no texto.

O estudo da relação entre o componente verbal e a imagem conta com o recurso metodológico da linguística em que um texto que combina esses componentes é visto como um texto creolizado, texto heterogêneo, texto isoverbal, texto linguo-visual, texto vídeo- verbal, texto policódigo, um comunicado ou um texto visual. Os pesquisadores observam o surgimento e o desenvolvimento de um novo tipo de pensamento nos leitores a ele associado - o chamado “clip thinking” (pensamento clipe), que envolve que um texto compreendendo o componente visual é percebido melhor do que um texto analítico verbal. Nesse contexto, a fotografia é vista como uma das formas de visualização da informação em texto.

Tendo em conta a verbalização a que a fotografia está sujeita nos textos de ciência popular moderna, bem como a extrapolação do aparato metodológico linguístico para o fenômeno do texto com componente não verbal na forma de fotografias, parece relevante identificar uma abordagem para examinar tais textos com base na lógica do plano gráfico, no âmbito do qual são significativas as características das fotografias, como a sua localização e dimensão, bem como a possibilidade de as aumentar e colorir.

image

O valor das fotografias em textos de ciência popular reside no fato de permitirem tornar mais facilmente perceptíveis descrições verbais bastante extensas, que não são informativas para um leitor não especialista (semelhante a um texto escrito em uma língua desconhecida ou um texto escrito para um analfabeto), uma vez que as fotografias retratam documentalmente fragmentos da realidade externa, o que é importante para apresentar informações complexas de maneira correta. “[...] a presença de fotografias que podem substituir uma explicação científica para um leitor despreparado em um texto” (BREDIKHIN et al., 2019, p. 143, tradução nossa) ajuda a apresentar as informações ao leitor de forma mais acessível. “Uma fotografia ajuda o leitor a se demorar em um determinado momento, compreendê-lo, revelar os sentidos ocultos invisíveis” (KOVALEVA, 2018, p. 70, tradução nossa). Uma fotografia é uma ferramenta visual e informativa crucial em textos de ciência popular. Em combinação com o texto, as fotografias formam uma unidade linguística única. A importância de qualquer texto aumenta se incluir fotografias relacionadas ao seu tema, uma



image

image



vez que o leitor é atraído principalmente pelo componente visual que determina o quão interessante o próprio texto será para o leitor.


Uma fotografia é uma unidade universal de comunicação não verbal que apresenta todo um sistema paralinguístico que consiste em elementos especiais: enredo, composição, esquema de cores, gestos e expressões faciais e símbolos. Por uma fotografia, como forma de comunicação visual, poder fixar fisicamente certos eventos espaço-temporais, sua ampla utilização torna-se facilmente compreensível (KHUTYREVA, 2019, p. 70, tradução nossa).


As fotografias não são menos capazes de simbolizar do que outros signos não verbais: as imagens nelas são caracterizadas principalmente pela concretude, clareza e autenticidade, embora as fotografias que retratam imagens de pesquisadores proeminentes possam simbolizar um campo do conhecimento ou da ciência.


Fotografias de cientistas, heróis de artigos, seus retratos ou fotografias no trabalho apresentam um traço característico do material ilustrativo de textos de ciência popular moderna. Essas imagens têm um impacto emocional no leitor e criam uma espécie de conexão pessoal entre o leitor e o herói que, em última análise, ajuda a percepção geral do texto (SLININA, 2016, p. 47, tradução nossa).


Uma imagem fotográfica é polissêmica em sua natureza, aberta a uma variedade de interpretações, às vezes diametralmente opostas, dependendo das atitudes psicológicas, socioculturais e outras do destinatário... a ambiguidade da polissemia de uma fotografia é eliminada pelo texto que a acompanha (GURTOVAIA, 2019, p. 137, tradução nossa).


Em textos de ciência popular, a estreita conexão entre texto e fotografias contribui para a eficiência e precisão da percepção da informação fotográfica.

Devido a qualidades como arte, conteúdo de informação e expressividade, as fotografias podem ter seus significados separados. No entanto, os autores de textos científicos populares quase nunca aproveitam essa oportunidade. As legendas das fotografias representam uma oportunidade adicional para fornecer explicação e destacar a ideia principal do texto:


[...] o texto não só combina em si o componente verbal de um artigo e o componente visual na forma de uma ilustração, mas também é fornecido com várias legendas e notas que certamente têm não apenas uma orientação informativa, mas também uma certa orientação pragmática (LENKOVA, 2017, p. 102, tradução nossa).


image

Uma fotografia sem legenda pode perder seu significado para um leitor não especialista ou contribuir para a interpretação incorreta do conteúdo do texto como um todo,


image

image



uma vez que esse conteúdo é estruturado na mente do leitor em torno dos enredos e imagens representadas na fotografia. Enquanto isso, a localização da legenda em relação à fotografia pode variar: embaixo da fotografia, acima ou ao lado dela. Uma legenda pode ajudar a entender o propósito de uma fotografia em um texto específico. Ela anima o texto, torna-o mais específico, fácil de entender, motivado e próximo do leitor. O uso do componente verbal de fotografias em um texto o torna mais informativo e valioso, pois o conteúdo de uma fotografia é aprimorado pelo texto verbal correspondente. Uma vez que a memória humana pode perceber e assimilar informações específicas e ilustrativas primeiro, no processo de leitura de um texto, o leitor involuntariamente conecta o significado das palavras que constituem o texto com as fotografias nele contidas e organiza esse significado em torno delas. Um texto sem fotografias oferece a um leitor não especialista mais oportunidades de interpretação de seu conteúdo, uma vez que a atenção de uma pessoa é normalmente atraída para as partes do texto cujo significado é mais próximo e compreensível para ela, dependendo de suas habilidades, interesses, erudição, idade, sexo, nacionalidade e estado mental no momento da leitura. Essa interpretação livre do texto é indesejável para um texto de ciência popular, uma vez que causa uma alta probabilidade de uma interpretação oposta à que o autor pretendia; portanto, as fotografias com legendas representam um elemento importante dos textos de ciência popular.

