Neotechnicalism in Initial Teacher Training

An analysis of the National Curriculum Guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19267

Keywords:

Políticas educacionais. Formação de professores. Diretrizes Curriculares Nacionais. Neotecnicismo. Neoliberalismo.

Abstract

The aim of this text is to analyze how the current national curriculum guidelines for initial teacher training, drawn up in accordance with the National Common Curriculum Base (BNCC), contribute to the advancement of Neotechnicism in the country. To this end, a qualitative, exploratory and documentary study was carried out, analyzing CNE/CP Resolution No. 2 of December 20, 2019, which deals with initial teacher training. The production is divided into two sections, the first of which presents the assumptions and characteristics of Neotechnicism in education, as well as its influence in the school context, culminating in the approval of the BNCC. The second section presents the documentary analysis and problematizes the implications of this political-economic model for teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Bechi, Universidade de Passo Fundo

Coordenador do Polo da Universidade Aberta do Brasil de Tapejara/RS. Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF).

Lidiane Limana Puiati Pagliarin, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professora de cursos de licenciatura (área de Teorias Educacionais e da Aprendizagem e Didática Geral) e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação da UFFS. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF).

References

ALVES, Giovanni. Trabalho e Mundialização do Capital: a nova degradação do trabalho na era da globalização. Londrina: Praxis, 1999.

ANTUNES, Ricardo. O caracol e sua concha: Ensaios sobre a morfologia do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2005.

BECHI, Diego. A subjetivação capitalística como mecanismo de precarização do trabalho docente na educação superior brasileira. Orientador: Altair Alberto Fávero. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF: CNE, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF: CNE, 2019.

CANDAU, Vera. Rumo a uma nova didática. 23. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

DOURADO, Luiz; SIQUEIRA, Romilson. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores: retrocessos e resistência propositiva. Textura, [S. l.], v. 24, n. 59, p. 55-77, jul./set. 2022.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

FREITAS, Luís Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GIL, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2014.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). The future of education on and skills Education on 2030: the future we want. Paris: OCDE, 2018a.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). The Future of Education on and Skills Education on 2030. Paris: OCDE, 2018b.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 43.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2018.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

TREVISOL, Marcio Giusti; FÁVERO, Altair Alberto; BECHI, Diego. Educação 2030 da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico: indução e riscos de um modelo curricular de formação. Série-Estudos, [S. l.], v. 28, n. 62, p. 149–171, 2023.

Published

03/07/2024

How to Cite

BECHI, D.; PAGLIARIN, L. L. P. Neotechnicalism in Initial Teacher Training: An analysis of the National Curriculum Guidelines. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 28, n. 00, p. e023016, 2024. DOI: 10.22633/rpge.v28i00.19267. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19267. Acesso em: 21 nov. 2024.