Educational assessment in teacher’s formation course projects: a research on the state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15045

Keywords:

Educational evaluation, Pedagogical course projects, Undergraduate degrees

Abstract

This article presents the results of a bibliographic investigation about how educational assessment is contemplated in the Pedagogical Projects of Courses - PPCs of teaching degree courses. The study is characterized as qualitative and quantitative research, from the state of knowledge perspective. The time frame comprises the years between 2009 and 2019, with the bibliographic material being collected in the following databases: Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD); CAPES Theses and Dissertations Catalog; online libraries of postgraduate programs in (educational) assessment; Google and Scientific Electronic Library Online (SciELO). The results found in the inventoried works reveal that the evaluation appears in an exact way in the course documents, as a discipline, or in the menu of other disciplines. The gap between being present in the PPC versus the teacher´s practice evaluation stands out, as it is not clear whether these are based only on the evaluation to verify learning or on the evaluation to promote learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreliza Cristina de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Corumbá – MS

Professora Adjunta nos cursos de Licenciatura. Coordenadora de Gestão Acadêmica do CPAN. Doutorado em Educação (UFSCAR).

Amanda de Mattos Pereira Mano, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Corumbá – MS

Professora Adjunta nos cursos de Licenciatura e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/CPAN). Doutorado em Educação (UNESP).

References

AFONSO, A. J. Avaliação educacional. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A.; VIEIRA, L. (Org.). Dicionário sobre trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte, MG: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em: https://gestrado.net.br/verbetes/avaliacao-educacional/. Acesso em: 17 set. 2020

AFONSO, A. J. Avaliação em educação: perspectivas de emancipação social ou regulação gestionária. In: MELLO, M. M. (Org.). Avaliação em educação. Pinhais, PR: Melo, 2007. p. 9-14.

AFONSO, A. J. Questões, objetos e perspetivas em avaliação. Avaliação, Campinas (SP), v. 19, n. 2, p. 487-507, jul. 2014.

ARRETCHE, M. T. D. S. Tendências no estudo sobre avaliação. In: RICO, E. M. Avaliação de políticas sociais: uma questão em debate. São Paulo, SP: Cortez, 2007.

BARBOSA, F. R. P. Avaliação da aprendizagem na formação de professores: estão os futuros professores preparados para avaliar? In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul, RS: ANPED SUL, 2012.

BRANDALISE, M. Â. T. et al. Avaliação educacional: sistematização coletiva de conceitos, de termos e de perspectivas. In: BRANDALISE, M. Â. T. (Org.). Avaliação educacional: interfaces, conceitos, termos e perspectivas. Ponta Grossa, PR: Ed. UEPG, 2020. p. 11-16.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02, de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 8-12, n. 124, 02 jul. 2015.

CARVALHO, A. O. P.; BENFATTI, X. D.; SILVA, H. B. A avaliação educacional com componente curricular na formação de professores: um estudo documental a partir dos projetos pedagógicos dos cursos de Pedagogia. In: CONGRESSO INTERNACIONAL EM AVALIAÇÃO EDUCACIONAL, 7., 2016, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza, CE: UFC, 2016. Tema: Avaliação e seus espaços: desafios e reflexões.

COHEN, E.; FRANCO, R. Avaliação de projetos sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

COSTA, P. K. A. Avaliação da aprendizagem na licenciatura em matemática a distância. 2013. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2013.

DIAS SOBRINHO, J. Universidade e novos modos de produção, circulação e aplicação do conhecimento. Avaliação, Campinas (AP), v. 19, n. 3, p. 643-662, nov. 2014.

FERNANDES, D. Acerca da articulação de perspectivas e da construção teórica em avaliação educacional. In: ESTEBAN, M. T.; AFONSO, A. J. (Org.), Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo, SP: Cortez, 2010. p. 15-44.

FERNANDES, D. Avaliação em Educação: uma discussão de algumas questões críticas e desafios a enfrentar nos próximos anos. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro (RJ), v. 21, n. 78, p. 11-34, mar. 2013.

FERNANDES, D. Contributos das perspetivas orientadas por/para uma agenda social. In: FERRÃO, J. F.; PAIXÃO, J. M. P. (Org.). Metodologias de avaliação de políticas públicas. Lisboa, Portugal: Imprensa da Universidade de Lisboa, 2018. p. 49-70.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc., Campinas (SP), v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

FRANÇA, M. L. C. A avaliação da aprendizagem na formação docente: um retrato dos saberes dos concluintes e egressos do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas/Campus Sertão. 2017. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, Faculdade de Educação, São Cristóvão, 2017.

FREITAS, A. A. S. M. Construção coletiva do PPC: a experiência do curso de Pedagogia da Universidade Católica do Salvador (UCSAL). Revista de Estudios y Experiencias en Educación, Santiago (Chile), v. 16, n. 31, p 157-173, ago. 2017.

GONZAGA, A. E. S. Das concepções às práticas de avaliação: um estudo sobre as práticas avaliativas no Curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba – Cajazeiras. 2016. 122 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.

GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Avaliação de quarta geração. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.

LOPES, K. K. V. Avaliação do ensino-aprendizagem nos projetos pedagógicos dos cursos de graduação da Universidade Federal do Ceará. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. 19. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

POLTRONIERI, H.; CALDERÓN, A. I. Avaliação da aprendizagem na educação superior: a produção científica da revista Estudos em Avaliação Educacional em questão. Avaliação, Campinas (SP), v. 20, n. 2, p. 467-487, jul. 2015.

RAMOS, K. L. et al. Avaliação da aprendizagem: uma análise crítica do PPC do curso de pedagogia do IEAA-UFAM. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 6., 2019, Fortaleza. Anais [...]. Campina Grande, PB: Realize Editora, 2019. Tema: Avaliação: processos e políticas. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/59378. Acesso em: 10 maio 2021.

REGO, A. M. C. A formação de professores em química e física de Pernambuco e suas relações com as novas perspectivas de avaliação da aprendizagem: uma análise documental à luz da teoria dos construtos pessoais e das gerações da avaliação. 2019. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2019.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em educação Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.

SALES, E. S. Formação inicial de professores de química: um estudo acerca das condicionantes da prática avaliativa. 2017. 168 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru 2017.

SILVA, M. M. S. et al. A abordagem da Avaliação Educacional em Larga Escala nos cursos de graduação em Pedagogia. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília (DF), v. 97, n. 245, p. 46-67, jan./abr. 2016.

SOUSA, C. P. Dimensões da Avaliação Educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo (SP), n. 22, p. 101-118, 2000.

TEIXEIRA, C. R. O “estado da arte”: a concepção de avaliação na produção acadêmica do Programa de Pós-graduação em Educação: currículo (1975-2000). Cadernos de Pós-graduação em Educação, São Paulo (SP), v. 5, n. 1, p. 59-66, 2006.

VILLAS BOAS, B. M. F.; SOARES, S. L. O lugar da avaliação na formação de professores. Cad. Cedes, Campinas (SP), v. 36, n. 99, p. 239-254, maio/ago. 2016.

Published

08/12/2021

How to Cite

SOUZA, A. C. de; MANO, A. de M. P. Educational assessment in teacher’s formation course projects: a research on the state of knowledge. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2778–2793, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15045. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15045. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.