Via de regra, as fotografias demonstram o objeto de estudo. As fotografias podem ser relevantes e mostrar a realidade factual descrita no texto ou ter um caráter condicional. Um elemento importante dos textos de ciência popular são as fotografias de pesquisadores, seus retratos, fotos tiradas no momento em que realizam atividades de pesquisa, bem como as fotos dos heróis e autores do texto. Essas fotografias podem ter um impacto emocional e estabelecer um contato entre o leitor do texto e seu herói ou autor, o que acaba auxiliando na percepção geral do texto.

A localização das fotografias no texto é importante para a sua compreensão e distribuição dos tons semânticos no mesmo. As fotografias devem ser “lidas” com tanto cuidado quanto a parte verbal do texto. Semelhante aos textos, as fotografias podem ser fáceis e difíceis de entender e compreender, especialmente quando retratam um novo dispositivo ou um fenômeno incomum.

image

Usando técnicas como escolher a localização de um objeto em uma fotografia, seu esquema de cores, distribuição de luz e sombra, a direção do movimento de um objeto, seu tamanho, localização no espaço e representá-lo em movimento, o autor do o texto influencia os vínculos associativos estabelecidos na mente do leitor e gerencia a ordem em que a

image

Rev. EntreLínguas, Araraquara, v. 7, n. esp. 2, e021025, 2021. e-ISSN: 2447-3529

image



informação contida no texto é percebida e, portanto, promove sua compreensão dando conta da presença de determinados conceitos na mente do leitor na forma de experiências armazenadas em sua memória. Esses conceitos são necessários para a generalização da informação visual. Por exemplo, tais conceitos incluem o conhecimento da força da gravidade da Terra, a orientação horizontal e vertical e as tradições culturais de leitores em potencial.

O nível de integração do componente não verbal é atualmente bastante alto tanto em textos impressos como em eletrônicos; portanto, podemos considerar uma ampla gama de funções da fotografia em textos, por exemplo, a informativa, a ilustrativa e a função de alocação de significado. As características da interação dos componentes verbais e não verbais precisam ser esclarecidas no contexto do espaço da mídia digital dinâmica que está mudando no aspecto tecnológico e, portanto, traz mudanças para as esferas de produção, distribuição, armazenamento e percepção de fotografia. Assim, a visualização pode ser vista como a principal tendência no espaço da mídia moderna. Essa afirmação é baseada em parâmetros quantitativos: enquanto o espaço ocupado por informações não verbais (principalmente fotografias) está crescendo, o componente verbal diminui. Simultaneamente, o texto eletrônico está se adaptando ao formato dos sites. Os especialistas afirmam (SVIRIDOVA; TKALICH, 2016) que apenas cerca de 20-28% das palavras nas páginas da web acabam sendo lidas. Além disso, deve-se observar que uma pessoa “está mais inclinada a escanear seu espaço de trabalho do que ler páginas inteiras da web na Internet. Conclui-se que o texto pode ser um tipo popular de conteúdo da Internet, mas não é necessariamente a forma mais interessante de veicular informação” (SVIRIDOVA; TKALICH, 2016, p. 223, tradução nossa).

image

Porém, um aumento na quantidade de informação visual também revela um efeito paradoxal: para se manter funcional, o fluxo continuamente atualizado de materiais não verbais requer verbalização na forma de legendas, curtas e bastante volumosas, sem as quais é difícil de entender a essência do que é retratado na fotografia e gerenciar o foco do rápido olhar de varredura do leitor, que substituiu o exame relaxado do texto impresso. Assim, o papel do componente não verbal no texto também dá origem à tendência de verbalização. Com base nisso, podemos discutir o conceito de um autor universal de um texto de ciência popular (geralmente um jornalista especializado em ciências) que pode escrever um texto e selecionar material não verbal para ele da mesma forma. Deve-se notar também que, em textos de ciência popular, as fotos são tiradas por outras pessoas que não os autores dos textos, muitas vezes por cientistas que pesquisam o fenômeno ou objeto retratado que é indicado nas legendas das fotografias.

image

image



Os textos associados a fotografias em textos eletrônicos de ciência popular incluem o título tradicional, a legenda (curta ou uma legenda explicativa) e o texto verbal principal e os componentes digitais: a legenda na foto (muitas vezes contra um fundo colorido) com as opções para ampliar, rolar, abrir em uma página separada ou usar um hiperlink.


Métodos


O estudo empírico foi realizado em 2019 no Departamento de Línguas Estrangeiras para Especialidades Aeroespaciais do Instituto de Línguas Estrangeiras do Instituto de Aviação de Moscou (IFL MAI). O estudo foi realizado no decorrer de um semestre na forma de uma pesquisa em tempo integral de alunos (120 alunos) na língua russa, os resultados da pesquisa foram inseridos em uma tabela. O estudo baseou-se na análise do fenômeno da interação dos componentes verbais e não verbais nas versões eletrônicas dos periódicos “Bild der Wissenschaft”, “ScienceBlogs”, “GEO”, “Spiegel” e “Focus”.

Os alunos foram apresentados a textos científicos populares impressos das referidas revistas em diferentes versões e convidados a avaliar brevemente esses textos pelos critérios de 1) atratividade, 2) o grau de compreensão, 3) o grau de informatividade (quadro 1):


Quadro 1



Texto sem ilustrações

Texto com fotografias em preto e branco sem legendas

Texto com fotografias em preto e branco com legendas

Texto com fotos coloridas

Texto com fotografias coloridas com legendas

O texto é interessante?






O texto é fácil de entender?






Sobre o que é o texto?






