The contradiction democratic management x bureaucratic administration of school: tests for debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12443

Keywords:

Democratic management, Bureaucratic administration, School, State of art.

Abstract

This work seeks to undertake an analysis about the problem of educational management, seeking to unveil the current scenario of the debate about the contradiction between democratic management and bureaucratic administration of the school. For the methodological treatment, content analysis was used. In addition, it will be from the bibliographic research that was constituted a state of the art that will seek to situate in which level the academic debate is dealing with the researched topic. It was observed that the theme of educational management and its notes do not oppose the notion of democracy in the way of administering a school, since the concept of administration used in the content of the analyzed articles considers that administration is configured as the rational use of resources to accomplish their ends, insofar as these ends are configured as the pedagogical process, that is, teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alisson Slider do Nascimento de Paula, Centro Universitário Inta (UNINTA)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor do Centro Universitário Inta (UNINTA). Pesquisa do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE).

Frederico Jorge Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará – (UECE), Fortaleza – CE – Brasil.

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação.

Kátia Regina Rodrigues Lima, Universidade Regional do Cariri – (URCA), Crato – CE – Brasil

Professo do Departamento de Ciências Biológicas

References

ALMEIDA, W. F. T.; SILVA, J. B. Concepções e práticas de gestão escolar democrática na educação básica no Brasil. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 3, n. 1, 2017. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiHptutronhAhXHdN8KHXcsAgQQFjAAegQIChAC&url=https%3A%2F%2Fperiodicos.ufpe.br%2Frevistas%2Fcadernoscap%2Farticle%2Fdownload%2F236104%2F28811&usg=AOvVaw01Cjte79s4DYRnylfYtYsB>. Acesso em: 15 mar 2019.

AMARAL, D. P. A regulamentação da gestão democrática e a ação do ministério público: desdobramentos no estado do Rio de Janeiro. Revista On line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n.esp. 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10781>. Acesso em: 15 mar 2019.

AMARAL, D. P. Mérito, desempenho e participação nos planos municipais de educação: sentidos da gestão democrática. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 20, n. 3, 2016. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9532>. Acesso em: 15 mar 2019.

BERNADO, E. S.; BORDE, A. M.; CERQUEIRA, L. M. Gestão escolar e democratização da escola: desafios e possibilidades de uma construção coletiva. Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 22, n.esp. 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10782>. Acesso em: 14 mar 2019.

BOSCHETTI, V. R.; MOTA, A. B.; ABREU, D. L. F. Gestão escolar democrática: desafios e perspectivas. Rev. Gest. Aval. Educ., Santa Maria, v. 5, n. 10, 2016. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjSj5GCq4nhAhWWK7kGHakgDCMQFjAAegQIBxAC&url=https%3A%2F%2Fperiodicos.ufsm.br%2Fregae%2Farticle%2Fdownload%2F22257%2Fpdf&usg=AOvVaw1GcGwfgOfCAOcmPKY0hzQh>. Acesso em: 17 mar 2019.

BRASIL, Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 21 de mar de 2019.

BRASIL. Planalto. Constituição Federal. Brasília, 1988.

COUTINHO, L. P.; LAGARES, R. Dilemas da gestão democrática da educação frente ao contexto da nova gestão pública. Revista brasileira de política e Administração da Educação, v. 33, n. 3, 2017. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/76080>. Acesso em: 16 mar 2019.

FERREIRA, N. S. C. Gestão democrática da educação para uma formação humana: conceitos e possibilidades. Em aberto, v. 17, n. 72, 2000. Disponível em: <http://rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2130>. Acesso em: 15 mar 2019.

GAMBOA, S. S. Epistemologia da pesquisa em educação. Campinas: Práxis, 1998.

LIMA, L. C. A Gestão Democrática das Escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária?.Educ. Soc. [online], vol.35, n.129, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302014142170.>. Acesso em 16 mar 2019.

MASSON, M. A. C.; VAN ACKER, M. T. V. Educação escolar e gestão democrática do ensino: perspectivas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n.esp. 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10785>. Acesso em: 15 mar 2019.

MOTA, P. F. A gestão democrática e a materialização da Meta 6 do Plano Nacional de Educação: possibilidade de educação em tempo integral na região metropolitana do Estado do Rio de Janeiro. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n. 1, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10703>. Acesso em 15 mar 2019.

NASCIMENTO, L. F.; CAVALCANTI, M. M. D. Gestão democrática na educação infantil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n. 1, 2017. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9991>. Acesso em: 15 mar 2019.

NETTO, José Paulo. Introdução do estudo do método em Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

SANTOS, D. P. A.; KANAANE, R. Escolas de governo e seus objetivos institucionais em educação corporativa na administração pública. Pós-graduação e pesquisa do Centro Paula Souza, n. 1, 2017. Disponível em: <http://www.portal.cps.sp.gov.br/pos-graduacao/workshop-de-pos-graduacao-e-pesquisa/012-workshop-2017/workshop/artigos/Educacao/Educacao_Corporativa/Escolas-de-Governo-e-seus-Objetivos-Institucionais.pdf>. Acesso em: 17 mar 2019.

VIEIRA, S. L.; VIDAL, E. M. Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Revista Iberoamericana de Educación, n. 67, 2015. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjvu-2crInhAhW_LLkGHeUsBjkQFjAAegQIChAC&url=https%3A%2F%2Frieoei.org%2Fhistorico%2Fdocumentos%2Frie67a01.pdf&usg=AOvVaw3DiqppKnOrTq7riAoI_G1d>. Acesso em: 16 mar 2019.

Published

09/05/2019

How to Cite

DE PAULA, A. S. do N.; COSTA, F. J. F.; LIMA, K. R. R. The contradiction democratic management x bureaucratic administration of school: tests for debate. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 388–400, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.12443. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12443. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)