Historical overview of comparative education: George Bereday’s contributions
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.4.15930Keywords:
Comparative education, Comparative study, BeredayAbstract
This article seeks to present an angle of the historical panorama drawn by Comparative Education, according to the documental bibliographic review carried out by the authors and to present the proposal of a comparative Bereday method. Initially, our methodological search turned to the different divisions into phases or periods proposed by classical authors. Soon after, we chose to bring the course of comparative education subdivided into decades and including how it also happened in the Brazilian scenario. In the following topic, our study focused on bringing the systematized methodology for comparative analysis proposed by George F. Z. Bereday, classic author of Comparative Education, whose legacy we can still recurrently observe in today's comparative studies.
Downloads
References
BEREDAY, G. Z. F. Método comparado em educação. Trad. José de Sá Porto. São Paulo: Nacional e USP, 1972.
BONITATIBUS, S. G. Educação comparada: conceito, evolução, métodos. São Paulo: EPU, 1989.
CARVALHO, E. J. G Estudos comparados em educação: novos enfoques teóricos- metodológicos. Revista Acta Scientiarum, Maringá, v. 36, n. 1, p. 129-141, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/19012. Acesso em: 24 jun. 2021.
CARVALHO, E. J. G. Reflexões sobre a importância dos estudos de educação comparada na atualidade. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 52, p. 416-435, set. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640251. Acesso em: 24 jun. 2021.
FERREIRA, A. G. O sentido da educação comparada: Uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Revista Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p. 124-138, maio/ago. 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2764/2111. Acesso em: 12 jun. 2021.
FRANCO, M. C. Quando nós somos o outro: questões teórico-metodológicas sobre os estudos comparados. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 72, p. 197-230, ago.2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xGMSnNdj7LYCdPrgFNp7C5Q/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 jun. 2021.
GOERGEN, P. L. Educação comparada: uma disciplina atual ou obsoleta? Revista Pro-posições, Campinas, v. 2, n. 3, p. 5-20, dez. 1991. Disponível em: https://fe- old.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2017/6-artigo-goergenpl.pdf. Acesso em: 24 jun. 2021.
KALOYANNAKI. P; KAZAMIAS. A. Os primórdios modernistas da Educação Comparada: O tema protocientífico e administrativo reforma-meliorista. In: Educação comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília, DF: UNESCO, CAPES, 2012. v. 1.
MONARCHA C.; LOURENÇO FILHO, R. (org.). Educação comparada. 3. ed. Brasília, DF: MEC/Inep, 2004.
NÓVOA, A. Ilusões e desilusões da educação comparada: política e conhecimento. Revista Educação, Sociedade & Culturas, n. 51, p. 13-31, 2017. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC51_Antonio.pdf. Acesso em: 24 jun. 2021.
NÓVOA, A. Modelos de análise de educação comparada: o campo e o mapa. In: Educação Comparada Rotas de além-mar. São Paulo: Xamã, 2010.
SCHRIEWER, J. Pesquisa em educação comparada sob condições de interconectividade global. Trad. Geraldo Korndöfer e Luis Marcos Sander. São Leopoldo: Oikos, 2018.
SCHRIEWER, J. Sistema mundial e inter-relacionamento de redes: a internacionalização da educação e o papel da pesquisa comparativa. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 76, n. 182/183, p. 241-304, 1995. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3669/3404. Acesso em: 17 jul. 2021.
WOJNIAK, J.; George Z. F. Bereday (Zygmunt Fijałkowski) and his comparative method in educational research. SHS Web of Conferences, v. 48, n. 1, 01050, 2018. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20184801050
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.