Official documents of education in Brazil and the piagetian construtivism theory

Authors

  • Maria Aparecida Rosa de Andrade Alixandre Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0002-5352-070X
  • Maria das Graças de Almeida Baptista Professora vinculada ao Departamento de Fundamentação da Educação,do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba e credenciada junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/UFPB na Linha de Pesquisa em Processos de Ensino-Aprendizagem. https://orcid.org/0000-0003-1084-4269

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.11695

Keywords:

Education, Theory, Official education documents.

Abstract

The present article had as problematic to investigate the origin of the constructivist theory and to analyze the Official Education Documents. Such a study justifies the assumption that different associations made by teachers in relation to theory and practice are dialectically related to official educational proposals. The methodology of this study is developed in a Marxist perspective and has as theoretical reference the praxis, in Gramsci and Vásquez, understood as the conscious action of the subjects that unites theory to practice, leading to the transformation of the world and the subjects themselves. In this sense, it is hoped that this study can serve as a parameter for those who wish to know and reflect the educational reality in a constructivist perspective, since the school is a whole, and can’t be seen in a fragmented way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aparecida Rosa de Andrade Alixandre, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação/PPGE da Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Psicopedagogia Institucional pelo Centro Integrado de Tecnologia e Pesquisa – CINTEP.Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba. Tutora da EaD no Curso de Pós-Graduação lato sensu em Ciências da Linguagem com ênfase no Ensino de Língua Portuguesa (CLELP/UFPB). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Filosofia e Psicologia da Educação – ÁGORA/UFPB.

Maria das Graças de Almeida Baptista, Professora vinculada ao Departamento de Fundamentação da Educação,do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba e credenciada junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/UFPB na Linha de Pesquisa em Processos de Ensino-Aprendizagem.

Possui Pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE da Universidade Federal da Paraíba. Bacharel e Licenciada em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense. Professora vinculada ao Departamento de Fundamentação da Educação,do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba e credenciada junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/UFPB na Linha de Pesquisa em Processos de Ensino-Aprendizagem. Líderdo Grupo de Estudos e Pesquisa em Filosofia e Psicologia da Educação – ÁGORA/UFPB.

References

AZENHA, M. G. Construtivismo: de Piaget a Emilia Ferreiro. São Paulo: Ática, 1999.

BAPTISTA, M. G. A. Gramsci e Vigotski: da educação ativa à educação crítica. João Pessoa: Editora da UFPB, João Pessoa, 2012.

BECKER, F. Educação e Construção do Conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001.

BRASIL. Documento Final da Conferência Nacional de Educação - CONAE. Disponível em: http://fne.mec.gov.br/images/doc/DocumentoFina240415.pdf. Acesso em: 21 jul. 2018.

BRASIL. Lei 9.394, de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, Senado Federal, 1996.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. (PNE 2014-2024). Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 28 de abril de 2018.

DEWEY, J. Democracia e Educação. São Paulo: Nacional, 1959.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

PIAGET, J. Biologia e conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1973.

PIAGET, J. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1975.

ROSA, S. Construtivismo e mudanças. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SAVIANI. D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

Published

06/03/2019

How to Cite

ANDRADE ALIXANDRE, M. A. R. de; BAPTISTA, M. das G. de A. Official documents of education in Brazil and the piagetian construtivism theory. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 255–265, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.11695. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11695. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.