Fonte: Preparado pela autora


image

Deparamo-nos com os objetivos: 1) avaliar o impacto das fotografias no surgimento de interesse por informações técnico-científicas complexas e na compreensão e assimilação dessas informações por alunos não familiarizados com a área do conhecimento examinada ao longo da leitura de um texto de ciências populares; 2) identificar os métodos mais promissores de estruturação de textos de ciência popular.


image

image



Resultados


Resultados da pesquisa do aluno


Para atingir as metas estabelecidas do estudo, os seguintes objetivos tiveram que ser cumpridos:

  1. O objetivo de avaliar o impacto das fotografias na formação do interesse por informação técnico-científica complexa e na compreensão e assimilação dessas informações por alunos não familiarizados com a área do conhecimento examinada ao longo da leitura de um texto de ciências populares. Os resultados da pesquisa demonstraram que todos os alunos liam textos científicos populares, enquanto 85% deles os liam como textos educacionais em aulas de línguas estrangeiras e 15% dos alunos os liam principalmente para fins de autoeducação e para acompanhar as conquistas mais recentes em ciência e tecnologia.

  2. O objetivo de identificar os métodos mais promissores de estruturação de textos de ciência popular. Os alunos foram convidados a indicar quais textos de ciência popular eram os mais compreensíveis, interessantes e atraentes em sua opinião (com uma avaliação das vantagens do uso de fotografias neste tipo de texto). A pesquisa demonstrou que o uso de fotografias apresenta uma vantagem indiscutível para chamar a atenção para o texto, compreender a complexa informação científica e técnica nele contida, assimilar essas informações, facilitar sua percepção e consolidá-las na mente do leitor. Outro ponto importante era a capacidade da fotografia de substituir explicações volumosas e complexas, por exemplo, da estrutura de um dispositivo, a essência de um processo químico etc. Nesse caso, o volume do texto é reduzido, mas o conteúdo permanece inalterado o que aumenta a eficiência do trabalho com o texto.


Trabalho com vários sites da internet


image

O estudo demonstrou que os sites usados com mais frequência incluíam: https://www.wissenschaft.de/ (popular revista científica “Image of Science”), https://scienceblogs.de/ (um blog de pesquisadores e jornalistas especializados em ciências), https://www.geo.de/ (uma revista científica popular), https://www.spiegel.de/ (um jornal político e de informação com uma extensa seção "Ciência"), https://www.focus.de/ (um jornal político e de informação com uma extensa seção "Ciência"). Na escolha de um site, os alunos foram orientados pelo grau de confiabilidade das informações nele disponibilizadas. Os resultados obtidos continham indicadores evidentes do mais alto grau de 1) atratividade, 2) o


image

image



grau de compreensão, 3) o grau de informatividade do texto de ciência popular com fotografias coloridas com legendas:


Tabela 2



Texto sem ilustrações

Texto com fotografias em preto e branco

sem legendas

Texto com fotografias em preto e branco

com legendas

Texto com fotos coloridas

Texto com fotografias coloridas com

legendas

O texto é interessante?

1%

10%

20%

15%

54%

O texto é fácil de entender?

2%

10%

23%

15%

50%

Sobre o que é o texto?

2%

12%

25%

16%

45%

Fonte: Elaborado pela autora


Conclusão


O aumento do interesse dos pesquisadores por textos com componente não verbal e o surgimento de termos como “texto creolizado” (Iu.A. Sorokin, E. F. Tarasov, E. E. Anisimova), “texto heterogêneo” (A. G. Sonin, M. A. Ishchuk), “Texto isoverbal” (A. A. Bernatskaia), “texto linguo-visual” (L. M. Bolshiyanova), “texto vídeo-verbal” (O. V. Poimanova), “texto policódigo” (G. V. Eiger, V. L. Iukht, A. G. Sonin, A. V. Alferov), “comunicador” (V. E. Cherniavskaia) e “texto visual” (A. A. Kornienko) atestam a importância dos eventos em andamento relacionados à criação e uso de computadores, da rede global de informações da Internet, mudanças globais na extração e compreensão da informação, acesso instantâneo a diversos tipos de informação, bem como o desenvolvimento da tecnologia da informação.


REFERÊNCIAS


WISSENSCHAFT. Bild der Wissenschaft. Disponível em: https://www.wissenschaft.de/. Acesso em: 10 jul. 2020.


BREDIKHIN, S. N.; SEREBRIAKOVA, S. V.; LIKHOVID, A. A. Sposoby kompressii

kognitivnoi informatsii v nauchno-populiarnom tekste [Ways of cognitive information compression in popular scientific text]. Current issues in philology and pedagogical linguistics, v. 3, n. 71, p. 139-145, 2019.


image

DAVLETSHINA, S. R. “Novye media” i tendentsii razvitiia multimediinykh zhanrov [“New media” and trends in the development of multimedia genres]. Lingvistika I mezhkulturnaia kommunikatsiia, v. 2, n. 25, p. 86-91, 2017.



image

image



FOCUS. Disponível em: https://www.focus.de/. Acesso em: 10 jul. 2020. GEO. Disponível em: https://www.geo.de/. Acesso em: 10 jul. 2020.

GURTOVAIA, Y. A. Dialektika verbalnogo i vizualnogo v sovremennoi fotozhurnalistike [Dialectics of verbal and visual in modern photojournalism]. Proceedings of BSTU, v. 4, n. 2, p. 134-138, 2019.


KAPUSTINA, D. M. Problema adaptatsii cheloveka v informatsionnom prostranstve [The problem of human adaptation in the information space]. Filosofskoe obrazovanie, v. 1, n. 35, p. 117-121, 2017.


KHORINA, E. O. Dizain nauchno-populiarnykh izdanii v vospriiatii auditorii (na primere zhurnalov “Vokrug sveta” i “National Geographic”) [Design of popular scientific magazines in readers perception: a study of magazines “Vokrug sveta” and “National geographic”].

Ogarev-online, v. 12, p. 1-8, 2016. Disponível em: http://journal.mrsu.ru/arts/dizajn- nauchno-populyarnyx-izdanij-v-vospriyatii-auditorii-na-primere-zhurnalov-vokrug-sveta-i- national-geographic. Acesso em: 10 jul. 2020.


KHUTYREVA, A. K. Sposoby manipuliatsii v fotozhurnalistike: prichiny poiavleniia i eticheskii vopros [Manipulation methods in photojournalism: the reasons for their emergence and the ethical question]. Mediasreda, v. 15, p. 67-71, 2019.


