The contradiction democratic management x bureaucratic administration of school: tests for debate
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12443Keywords:
Democratic management, Bureaucratic administration, School, State of art.Abstract
This work seeks to undertake an analysis about the problem of educational management, seeking to unveil the current scenario of the debate about the contradiction between democratic management and bureaucratic administration of the school. For the methodological treatment, content analysis was used. In addition, it will be from the bibliographic research that was constituted a state of the art that will seek to situate in which level the academic debate is dealing with the researched topic. It was observed that the theme of educational management and its notes do not oppose the notion of democracy in the way of administering a school, since the concept of administration used in the content of the analyzed articles considers that administration is configured as the rational use of resources to accomplish their ends, insofar as these ends are configured as the pedagogical process, that is, teaching and learning.Downloads
References
ALMEIDA, W. F. T.; SILVA, J. B. Concepções e práticas de gestão escolar democrática na educação básica no Brasil. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 3, n. 1, 2017. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiHptutronhAhXHdN8KHXcsAgQQFjAAegQIChAC&url=https%3A%2F%2Fperiodicos.ufpe.br%2Frevistas%2Fcadernoscap%2Farticle%2Fdownload%2F236104%2F28811&usg=AOvVaw01Cjte79s4DYRnylfYtYsB>. Acesso em: 15 mar 2019.
AMARAL, D. P. A regulamentação da gestão democrática e a ação do ministério público: desdobramentos no estado do Rio de Janeiro. Revista On line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n.esp. 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10781>. Acesso em: 15 mar 2019.
AMARAL, D. P. Mérito, desempenho e participação nos planos municipais de educação: sentidos da gestão democrática. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 20, n. 3, 2016. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9532>. Acesso em: 15 mar 2019.
BERNADO, E. S.; BORDE, A. M.; CERQUEIRA, L. M. Gestão escolar e democratização da escola: desafios e possibilidades de uma construção coletiva. Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 22, n.esp. 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10782>. Acesso em: 14 mar 2019.
BOSCHETTI, V. R.; MOTA, A. B.; ABREU, D. L. F. Gestão escolar democrática: desafios e perspectivas. Rev. Gest. Aval. Educ., Santa Maria, v. 5, n. 10, 2016. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjSj5GCq4nhAhWWK7kGHakgDCMQFjAAegQIBxAC&url=https%3A%2F%2Fperiodicos.ufsm.br%2Fregae%2Farticle%2Fdownload%2F22257%2Fpdf&usg=AOvVaw1GcGwfgOfCAOcmPKY0hzQh>. Acesso em: 17 mar 2019.
BRASIL, Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 21 de mar de 2019.
BRASIL. Planalto. Constituição Federal. Brasília, 1988.
COUTINHO, L. P.; LAGARES, R. Dilemas da gestão democrática da educação frente ao contexto da nova gestão pública. Revista brasileira de política e Administração da Educação, v. 33, n. 3, 2017. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/76080>. Acesso em: 16 mar 2019.
FERREIRA, N. S. C. Gestão democrática da educação para uma formação humana: conceitos e possibilidades. Em aberto, v. 17, n. 72, 2000. Disponível em: <http://rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2130>. Acesso em: 15 mar 2019.
GAMBOA, S. S. Epistemologia da pesquisa em educação. Campinas: Práxis, 1998.
LIMA, L. C. A Gestão Democrática das Escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária?.Educ. Soc. [online], vol.35, n.129, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302014142170.>. Acesso em 16 mar 2019.
MASSON, M. A. C.; VAN ACKER, M. T. V. Educação escolar e gestão democrática do ensino: perspectivas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n.esp. 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10785>. Acesso em: 15 mar 2019.
MOTA, P. F. A gestão democrática e a materialização da Meta 6 do Plano Nacional de Educação: possibilidade de educação em tempo integral na região metropolitana do Estado do Rio de Janeiro. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n. 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10703>. Acesso em 15 mar 2019.
NASCIMENTO, L. F.; CAVALCANTI, M. M. D. Gestão democrática na educação infantil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n. 1, 2017. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9991>. Acesso em: 15 mar 2019.
NETTO, José Paulo. Introdução do estudo do método em Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
SANTOS, D. P. A.; KANAANE, R. Escolas de governo e seus objetivos institucionais em educação corporativa na administração pública. Pós-graduação e pesquisa do Centro Paula Souza, n. 1, 2017. Disponível em: <http://www.portal.cps.sp.gov.br/pos-graduacao/workshop-de-pos-graduacao-e-pesquisa/012-workshop-2017/workshop/artigos/Educacao/Educacao_Corporativa/Escolas-de-Governo-e-seus-Objetivos-Institucionais.pdf>. Acesso em: 17 mar 2019.
VIEIRA, S. L.; VIDAL, E. M. Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Revista Iberoamericana de Educación, n. 67, 2015. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjvu-2crInhAhW_LLkGHeUsBjkQFjAAegQIChAC&url=https%3A%2F%2Frieoei.org%2Fhistorico%2Fdocumentos%2Frie67a01.pdf&usg=AOvVaw3DiqppKnOrTq7riAoI_G1d>. Acesso em: 16 mar 2019.