THE TRAINING OF TEACHERS IN THE PERSPECTIVE OF EDUCOMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10031Keywords:
Emancipatory education. Educommunication. Teacher training.Abstract
This paper presents the convergences between the foundations of emancipatory education and the foundations of Educommunication. It shows the relevance of the application of both aspects in the teacher training process and presents the areas of Educommunication as possibilities of action in the universe of educommunication practices.Downloads
References
ALMEIDA, L. B. C. de. Projetos de intervenção em educomunicação. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/299533488_Planejando_projetos_de_intervencao_em_educomunicacao>. Acesso em: 01 jun. 2017
FAGUNDES, M. C. V. A pesquisa como princípio da do-discência. In: ZANCHET, B. M. B. et al. (org.). Processos e práticas na formação de professores: caminhos possíveis. Brasília: Liber Livro Editora, 2011. p. 171-195.
GADOTTI, M. Trabalho e educação numa perspectiva emancipatória. In: II Fórum Mundial de Educação Profissional e Tecnológica: democratização, emancipação e sustentabilidade. Disponível em: <https://goo.gl/bdjJWD>. Acesso em: 01 jun. 2017
GIACOMETTI-ROCHA, E.; MILL, D. Mudanças nas interações sociais e mobilidade na educação com a mediação das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 2, p. 966-982, abr-jun/2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.21723/iaee.v12.n2.9074>. E-ISSN: 1982-5587.
Metzker, G. F. R. Educomunicação: o novo campo e suas áreas de intervenção social. In: Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - XIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste. 2008. São Paulo. Disponível em: <https://www.scribd.com/doc/16370414/Educomunicacao-o-novo-campo-e-suas-areas-de-intervencao-social>. Acesso em: 10 jun. 2017.
MEYROWITZ, J. No sense of place: the Impact of electronic media on social behavior. London: Oxford University Press, 1985.
SÁNCHEZ GAMBOA, S. Epistemologia da pesquisa em educação. Campinas, Praxis. 1998
SOARES, I. de O. Educomunicação e terceiro entorno: diálogos com Galimberti, Echeverría e Martín-Barbero. Revista Comunicação & Educação: Revista do Departamento de Comunicações e Artes da ECA/USP, São Paulo, v. 15, n. 3, 2010. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44845>. ISSN: 2316-9125.
SOARES, I. de O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011. (Coleção Educomunicação).
SOARES, I. de O. Educomunicação: um campo de mediações. In: CITELLI, A. O.; COSTA, M. C. C. (orgs). Educomunicações: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011a. p. 13-28.