The motherhood dispositif in ‘All about my mother’: entextualizations and scalar processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e11313

Keywords:

Almodóvar, Maternity performances, Dispositif, Scalar processes, Entextualization,

Abstract

In this article, we understand motherhood as a dispositif that shapes social life and gives support to the nuclear family, but that is subject to mutations and reappropriations. Our purpose is to think about the extent to which the film All about my mother, by denaturalizing maternity performances, as well as those of gender and sexuality, stimulates reflexivity on this subject and leads to possible resignifications. We have selected two moments of the textual trajectory (BLOMMAERT, 2005) the film has been following since 1999 and submitted them to the analysis of the entextualization (SILVERSTEIN; URBAN, 1996; BAUMAN; BRIGGS, 1990) and scalar processes (BLOMMAERT, 2010; CARR; LEMPERT, 2016) mobilized in order to gauge such reflexivity. We have observed that a large part of the queer destabilizations that the film narrative promotes inspire positions in new entextualizations that, in most cases, ratify such destabilizations and manage to expand the concept of motherhood beyond biological and instinctive associations, which prevail in common sense (SCAVONE, 2001; FIDALGO, 2003; PINHEIRO, 2014).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarissa Gonzalez, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Faculdade de Letras. Rio de Janeiro - RJ

Bolsista de pós-doutorado (PNPD/CAPES), foi professora substituta do Departamento de Comunicação da UFF. Doutora em Artes (menção Cum Laude) pela Universidade Complutense de Madrid, mestre em Linguística Aplicada Interdisciplinar pela UFRJ, especialista/MBA em Marketing pela Estácio, tem duas graduações: Jornalismo e Cinema, ambas cursadas na UFF. Possui mestrado profissional em Web Design (Euroinnova, Granada, Espanha) e especialização em Arte Emergente no IART: Instituto Superior de Arte

Luiz Paulo da Moita Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Faculdade de Letras. Rio de Janeiro - RJ

Professor Titular do Programa Interdisciplinar de Lingüística Aplicada da UFRJ e Pesquisador do CNPq. É PhD em Lingüística Aplicada pela Universidade de Londres. Foi presidente da Associação de Lingüística Aplicada do Brasil, atuou como representante da área de Letras e Lingüística no Conselho de Assessores do CNPq e como conselheiro da Associação de Pós-Graduação em Letras e Lingüística (ANPOLL). Já publicou oito livros no Brasil (Oficina de Lingüística Aplicada, Identidades Fragmentadas, Discursos de Identidades, Identidades - Recortes Multi- e Interdisciplinares, Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar, Performances, Para além da identidade: fluxos, movimentos e trânsitos e Estudos de identidade: entre saberes e práticas) e artigos em revistas científicas e capítulos de livros no Brasil, México, Estados Unidos, Holanda e Inglaterra. Atua na área de lingüística aplicada, especificamente no campo das relações entre o discurso e as práticas sociais, com ênfase em estudos sobre letramentos escolares (língua estrangeira e materna) e não-escolares (midiáticos) e os processos de construção das identidades sociais (gênero, sexualidade e raça)

Published

05/06/2020

How to Cite

GONZALEZ, C.; MOITA LOPES, L. P. da. The motherhood dispositif in ‘All about my mother’: entextualizations and scalar processes. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 64, 2020. DOI: 10.1590/1981-5794-e11313. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/11313. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Papers