Neotechnicalism in Initial Teacher Training

An analysis of the National Curriculum Guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19267

Keywords:

Políticas educacionais. Formação de professores. Diretrizes Curriculares Nacionais. Neotecnicismo. Neoliberalismo.

Abstract

The aim of this text is to analyze how the current national curriculum guidelines for initial teacher training, drawn up in accordance with the National Common Curriculum Base (BNCC), contribute to the advancement of Neotechnicism in the country. To this end, a qualitative, exploratory and documentary study was carried out, analyzing CNE/CP Resolution No. 2 of December 20, 2019, which deals with initial teacher training. The production is divided into two sections, the first of which presents the assumptions and characteristics of Neotechnicism in education, as well as its influence in the school context, culminating in the approval of the BNCC. The second section presents the documentary analysis and problematizes the implications of this political-economic model for teacher education.

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Author Biographies

Diego Bechi, Universidade de Passo Fundo

Coordenador do Polo da Universidade Aberta do Brasil de Tapejara/RS. Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF).

Lidiane Limana Puiati Pagliarin, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professora de cursos de licenciatura (área de Teorias Educacionais e da Aprendizagem e Didática Geral) e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação da UFFS. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF).

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Published

03/07/2024

How to Cite

BECHI, D.; PAGLIARIN, L. L. P. Neotechnicalism in Initial Teacher Training: An analysis of the National Curriculum Guidelines. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 28, n. 00, p. e023016, 2024. DOI: 10.22633/rpge.v28i00.19267. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19267. Acesso em: 17 jul. 2024.