Challenges of management in the schools of waters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp2.14331

Keywords:

Schools of waters, School management, Pantanal of Mato Grosso do Sul, Diversity.

Abstract

School management is related to both general administration issues and pedagogical aspects. This article aims to present the work of school management in the “Schools of Waters” (School in riverside areas), located in the Pantanal of Mato Grosso do Sul (Brazil). For its development, the qualitative perspective was adopted, with a study of documentation, observation and interviews with the school’s managers. The data were systematized and organized in two topics: a) Characterization and Functioning of the Schools of Waters; and b) Curricular Proposal and Monitoring of Pedagogical Work. It was found that the necessary autonomy to carry out the management work is hampered by the insufficient material conditions for work closer to the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Washington Cesar Shoiti Nozu, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Fronteiras e Direitos Humanos. Doutorado em Educação (UFGD).

Andressa Santos Rebelo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (UFMS).

Mônica de Carvalho Magalhães Kassar, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (UNICAMP).

References

ABREU, C. M. M. A implantação das escolas ribeirinhas no Pantanal corumbaense: um elemento de enfrentamento ao trabalho infantil. Orientadora: Anamaria Santanada Silva. 2018. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, 2018. Disponível em: https://ppgecpan.ufms.br/files/2019/01/Dissertacao-Mestrado-UFMS-CPAN-Cleide-Abreu.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

CORUMBÁ. E.M.R.E.I. Polo Porto Esperança e Extensões. Projeto Político Pedagógico. Corumbá: Secretaria Municipal de Educação, 2017.

CORUMBÁ. Prefeitura Municipal de Corumbá. Secretaria Municipal de Educação. Lei Ordinária n. 2484/2015, de 26 de junho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação do município de Corumbá (2015-2025). Corumbá, 2015. Disponível em: http://leis.camaracorumba.ms.gov.br/lei/2739?type_view=consolidada. Acesso em: 10 jun. 2020.

INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica. Brasília, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso: 29 mar. 2020.

KASSAR, M. C. M. et al. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva em um município do Mato Grosso do Sul. Cadernos CEDES, Campinas, v. 38, n. 106, p. 299-313, set./dez. 2018.

MELO, R. Z. Jogar e brincar de crianças pantaneiras: um estudo em uma “escola das águas”. 2017. 147 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

OLIVEIRA, F. R. Os nexos da educação integral no Pantanal de Corumbá-MS: práticas de ensino na escola Jatobazinho. Orientadora: Claudia Araújo de Lima. 2018. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, 2018. Disponível me: https://ppgecpan.ufms.br/files/2019/02/DISSERTA%C3%87%C3%83O-Francisca_Oliveira.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

OLIVEIRA, I. C.; VASQUES-MENEZES, I. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 169, p. 876-900, set. 2018.

PNUD. IPEA. FJP. Atlas do desenvolvimento humano no Brasil. 2013. Disponível em: http://atlasbrasil.org.br/2013/pt/perfil_m/corumba_ms. Acesso: 29 mar. 2020.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

RIOS, E. C. A prática pedagógica do professor de Educação Física nas escolas ribeirinhas do Pantanal Sul-mato-grossense. 2020. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, 2020.

VASCONCELLOS, C. S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 11. ed. São Paulo: Libertad, 2009.

ZERLOTTI, P. H. Os saberes locais dos alunos sobre o ambiente natural e suas implicações no currículo escolar: um estudo na escola das águas – extensão São Lourenço, no Pantanal de Mato Grosso do Sul. Orientadora: Maria Aparecida de Souza Perrelli. 2014. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2014. Disponível em: https://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/14030-patricia-zerlotti.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

Published

14/11/2020

How to Cite

NOZU, W. C. S.; REBELO, A. S.; KASSAR, M. de C. M. Challenges of management in the schools of waters. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp2, p. 1054–1067, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp2.14331. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14331. Acesso em: 21 nov. 2024.