The influence of caregiver interaction on children’s gesture and speech expression
a case study
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v11i00.20143Keywords:
Joint attention, Cognitive development, Multimodality of languageAbstract
Children’s language encompasses an inseparable mix of gestures, looks, verbal expressions, and vocal production. In this context, the question is how the interactional environment contributes to language acquisition development. This study aims to analyze joint attention scenes between father and daughter to identify the caregiver’s role in the development of a child’s gestures and speech. The methodology is based on the construction of the Multimodal Envelope, which corresponds to the look-gesture-vocal production set, through which a video is analyzed in which the father encourages his daughter’s storytelling. As a result, we obtained an overview of how the child’s speech and gesture support is strengthened by the father’s actions, exposing the daughter to interaction contexts in which she is the main interlocutor. It is expected that this work can contribute to future investigations on the importance of the caregiver in scenes of joint attention during the process of language acquisition.
Downloads
References
BRUNER, J. Le développement de l’enfant: savoir faire, savoir dire. Paris: PUF, 2004.
BRUNER, J. Como as crianças aprendem a falar. Tradução de Joana Chaves. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 2007.
DEL RÉ, A.; HILARIO, R. N.; VIEIRA, A. J. A linguagem da criança na concepção dialógico-discursiva: retrospectiva e desafios teórico-metodológicos para o campo de Aquisição da Linguagem. Bakhtiniana, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 12-38, 2021. DOI: 10.1590/2176-457348071. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/dRS98pVJT4mJdmcc7JvkjyB/. Acesso em: 4 abr. 2023.
ESCARIÃO, A. D. Oralidade em práticas lúdicas na Educação Infantil. 2019. 218 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019.
HOLANDA, D. X.; CAVALCANTE, M. C. B.; SILVA, E. E. O.; SILVA, D. M.; LIMA, V. P. Sob um olhar dialógico-multimodal: a matriz gesto e fala como palco de entrada da criança na linguagem. Revista do GELNE, Natal, v. 25, n. 3, e32212, 2023. DOI: 10.21680/1517-7874.2023v25n3ID32212. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/32212. Acesso em: 26 mar. 2025.
KENDON, A. Gesticulation and speech: Two aspects of the process of utterance.
In: KEY, M. R. (ed.). The relation between verbal and nonverbal communication. Haia: De Gruyter Mouton, 1980. p. 207-227.
LANGACKER, R. A dynamic usage-based model. In: BARLOW, M.; KEMMER, S. (ed.). Usage-based models of Language. Califórnia: SLI Publications, 2000.
MCNEILL, D. So you think gestures are nonverbal? Psychological Review, v. 92, n. 3, p. 350-371, 1985. Disponível em: http://www.communicationcache.com/uploads/1/0/8/8/10887248/so_you_think_gestures_are_nonverbal.pdf. Acesso em: 26 mar. 2025.
MCNEILL, D. Hand and mind: what gestures reveal about thought. Chicago: University of Chicago Press, 1992.
MCNEILL, D. Gesture and thought. Chicago: University of Chicago, 2005.
MCNEILL, D. Why we gesture: the surprising role of hand movements in communication. Nova York: Cambridge University Press, 2016.
NÓBREGA, P. V. Dialogia mãe-bebê: a emergência do envelope multimodal em contextos de atenção conjunta. 2010. 168 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e ensino) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.
SAPIR, E. A linguagem: introdução ao estudo da fala. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1980.
SILVA, F. A.; FARIA, E. M. B. Considerações sobre gestos da fala: contínuo de Kendon, dimensões e sistema integrado. Acta Semiótica et Lingvística, v. 27, n. 1, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2446-7006.46v27n1.62399. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/actas/article/view/62399. Acesso em: 20 mar. 2025.
TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2019.
TOMASELLO, Michael. Entrevista com Michael Tomasello. [Entrevista cedida a] BARBOSA, T. R.; SILVA, H. M. L.; OLIVEIRA, R. C.; GOUVEIA, R. T. Revista da ABRALIN, v. 23, n. 2, p. 877-893, 2024. DOI: 10.25189/rabralin.v23i2.2202. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/2202. Acesso em: 26 mar. 2025.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.

