English for specific purposes (ESP): characteristics and current tendencies in language teaching

Authors

  • Stéfanie Fernanda Pistoni Della Rosa IFSP – Instituto Federal de São Paulo. Departamento Núcleo Comum. Hortolândia- SP – Brasil
  • Cláudia Jotto Kawachi-Furlan UFES – Universidade Federal do Espírito Santo. Centro de Ciências Humanas e Naturais - Departamento de Línguas e Letras. Vitória – ES – Brasil
  • Eliane Hércules Augusto-Navarro UFSCAR – Universidade Federal de São Carlos. Centro de Educação e Ciências Humanas - Departamento de Letras. São Carlos – SP – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v2i1.8408

Keywords:

English for Specific Purposes, English for Academic Purposes, Language without Borders,

Abstract

The teaching area of English for Specific Purposes has consolidated itself as a teaching approach focused and oriented to attend specific learners’ needs interested in developing competences that help them to participate in occupational and/or academic contexts meaningfully. One of its branches, English for Academic Purposes, can be considered a current tendency in language teaching due to its aim at focusing on specific communicative needs of members that participate in the academic contexts either conducting research and publishing results or interacting with foreign researchers through the target language. The internalization process of Brazilian universities, the role of English as the language of science and English teaching programs at universities (such as Language without Borders) has intensified the proposal of courses for specific purposes, especially for academic purposes, which categorizes itself as a current tendency in English teaching contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stéfanie Fernanda Pistoni Della Rosa, IFSP – Instituto Federal de São Paulo. Departamento Núcleo Comum. Hortolândia- SP – Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Linguística pela mesma universidade, onde também concluiu a graduação em Licenciatura em Letras Inglês-Português. Desenvolve pesquisa na área de Inglês para Propósitos Acadêmicos (IPA) e Teoria do Gênero. Tem experiência de ensino de língua inglesa em diferentes contextos como em instituto de idiomas, contexto empresarial e universitário. Atuou como professora substituta do Departamento de Letras Modernas da Unesp Araraquara- FClar e hoje trabalha como professora de Inglês-Português no Instituto Federal de São Paulo (IFSP) - Campus Hortolândia.

Cláudia Jotto Kawachi-Furlan, UFES – Universidade Federal do Espírito Santo. Centro de Ciências Humanas e Naturais - Departamento de Línguas e Letras. Vitória – ES – Brasil

Doutora pelo programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com período sanduíche na Universidade de Michigan. É licenciada em Letras-Português/Inglês pela UFSCar e mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Atualmente, é professora de língua inglesa no Departamento de Línguas e Letras da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e coordenadora pedagógica do Núcleo de Línguas do Programa Inglês sem Fronteiras - UFES.

Eliane Hércules Augusto-Navarro, UFSCAR – Universidade Federal de São Carlos. Centro de Educação e Ciências Humanas - Departamento de Letras. São Carlos – SP – Brasil

Doutora em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002), com estágios pós-doutoral (2012) e SWD (1998-1999), ambos na Universidade de Michigan. Mestre em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (1997). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de São Carlos. Tem experiência em Ensino-Aprendizagem de Língua Estrangeira (LE), atuando principalmente nos seguintes temas: análise e desenvolvimento de material didático, formação de professores, gramática como habilidade, ensino-aprendizagem de LI para propósitos específicos (ESP - EAP), produção escrita em LI e análise de gêneros discursivos em cursos de inglês como LE.

Published

05/10/2016

How to Cite

DELLA ROSA, S. F. P.; KAWACHI-FURLAN, C. J.; AUGUSTO-NAVARRO, E. H. English for specific purposes (ESP): characteristics and current tendencies in language teaching. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 2, n. 1, p. 25–40, 2016. DOI: 10.29051/el.v2i1.8408. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/8408. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos