Financing education in Mercosur: the reality of Brazil and Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14261Keywords:
Basic education, Internationalization of education, MercosurAbstract
The work analyzes the normative protection of the financing of basic education in Brazil and Uruguay, member countries of the Southern Common Market (Mercosur). Thus, through a qualitative approach, a bibliographic and documentary research was carried out (Constitutions and current educational legislation). The choice for the two countries is due to the distinction in their forms of political-administrative organization of the State, which allows identifying the similarities and differences of a Federal State (Brazil) and a Unitary State (Uruguay). We show that there is no normative harmonization between the two countries regarding educational financing. We also find that only Brazil ensures that a minimum percentage of the budget is linked to its constitution. On the other hand, in Uruguayan legislation, competition in educational financing is linked to the central government. The reflections raised highlighted advances and limits in the regulatory environment regarding educational financing in the countries investigated, whose reality lacks the development of research.
Downloads
References
ABRAHÃO, J. Financiamento e gasto público da educação básica no Brasil e comparações com alguns países da OCDE e América Latina. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 841-858, 2005.
ARRETCHE, M. Relações federativas nas políticas sociais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 25-48, 2002.
BABINSKI, D. B. de O. O direito à educação básica no âmbito do Mercosul: proteção normativa nos planos constitucional, internacional e regional 2010. 182 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Emenda Constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 dez. 2016.
CURY, C. R. J. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Recife, v. 23, n. 3, p. 483-495, 2007.
FRIGOTO, G.; CIAVATA, E. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, p. 93-132, 2003.
GOIN, M. O processo contraditório da educação no contexto do Mercosul: uma análise a partir dos planos educacionais. 2008. 140 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
OLIVEIRA, J. F.; MORAES, K. N. DOURADO, L. F. O financiamento da educação básica: limites e possibilidades. MEC: Escola de Gestores, 2009.
RIZZI, E.; GONZALEZ, M.; XIMENES, S. Direito humano à educação. 2. ed. Curitiba: Plataforma Dhesca Brasil, 2011. (Coleção Manual de Direitos Humanos)
SENA, P. A legislação do FUNDEB. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 134, p. 319-340, 2008.
SOUZA, K. R. Direito à educação nos países membros do Mercosul: um estudo comparado. 2017, 346 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2017.
SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. SILVA, R. S. da. O direito à educação escolar como dimensão da cidadania no Mercosul. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 737-746, ago. 2020.
URUGUAI. Constituicion de La Republica com las modificaciones plebiscitadas el 26 de noviembro de 1989, el 26 de noviembro de 1994 y el 8 de diciembro de 1996. Montividéu. 1967.
URUGUAI. Ley n. 18.437 del 16 enero 2009. Ley General de Educación. Montividéu, 2009.
URUGUAI. Ley n. 18.719 del 19 diciembre 2010. Presupuesto Nacional periodo 2010 – 2014. Montevidéu, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.