Enhancing psychomotricity in the process of writing development
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v16i1.13515Keywords:
Psychomotricity, Literacy process, Movement.Abstract
The task of teaching literacy is still a challenge for the contemporary society and the search for effective literacy practices has been frequent among all responsible for this initial level of Elementary School. The constructivist researches have contributed considerably for the comprehension of the child’s reading and writing acquisition process, but it is necessary to observe that the unconditional adoption of this perspective has left aside the importance of activities developed in pre-school and that were considered as a preparatory period for literacy. This article aims to break with this unilateral thought according to which, in the literacy process, only the cognition is a basic condition, disregarding the perspective of a practice that includes psychomotor skills as an important element in this process.Downloads
References
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis. Acesso em: 15 mar. 2019.
BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Referencial curricular nacional para educação infantil. Brasília, DF: MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol 1.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: https://ndi.ufsc.br/files/2012/02/Diretrizes-Curriculares-para-a-E-I.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 03 maio 2020.
CAMUS, J. L'enfant maladroit. Paris: Presses Universitaires de France, 1981.
DANTAS, H.; LA TAILLE, Y.; OLIVEIRA, M. K. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.
DE MEUR, A.; STAES, L. Psicomotricidade: educação e reeducação. São Paulo: Manole, 1991.
FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1985.
FERREIRO, E; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.
FONSECA, V. Psicomotricidade. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes,1996.
FONSECA, V. Desenvolvimento psicomotor e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2008.
FONSECA, V. Psicomotricidade: Filogêneses, Ontogênese e Retrogênese. Artes Médicas, 2009.
GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C.; GOODWAY J.D. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7. ed. Porto Alegre: AMGH Editora Ltda, 2013.
KRECH, D.; CRUTCHFIELD, R. Elementos de Psicologia. v.1. São Paulo: Pioneira/MEC, 1973.
LE BOULCH, J. O desenvolvimento psicomotor: do nascimento aos 6 anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.
LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKY, L. S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/USP, 1988.
MOLINARI, A. M. da P.; SENS, S. M. A educação física e sua relação com a psicomotricidade. Revista PEC, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 85-93, 2002-2003.
OLIVEIRA, G. C. Psicomotricidade, educação e reeducação num enfoque psicopedagógico. 10. ed. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2005.
SOARES, M. Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Pátio, Revista Pedagógica, Artmed Editora, v. 7, n. 29, p. 18-22, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.