KIRILIN, K. A.; SKRIPCHENKO, M. M. Formy i metody populiarizatsii nauki v rossiiskikh SMI [Forms and methods of popularization of science in russian media]. Mir nauki, kultury, obrazovaniia, v. 4, n. 71, p. 439-441, 2018.


KOROTAEVA, I. E. Interactive Computer Technologies in the Educational Process. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, v. 9, n. 2, p. 942-950, 2020.


KOTRIKADZE, E. V. O priemushchestvakh ispolzovaniia multimediinykh tekhnologii pri obuchenii inostrannomu iazyku studentov neiazykovykh VUZov [On the advantages of using multimedia technologies in teaching a foreign language to students of non-linguistic universities]. Mir nauki, v. 5, n. 5, p. 17-24, 2017.


KOVALEVA, L. A. Rol zhanra “fotoreportazh” v novoi mediakommunikatsionnoi srede [The role of the “photo report” genre in the new media communication environment]. Sign: problematic field of media education, v. 3, n. 29, p. 68-72, 2018.


KUDRIAVTSEVA, V. K. Transformatsiia polikodovogo teksta na obloshkakh zhurnala

“Tekhnika – molodezhi”: istoriko-stilistisheskii aspect [Transformation of polycode text on the covers of the “Tekhnika – molodezhi” magazine: the historical and stylistic aspects].

Mediasreda, v. 16, p. 26-30, 2019.


image

KURBAKOVA, S. N.; et al. Information technologies in education: аpplication of stream technologies. Revista Inclusiones, v. 7, n. esp., p. 264-278, 2020.


image

image



LENKOVA, T. A. Rol podpisi v kreolizovannom publitsisticheskom tekste [The role of photo captions in a creolized media text]. Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federalnogo universiteta, v. 1, p. 102-107, 2017.


PODANEVA, E. S. Nauchnaia populiarizatsiia v internete: eksperimenty s novymi formatami (opyt sozdaniia video proektov o nauke) [Scientific popularization on the Internet: experiments with new formats (experience of creating video projects about science)].

Zhurnalistskii ezhegodnik, v. 6, p. 54-58, 2017.


SCIENCEBLOGS. Disponível em: https://scienceblogs.de/. Acesso em: 10 jul. 2020.


SIMAKOVA, S. I. Vizualnyi kontent na stranitsakh zhurnala “Vokrug sveta” kak sredstvo transliatsii nauchno-populiarnoi informatsii [Visual content in the “Vokrug sveta” magazine as a means of translating popular science information]. Sign: problematic field of media education, v. 4, n. 21, p. 21-29, 2016.


SKRYLNIKOVA, О. А. et al. The impact of mobile technology (byod) and the use of authentic video materials on students’ learning effectiveness. Revista Inclusiones, v. 7, n. esp., p. 697-709, 2020.


SLININA, L. I. Strukturno-semantcheskie osobennosti nauchno-populiarnogo teksta v sovremennom nemetskom iazyke [Structural semantic features of the popular science text in the modern German language]. Arkhivarius, v. 2, n. 1-5, p. 45-50, 2016.


SPIEGEL. Disponível em: https://www.spiegel.de/. Acesso em: 10 jul. 2020.


SVIRIDOVA, A. V.; TKALICH, S. K. Sintez tekhnologii multiplikatsii i tsifrovogo foto dlia sozdaniia multimediinogo produkta v ramkakh tekhnologii storitellinga [Synthesis technology of animation and digital photo to create a multimedia product as part of storytelling techniques]. Simvol nauki, n. 11-3, p. 222-225, 2016.


ZHELTUKHINA, M. R. et al. Media promotion role of economic vocabulary: specific features and functions in presentation and advertisement. Online Journal of Communication and Media Technologies, v. 9, n. 2, e201907, 2019.


Como referenciar este artigo


KHRISTOFOROVA, N. I. Influência da fotografia na percepção dos estudantes sobre o texto eletrônico das ciências populares. Rev. EntreLínguas, Araraquara, v. 7, n. esp. 2, e021025, 2021. e-ISSN: 2447-3529. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.2.15151


Submetido em: 05/01/2021

image

Revisões requeridas em: 26/02/2021 Aprovado em: 24/03/2021 Publicado em: 01/06/2021


image

image



INFLUENCE OF PHOTOGRAPHY ON STUDENTS’ PERCEPTION OF ELECTRONIC TEXT OF POPULAR SCIENCE


INFLUÊNCIA DA FOTOGRAFIA NA PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE O TEXTO ELETRÔNICO DAS CIÊNCIAS POPULARES


INFLUENCIA DE LA FOTOGRAFÍA EN LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES DEL TEXTO DE CIENCIA ELECTRÓNICA POPULAR


Natalia Igorevna KHRISTOFOROVA1


ABSTRACT: The present article analyzes the relevance of the combination of the verbal and non-verbal components of popular science text and the role of computer technologies and the global information network Internet in creating texts of this type. The author conducts a study to assess the impact of Internet technologies on the process of creating electronic popular science text in an attempt to determine the most promising technologies used in this process. The author concludes that the most advanced technologies must be used in creating a popular science text. It is noted that the Internet era opens new opportunities for creating popular science texts, however, the most effective way to create popular science texts combines verbal and non-verbal means (primarily photographs) and modern computer technologies. An important aspect of popular science text is a trend towards the reduction in volume, which is achieved through photographs often replacing lengthy descriptions and explanations. Considering the polysemantic nature of photography and the stabilizing function of a text in relation to an image, an approach to the consideration of verbal and visual components in the framework of popular science text is proposed.


KEYWORDS: Verbal component. Non-verbal component. Popular scientific text. Photography. Internet space.


