Financing education in Mercosur: the reality of Brazil and Uruguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14261

Keywords:

Basic education, Internationalization of education, Mercosur

Abstract

The work analyzes the normative protection of the financing of basic education in Brazil and Uruguay, member countries of the Southern Common Market (Mercosur). Thus, through a qualitative approach, a bibliographic and documentary research was carried out (Constitutions and current educational legislation). The choice for the two countries is due to the distinction in their forms of political-administrative organization of the State, which allows identifying the similarities and differences of a Federal State (Brazil) and a Unitary State (Uruguay). We show that there is no normative harmonization between the two countries regarding educational financing. We also find that only Brazil ensures that a minimum percentage of the budget is linked to its constitution. On the other hand, in Uruguayan legislation, competition in educational financing is linked to the central government. The reflections raised highlighted advances and limits in the regulatory environment regarding educational financing in the countries investigated, whose reality lacks the development of research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kellcia Rezende Souza, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Professora Adjunta da Faculdade de Educação. Doutorado em Educação Escolar (UNESP).

Daniely Honorato da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Graduando em Pedagogia da Faculdade de Educação (UFGD). Bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Vanessa Alcântara Cardoso Mendes, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Professora Substituta na Faculdade de Educação dos Cursos de Graduação. Mestre em Teoria e Pesquisa do Comportamento (UFPA).

References

ABRAHÃO, J. Financiamento e gasto público da educação básica no Brasil e comparações com alguns países da OCDE e América Latina. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 841-858, 2005.

ARRETCHE, M. Relações federativas nas políticas sociais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 25-48, 2002.

BABINSKI, D. B. de O. O direito à educação básica no âmbito do Mercosul: proteção normativa nos planos constitucional, internacional e regional 2010. 182 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Emenda Constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 dez. 2016.

CURY, C. R. J. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Recife, v. 23, n. 3, p. 483-495, 2007.

FRIGOTO, G.; CIAVATA, E. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, p. 93-132, 2003.

GOIN, M. O processo contraditório da educação no contexto do Mercosul: uma análise a partir dos planos educacionais. 2008. 140 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

OLIVEIRA, J. F.; MORAES, K. N. DOURADO, L. F. O financiamento da educação básica: limites e possibilidades. MEC: Escola de Gestores, 2009.

RIZZI, E.; GONZALEZ, M.; XIMENES, S. Direito humano à educação. 2. ed. Curitiba: Plataforma Dhesca Brasil, 2011. (Coleção Manual de Direitos Humanos)

SENA, P. A legislação do FUNDEB. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 134, p. 319-340, 2008.

SOUZA, K. R. Direito à educação nos países membros do Mercosul: um estudo comparado. 2017, 346 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2017.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. SILVA, R. S. da. O direito à educação escolar como dimensão da cidadania no Mercosul. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 737-746, ago. 2020.

URUGUAI. Constituicion de La Republica com las modificaciones plebiscitadas el 26 de noviembro de 1989, el 26 de noviembro de 1994 y el 8 de diciembro de 1996. Montividéu. 1967.

URUGUAI. Ley n. 18.437 del 16 enero 2009. Ley General de Educación. Montividéu, 2009.

URUGUAI. Ley n. 18.719 del 19 diciembre 2010. Presupuesto Nacional periodo 2010 – 2014. Montevidéu, 2010.

Published

01/09/2020

How to Cite

SOUZA, K. R.; DA SILVA, D. H.; MENDES, V. A. C. Financing education in Mercosur: the reality of Brazil and Uruguay. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1272–1285, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.14261. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14261. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)