Corporate University

Possibility for a sociocultural formation of the individual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19105

Keywords:

Corporate University, Corporate Education, Sociocultural development

Abstract

This article presents a proposal for the creation of a Corporate University (UC) dedicated to the strengthening of the business organization, with emphasis on the educational development and sociocultural skills of its employees and collaborators. However, it is easily perceived that the objective of these institutions should go beyond improving productivity and incorporating performance strategies. In this sense, we present a proposal for the creation of a UC that is dedicated to strengthening the business organization, highlighting the educational and sociocultural development of employees and collaborators. The work developed resulted from the articulation with the exploratory and bibliographic research that served as the basis for the theoretical-methodological framework of the discussions presented here, in addition to a theoretical-practical experience lived by the researchers, with a proposal of a UC that creates the conditions for the sociocultural development of its members.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Plinio Paulo Leiva de Luca, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Mestre em Educação, Administrador de empresa.

Giza Guimarães Pereira Sales, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Docente do Mestrado Profissional em Educação e Graduação do UNASP. Doutora em Educação.

References

ALLEN, M. What is a corporate university, and why should an organization have one? In: ALLEN, M. The corporate university handbook: designing, managing, and growing a successful program. Nova York: Amacom, 2002, p. 1-12.

ALPERSTEDT, Cristina. As universidades corporativas no contexto do ensino superior. 2001. Tese (Doutorado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

BAUMAN, Z. Zygmunt bauman: entrevista sobre a educação. Desafios pedagógicos e modernidade líquida. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 137, 2009. DOI: 10.1590/S0100-15742009000200016.

BAUMAN, Z. Sobre Educação e Juventude. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2014.

DE CERTEAU, M. A Escrita da História. São Paulo: Forense Universitária, 2011.

DEMO, P. Conhecer e aprender: sabedoria dos limites e desafios. Porto Alegre: ARTMED, 2000.

EBOLI, M. Educação Corporativa no Brasil: mitos e verdades. São Paulo: Ed. Gente, 2004.

IVORYIT. Ambiente Corporativo. [S. l.], 2022 Disponível em: https://www.ivoryit.com.br/2022/05/06/ambiente-corporativo-porque-e-importante-e-5-dicas-para-melhorar/#:~:text=Podemos%20defini%2Dlo%20como%20sendo,em%20boa%20parte%20da%20semana. Acesso em: 13 jul. 2023.

LUCA, P. P. L. Universidade Corporativa: espaço para desenvolvimento profissional e pessoal do indivíduo, Engenheiro Coelho, SP: UNASP, 2023.

MEISTER, J. C. Educação Corporativa: a gestão do capital intelectual através das universidades corporativas. São Paulo, Pearson, 1999.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Educação: um tesouro a descobrir, relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI (destaques). Tradução: Guilherme João de Freitas Teixeira. 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_por. Acesso em: 18 jul. 2023.

PIETRO, V. C. Impacto do alinhamento da estratégia de negócios sobre o desempenho. 2011. 191 f. Tese (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3136/tde-17052011-123736/publico/Tese_Vanderli_C_Prieto.pdf. Acesso em: 09 out. 2023.

QUARTIERO, E. M.; CERNY, T. Z. Universidade Corporativa: uma nova Face da relação entre mundo do trabalho e mundo da Educação. In: QUARTIERO, E M.; BIANCHETTI, L. (org.). Educação corporativa mundo do trabalho e do conhecimento: aproximações. São Paulo: Cortez, 2005.

RIVIÈRE, A. La psicología de Vygotski. 3. ed. Madrid: Visor, 1988.

SENGE, P. M. As cinco disciplinas. Revista HSM Management, São Paulo, v. 2, n. 9, p. 82-89, jul./ago.1998.

Published

07/06/2024

How to Cite

LEIVA DE LUCA, P. P.; SALES, G. G. P. Corporate University: Possibility for a sociocultural formation of the individual. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 28, n. 00, p. e023014, 2024. DOI: 10.22633/rpge.v28i00.19105. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19105. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.