The place of portuguese phonetics/phonology as presented in official documents of portuguese elementary schools

Authors

  • Siane Gois Cavalcanti Rodrigues Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Centro de Artes e Comunicação, Recife, PE - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5263-2670
  • Cristina Manuela Sá Universidade de Aveiro (UA), Departamento de Educação e Psicologia, Aveiro - Portugal. https://orcid.org/0000-0002-8768-661X

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1904-8

Keywords:

Phonetics, Phonology, Portuguese Language Teaching, Curriculum, Basic Education,

Abstract

In Portugal, the Grammatical Nomenclature in effect, up until 2003, dates back to 1967. However, in 2007 a new linguistic terminology was instituted, through the publication of the terminological dictionary (DT). This dictionary was the result of the revision of the Linguistic Terminology for Elementary and High Schools (RTLEBS), analyzed in this search. In 2015, another important document entered into effect: the Portuguese Program and Goals for Elementary and High School (PMCPEB). Considering the importance of Phonetics and Phonology in the reflection on language, and broadening linguistic knowledge, and taking into account the fact that, traditionally, these areas have been poorly represented in Portuguese school curriculums (VELOSO, 2006), the objectives of this research are: to analyze the place Phonetics and Phonology occupy in the PMCPEB, in the 3rd Cycle of Elementary School, and analyze if the entries in the revision of TLEBS cover the content of this field as prescribed by the PMCPEB. To this end, this study is based on the work of Cagliari (2009), Veloso (2006), Veloso and Rodrigues (2002) and found that these subjects are poorly represented in the PMCPEB; that largely the records of the revision of TLEBS do not cover all of the content prescribed by the PMCPEB for these areas; and that there are terminological errors, as well as theoretical imprecision in the composition of the entries investigated.

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Author Biographies

Siane Gois Cavalcanti Rodrigues, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Centro de Artes e Comunicação, Recife, PE - Brasil.

É doutora em Letras pela UFPE e professora associada do Departamento de Letras da mesma Universidade, onde atua nos programas de pós-graduação acadêmico e profissional. Orienta dissertações de mestrado e teses de doutorado. Ministra aulas na graduação presencial e a distância, é membro do NUCEPI (Núcleo de Estudos em Compreensão e Produção Interlinguísticas) e do CEEL (Centro de Estudos em Educação e Linguagem). Durante dez anos, foi professora da Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco e atuou como Técnica em Educação, na Gerência de Políticas Educacionais, onde planejou, ministrou e supervisionou cursos de formação continuada. Tem experiência na área de Letras (com ênfase em Língua Portuguesa, Leitura e de Produção de Texto e Fonologia, Variação e Ensino), atuando, também, com as Teorias da Enunciação e a Análise Dialógica do Discurso.

Cristina Manuela Sá, Universidade de Aveiro (UA), Departamento de Educação e Psicologia, Aveiro - Portugal.

É doutorada em Didática pela Universidade de Aveiro e cocoordenadora do Laboratório de Investigação em Educação em Português (LEIP), do Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores da Universidade de Aveiro. Interessa-se particularmente pela transversalidade da língua portuguesa e a sua operacionalização, temática que aborda não só no âmbito da investigação, como também na docência.

Published

15/04/2019

How to Cite

RODRIGUES, S. G. C.; SÁ, C. M. The place of portuguese phonetics/phonology as presented in official documents of portuguese elementary schools. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 63, n. 1, 2019. DOI: 10.1590/1981-5794-1904-8. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10875. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Papers