RESUMO: O presente artigo analisa a relevância da combinação dos componentes verbal e não-verbal do texto de ciência popular e o papel das tecnologias de computação e da rede global de informação, a Internet, na criação de textos desse tipo. A autora realiza um estudo para avaliar o impacto das tecnologias da Internet no processo de criação de texto eletrônico de ciência popular na tentativa de determinar as tecnologias mais promissoras utilizadas nesse processo. A autora conclui que as tecnologias mais avançadas devem ser usadas na criação de um texto de ciência popular. Observa-se que a era da Internet abre novas oportunidades para a criação de textos de ciência popular, no entanto, a forma mais eficaz de criar textos de ciência popular combina meios verbais e não verbais (principalmente fotografias) e modernas tecnologias de computador. Um aspecto importante do texto de ciência popular é uma tendência à redução do volume, que é alcançada por meio de fotografias que frequentemente substituem longas descrições e explicações. Considerando a natureza polissemântica da fotografia e a função estabilizadora de um texto em relação a


image

image

1 Moscow Aviation Institute, National Research University (MAI), Moscow – Russia. Associate Professor and Candidate of Philological Sciences ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0241-9492. E-mail: n_khristoforova@mail.ru


image

image



uma imagem, é proposta uma abordagem para a consideração dos componentes verbais e visuais no quadro do texto de ciência popular.


PALAVRAS-CHAVE: Componente verbal. Componente não-verbal. Texto científico popular. Fotografia. Espaço na Internet.


RESUMEN: El presente artículo analiza la relevancia de la combinación de los componentes verbales y no verbales del texto de divulgación científica y el papel de las tecnologías informáticas y la red global de información Internet en la creación de textos de este tipo. El autor realiza un estudio para evaluar el impacto de las tecnologías de Internet en el proceso de creación de textos de divulgación científica en un intento por determinar las tecnologías más prometedoras utilizadas en este proceso. El autor concluye que se deben utilizar las tecnologías más avanzadas para crear un texto de divulgación científica. Se observa que la era de Internet abre nuevas oportunidades para la creación de textos de divulgación científica, sin embargo, la forma más efectiva de crear textos de divulgación científica combina medios verbales y no verbales (principalmente fotografías) y tecnologías informáticas modernas. Un aspecto importante del texto de divulgación científica es la tendencia a la reducción de volumen que se logra a través de fotografías que a menudo reemplazan largas descripciones y explicaciones. Considerando la naturaleza polisemántica de la fotografía y la función estabilizadora de un texto en relación con una imagen, se propone una aproximación a la consideración de los componentes verbales y visuales en el marco del texto de divulgación científica.


PALABRAS CLAVE: Componente verbal. Componente no verbal. Texto científico popular. Fotografía. Espacio de Internet.


Introduction


An increased interest in scientific information is currently demonstrated by the audience of non-specialists typically aged from 18 to 40 years old. Such an audience requires specialized knowledge to be translated in a “package” adequate to its level – in the form of popular science information. The increased role of visual content in the context of focusing on a “profane” reader and the corresponding popular science style” (SIMAKOVA, 2016, p. 21) often bring popularity to such publications and online publications as “Bild der Wissenschaft” (n.d), “ScienceBlogs” (n.d), “GEO” (n.d), “Spiegel” (n.d), and “Focus” (n.d).

image

The authors of electronic popular science texts experiment to adapt traditional techniques to creating new forms of presenting scientific knowledge: “when we talk about the Internet versions of traditional media, we primarily mean the adaptation of genres to new media platforms” (DAVLETSHINA, 2017, p. 89). “Today’s graduate of a higher education institution is a professional who feels at ease in the information environment” (KAPUSTINA, 2017, p. 118). Modern students and graduates of higher education institutions can be called


image

image



“digital natives” (“the digital society natives” or “digital generation”) (KOTRIKADZE, 2017,

p. 19) as they are good at navigating the Internet and can easily operate various gadgets. By virtue of the Internet, popular science discourse is enriched with numerous ways of presenting scientific information: it ensures the transformation of traditional forms on the one hand and the creation of new instruments and forms on the other.


The historical period which began in the first years of the new millennium is called the “information era”, reflecting the emergence of new opportunities for information exchange and the active use of interactive computer technologies (ICT) in various areas of social life (KOROTAEVA, 2020, p. 942).


The Internet can be confidently called a platform for the formation of media the main characteristics of which include the digital code, interactivity, and multimedia nature (KURBAKOVA et al., 2020; SKRYLNIKOVA et al., 2020; ZHELTUKHINA et al., 2019;).

New media differ from the traditional ones in the possibility of experimenting with the form of presenting information and the means of expression. “Digital media make it possible to present information in a synthetic form combining different systems of symbols – verbal, visual, and auditory. Moreover, a user can not only express their reaction to a media product but also generate its content” (PODANEVA, 2017, p. 55).

image

With modern information competition in creating popular science texts, the author of such a text faces the following objectives: to not only attract the attention of a non-specialist reader in the described area of knowledge and make the perception of new information easier for them but also consolidate this information in their mind. The emergence of the public Internet has become an incentive to change the texts of printed publications to make them more illustrative. “The audience’s demand for multimedia creates favorable conditions for creating polycode texts using two or more semiotic systems” (KUDRIAVTSEVA, 2019, p. 27) as “the network space forms new requirements for… texts but opens a wide range of opportunities at the same time” (KIRILIN; SKRIPCHENKO, 2018, p. 440). Meanwhile, “magazine periodicals do not imply information efficiency. They are designed either for thoughtful reading or for viewing high-quality color illustrations” (KHORINA, 2016, p. 2). Digital technologies affect the reader’s perception of information. Such possibilities of electronic text as hypertext links and the formation of “clip thinking” called for the formation of new forms of creating printed texts. On the other hand, despite the existence of electronic versions of popular science publications, their paper-based versions are currently more demanded precisely due to the visual specifics. It should also be noted that such magazines


image

image



have glossy covers and use high-quality paper that is pleasant to touch. The examined popular science publications only use high-quality photographs often taken by researchers working on the topic covered in the text.

The study of the relationship between the verbal component and the image relies on the methodological resource of linguistics in which a text that combines these components is viewed as a creolized text, heterogeneous text, isoverbal text, linguo-visual text, video-verbal text, polycode text, a communicate, or a visual text. Researchers note the emergence and development of a new type of thinking in readers associated with it – the so-called “clip thinking” which involves that a text comprising the visual component is perceived better than a verbal analytical text. In this context, photography is viewed as one of the types of information visualization in text.

Taking into account the verbalization photography is subject to in modern popular science texts, as well as the extrapolation of the linguistic methodological apparatus to the phenomenon of text with a non-verbal component in the form of photographs, it appears relevant to identify an approach to examining such texts based on the logic of the graphic plane within the framework of which such characteristics of photographs as their location and size, as well as the possibility of enlarging and coloring them, are significant.

The value of photographs in popular science text lies in the fact that they allow making quite lengthy verbal descriptions that are not informative for a non-specialist reader (similar to a written text in an unknown language or a written text for an illiterate person) more easily perceivable since photographs documentarily depict fragments of external reality which is important to present complex information correctly. “[…] the presence of photographs which can substitute a scientific explanation for an unprepared reader in a text” (BREDIKHIN et al., 2019, p. 143) helps to present information to a reader in a more accessible form. “A photograph helps the reader to linger in a certain moment, comprehend it, reveal the invisible hidden meanings” (KOVALEVA, 2018, p. 70). A photograph is a crucial informational and visual tool in popular science texts. In combination with text, photographs form a unique linguistic unit. The significance of any text increases if it includes photographs related to its topic since the reader is primarily attracted by the visual component which determines how interesting the text itself is going to be to the reader.


image

A photograph is a universal unit of non-verbal communication presenting an entire paralinguistic system consisting of special elements: plot, composition, color scheme, gestures and facial expressions, and symbols. Due to the fact that a photograph as a form of visual communication can


image

image



physically fixate certain spatio-temporal events, its broad use becomes easily understandable (KHUTYREVA, 2019, p. 70).


Photographs are no less capable of symbolizing than other non-verbal signs: images in them are characterized primarily by concreteness, clarity, and authenticity, although photographs depicting portraits of prominent researchers can symbolize a field of knowledge or science.


Photographs of scientists, heroes of articles, their portraits or photographs at work present a characteristic feature of the illustrative material of modern popular science texts. Such images have an emotional impact on the reader and create a sort of personal connection between the reader and the hero which ultimately helps the overall perception of the text (SLININA, 2016, p. 47).


A photographic image is polysemic in its nature, open to a variety of sometimes diametrically opposed interpretations depending on the recipient’s psychological, sociocultural, and other attitudes… the ambiguity of the polysemy of a photograph is eliminated by the accompanying text (GURTOVAIA, 2019, p. 137).


In popular science texts, the close connection between text and photographs contributes to the efficiency and accuracy of the perception of photographic information.

Owing to such qualities as artistry, information content, and expressiveness, photographs can have their separate meaning. However, the authors of popular science texts almost never use this opportunity. Captions to photographs present an additional opportunity to provide explanation and highlight the main idea of the text:


[…] text not only combines in itself the verbal component of an article and the visual component in the form of an illustration but is also supplied with various captions and notes which most certainly have not only an informative but also a certain of pragmatic orientation (LENKOVA, 2017, p. 102).


image

A photograph without a caption can lose its meaning for a non-specialist reader or contribute to incorrect interpretation of the text content as a whole since this content is structured in the reader’s mind around the plots and images depicted in the photograph. Meanwhile, the location of the caption relative to the photograph can vary: under the photograph, above, or beside it. A caption can help to understand the purpose of a photograph in a specific text. It livens up the text, makes it more specific, easy to understand, motivated, and close to the reader. The use of the verbal component of photographs in a text makes it more informative and valuable as the content of a photograph is enhanced by the corresponding verbal text. Since human memory can perceive and assimilate specific and

image

image



illustrative information first, in the process of reading a text, the reader involuntarily connects the meaning of the words making up the text with the photographs contained in it and organizes said meaning around them. A text without photographs gives a non-specialist reader more opportunities for interpretation of its content since a person’s attention is typically drawn to the parts of the text the meaning of which is the closest and understandable for them depending on their abilities, interests, erudition, age, sex, nationality, and mental state at the moment of reading. Such a free interpretation of the text is undesirable for a popular science text since it causes a high probability of an interpretation opposite to what the author intended; therefore, photographs with captions present an important element of popular science texts.

As a rule, photographs demonstrate the object of the study. Photographs can be relevant and show the factual reality described in the text or have a conditional nature. An important element of popular science texts is photographs of researchers, their portrait images, photographs taken at the moment of them doing research activities, as well as photographs of the heroes and authors of the text. Such photographs can have an emotional impact and establish contact between the text reader and its hero or the author which ultimately helps the overall perception of the text.

The location of photographs in the text is important for its understanding and the distribution of semantic accents in it. Photographs should be “read” just as carefully as the verbal part of the text. Similar to texts, photographs can be both easy and difficult to understand and comprehend especially when they depict a new device or an unusual phenomenon.

Using such techniques as choosing the location of an object in a photograph, its color scheme, distribution of light and shadow, the direction of the movement of an object, its size, location in space, and depicting it in motion, the author of the text influences the associative links established in the reader’s mind and manages the order in which information in the text is perceived and, therefore, promotes its understanding accounting for the presence of certain concepts in the reader’s mind in the form of experiences stored in their memory. These concepts are needed for the generalization of visual information. For instance, such concepts include knowledge of the force of gravity of the Earth, the horizontal and vertical orientation, and the cultural traditions of potential readers.

image

The level of integration of the non-verbal component is currently quite high in both printed and electronic texts; therefore, we can consider a wide array of functions of photography in texts, for instance, the informative, illustrative, and the function of meaning

image

Rev. EntreLínguas, Araraquara, v. 7, n. esp. 2, e021025, 2021. e-ISSN: 2447-3529

image



allocation. The characteristics of the interaction of the verbal and non-verbal components need clarification in the context of the dynamic digital media space which is changing in the technological regard and, therefore, brings changes to the spheres of production, distribution, storage, and perception of photography. Thus, visualization can be viewed as the main trend in modern media space. This statement is based on quantitative parameters: while the space occupied by non-verbal information (primarily photographs) is growing, the verbal component decreases. Simultaneously, the electronic text is adapting to the format of websites. Specialists state (SVIRIDOVA; TKALICH, 2016) that only about 20-28% of words on web pages end up being read. Furthermore, it should be noted here that a person “is more inclined to scan their working space rather than read entire web pages on the Internet. It can be concluded from this that text can be a popular type of Internet content but it is not necessarily the most interesting way to convey information” (SVIRIDOVA; TKALICH, 2016, p. 223).

However, an increase in the amount of visual information also reveals a paradoxical effect: to remain functional, the continuously updated flow of non-verbal materials requires verbalization in the form of captions, both short and quite voluminous, without which it is difficult to understand the essence of what is depicted in the photograph and manage the focus of the quickly scanning glance of the reader which replaced the relaxed examination of printed text. Thus, the role of the non-verbal component in the text also gives a rise to the tendency of verbalization. Based on this, we can discuss the concept of a universal author of a popular science text (typically a journalist specializing in science) who can write a text and select non-verbal material for it equally well. It should also be noted that in popular science texts, the photographs are taken by people other than the authors of texts, often by scientists researching the depicted phenomenon or object which is indicated in captions to photographs.

The texts associated with photographs in electronic popular science texts include both the traditional heading, caption (short or an explanation caption), and the main verbal text and the digital components: the caption on the photo (often against a colored background) with the options to enlarge, scroll, open on a separate page, or use a hyperlink.


Methods


image

The empirical study was conducted in 2019 at the Department of Foreign Language for Aerospace Specialties of the Institute of Foreign Languages of the Moscow Aviation Institute (IFL MAI). The study was carried out in the course of one semester in the form of a


image

image



full-time survey of students (120 students) in the Russian language, the results of the survey were entered in a table. The study was based on the analysis of the phenomenon of the interaction of the verbal and non-verbal components in electronic versions of journals “Bild der Wissenschaft”, “ScienceBlogs”, “GEO”, “Spiegel”, and “Focus”.

The students were presented with printed popular scientific texts from said journals in different versions and asked to briefly evaluate these texts by the criteria of 1) attractiveness,

  1. the degree of understanding, 3) the degree of informativeness (table 1):


    Table 1



    Text

    without

    Text

    with

    Text

    with

    Text

    with

    Text

    with

    illustrations

    black

    and

    black

    and

    color

    color


    white

    white

    photographs

    photographs


    photographs

    photographs


    with captions


    without

    with captions




    captions




    Is the text interesting?






    Is the text easy to understand?






    What is text about?

    the






    Source: Prepared by the author


    We were faced with the objectives of 1) evaluating the impact of photographs on the emergence of interest in complex technical scientific information and the understanding and assimilation of this information by students unfamiliar with the examined area of knowledge in the course of reading a popular science text; 2) identifying the most promising methods of structuring popular science texts.


    Results


    Student survey results


    To achieve the established goals of the study, the following objectives had to be met:

    image

    1. The goal of evaluating the impact of photographs on the formation of interest in complex technical scientific information and the understanding and assimilation of said information by students unfamiliar with the examined area of knowledge in the course of reading a popular science text. The survey results demonstrated that all students were reading popular science texts while 85% of them were reading them as educational texts in foreign language classes and 15% of the students were reading them primarily for self-education purposes and to keep track of the latest achievements in science and technology.

      image

      Rev. EntreLínguas, Araraquara, v. 7, n. esp. 2, e021025, 2021. e-ISSN: 2447-3529

      image



    2. The goal of identifying the most promising methods of structuring popular science texts. The students were asked to indicate which popular science texts were the most understandable, interesting, and attractive in their opinion (with an evaluation of the advantages of using photographs in this type of text). The survey demonstrated that the use of photographs in popular science texts presents an undoubted advantage for drawing attention to the text, understanding the complex scientific and technical information contained in it, assimilating this information, facilitating its perception, and consolidating it in the reader’s mind. Another important point was the ability of photography to replace voluminous and complex explanations, for example, of the structure of a device, the essence of a chemical process, etc. In this case, the volume of the text is reduced but the content remains unchanged which increases the efficiency of working with the text.


Work with various internet sites


The study demonstrated that the websites used most often included: https://www.wissenschaft.de/ (popular science journal “Image of Science”), https://scienceblogs.de/ (a blog of researchers and journalists specializing in science), https://www.geo.de/ (a popular science journal), https://www.spiegel.de/ (an information and political journal with an extensive “Science” section), https://www.focus.de/ (an information and political journal with an extensive “Science” section). When choosing a website, students were guided by the degree of reliability of the information provided there. The obtained survey results contained the following indicators evident of the highest degree of 1) attractiveness, 2) the degree of understanding, 3) the degree of informativeness of the popular science text with color photographs with captions:


Table 2



Text without illustrations

Text with

black and white photographs without

captions

Text with

black and white photographs with captions

Text with color photographs

Text with color photographs with captions

Is the text interesting?

1%

10%

20%

15%

54%

Is the text easy to understand?

2%

10%

23%

15%

50%

What is the text about?

2%

12%

25%

16%

45%

image

Source: Prepared by the author


image

image



Conclusion


The increased interest of researchers in texts with a non-verbal component and the emergence of such terms as “creolized text” (Iu.A. Sorokin, E.F. Tarasov, E.E. Anisimova), “heterogeneous text” (A.G. Sonin, M.A. Ishchuk), “isoverbal text” (A.A. Bernatskaia), “linguo-visual text” (LM Bolshiyanova), “video-verbal text” (O.V. Poimanova), “polycode text” (G.V. Eiger, V.L. Iukht, A.G. Sonin, A.V. Alferov), “communicator” (V.E. Cherniavskaia), and “visual text”(A.A. Kornienko) testifies to the importance of the ongoing events related to the creation and use of computers, the global information network Internet, global changes in the extraction and understanding of information, instant access to various types of information, as well as the development of information technology.


REFERENCES


WISSENSCHAFT. Bild der Wissenschaft. Available: https://www.wissenschaft.de/. Access: 10 jul. 2020.


BREDIKHIN, S. N.; SEREBRIAKOVA, S. V.; LIKHOVID, A. A. Sposoby kompressii

kognitivnoi informatsii v nauchno-populiarnom tekste [Ways of cognitive information compression in popular scientific text]. Current issues in philology and pedagogical linguistics, v. 3, n. 71, p. 139-145, 2019.


DAVLETSHINA, S. R. “Novye media” i tendentsii razvitiia multimediinykh zhanrov [“New media” and trends in the development of multimedia genres]. Lingvistika I mezhkulturnaia kommunikatsiia, v. 2, n. 25, p. 86-91, 2017.


FOCUS. Available: https://www.focus.de/. Access: 10 jul. 2020. GEO. Available in: https://www.geo.de/. Access: 10 jul. 2020.


GURTOVAIA, Y. A. Dialektika verbalnogo i vizualnogo v sovremennoi fotozhurnalistike [Dialectics of verbal and visual in modern photojournalism]. Proceedings of BSTU, v. 4, n. 2, p. 134-138, 2019.


KAPUSTINA, D. M. Problema adaptatsii cheloveka v informatsionnom prostranstve [The problem of human adaptation in the information space]. Filosofskoe obrazovanie, v. 1, n. 35, p. 117-121, 2017.


KHORINA, E. O. Dizain nauchno-populiarnykh izdanii v vospriiatii auditorii (na primere zhurnalov “Vokrug sveta” i “National Geographic”) [Design of popular scientific magazines in readers perception: a study of magazines “Vokrug sveta” and “National geographic”].

image

Ogarev-online, v. 12, p. 1-8, 2016. Available in: http://journal.mrsu.ru/arts/dizajn-nauchno- populyarnyx-izdanij-v-vospriyatii-auditorii-na-primere-zhurnalov-vokrug-sveta-i-national- geographic. Access: 10 jul. 2020.


image

image



KHUTYREVA, A. K. Sposoby manipuliatsii v fotozhurnalistike: prichiny poiavleniia i eticheskii vopros [Manipulation methods in photojournalism: the reasons for their emergence and the ethical question]. Mediasreda, v. 15, p. 67-71, 2019.


KIRILIN, K. A.; SKRIPCHENKO, M. M. Formy i metody populiarizatsii nauki v rossiiskikh SMI [Forms and methods of popularization of science in russian media]. Mir nauki, kultury, obrazovaniia, v. 4, n. 71, p. 439-441, 2018.


KOROTAEVA, I. E. Interactive Computer Technologies in the Educational Process. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, v. 9, n. 2, p. 942-950, 2020.


KOTRIKADZE, E. V. O priemushchestvakh ispolzovaniia multimediinykh tekhnologii pri obuchenii inostrannomu iazyku studentov neiazykovykh VUZov [On the advantages of using multimedia technologies in teaching a foreign language to students of non-linguistic universities]. Mir nauki, v. 5, n. 5, p. 17-24, 2017.


KOVALEVA, L. A. Rol zhanra “fotoreportazh” v novoi mediakommunikatsionnoi srede [The role of the “photo report” genre in the new media communication environment]. Sign: problematic field of media education, v. 3, n. 29, p. 68-72, 2018.


KUDRIAVTSEVA, V. K. Transformatsiia polikodovogo teksta na obloshkakh zhurnala

“Tekhnika – molodezhi”: istoriko-stilistisheskii aspect [Transformation of polycode text on the covers of the “Tekhnika – molodezhi” magazine: the historical and stylistic aspects].

Mediasreda, v. 16, p. 26-30, 2019.


KURBAKOVA, S. N.; et al. Information technologies in education: аpplication of stream technologies. Revista Inclusiones, v. 7, n. esp., p. 264-278, 2020.


LENKOVA, T. A. Rol podpisi v kreolizovannom publitsisticheskom tekste [The role of photo captions in a creolized media text]. Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federalnogo universiteta, v. 1, p. 102-107, 2017.


PODANEVA, E. S. Nauchnaia populiarizatsiia v internete: eksperimenty s novymi formatami (opyt sozdaniia video proektov o nauke) [Scientific popularization on the Internet: experiments with new formats (experience of creating video projects about science)].

Zhurnalistskii ezhegodnik, v. 6, p. 54-58, 2017.


SCIENCEBLOGS. Available: https://scienceblogs.de/. Access: 10 jul. 2020.


SIMAKOVA, S. I. Vizualnyi kontent na stranitsakh zhurnala “Vokrug sveta” kak sredstvo transliatsii nauchno-populiarnoi informatsii [Visual content in the “Vokrug sveta” magazine as a means of translating popular science information]. Sign: problematic field of media education, v. 4, n. 21, p. 21-29, 2016.


image

SKRYLNIKOVA, О. А. et al. The impact of mobile technology (byod) and the use of authentic video materials on students’ learning effectiveness. Revista Inclusiones, v. 7, n. esp., p. 697-709, 2020.



image

image



SLININA, L. I. Strukturno-semantcheskie osobennosti nauchno-populiarnogo teksta v sovremennom nemetskom iazyke [Structural semantic features of the popular science text in the modern German language]. Arkhivarius, v. 2, n. 1-5, p. 45-50, 2016.


SPIEGEL. Available: https://www.spiegel.de/. Access: 10 jul. 2020.


SVIRIDOVA, A. V.; TKALICH, S. K. Sintez tekhnologii multiplikatsii i tsifrovogo foto dlia sozdaniia multimediinogo produkta v ramkakh tekhnologii storitellinga [Synthesis technology of animation and digital photo to create a multimedia product as part of storytelling techniques]. Simvol nauki, n. 11-3, p. 222-225, 2016.


ZHELTUKHINA, M. R. et al. Media promotion role of economic vocabulary: specific features and functions in presentation and advertisement. Online Journal of Communication and Media Technologies, v. 9, n. 2, e201907, 2019.


How to reference this article


KHRISTOFOROVA, N. I. Influence of photography on students’ perception of electronic text of popular science. Rev. EntreLínguas, Araraquara, v. 7, n. esp. 2, e021025, 2021. e-ISSN: 2447-3529. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.2.15151


image

Submitted: 05/01/2021 Required revisions: 26/02/2021 Approved: 24/03/2021 Published: 01/06/2021


image

image