Beyond bureaucratic ethics in qualitative research involving human beings

Authors

  • Lilian Kemmer Chimentão Universidade Estadual de Londrina (UEL). Centro de Letras e Ciências Humanas. Londrina – PR – Brasil. Departamento de Letras Estrangeiras Modernas. https://orcid.org/0000-0002-5226-074X
  • Simone Reis Universidade Estadual de Londrina (UEL). Centro de Letras e Ciências Humanas. Londrina – Paraná – Brasil. Departamento de Letras Estrangeiras Modernas. https://orcid.org/0000-0003-2916-5805

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1911-9

Keywords:

Emancipatory Ethics, Empowerment, Foreign language teacher training,

Abstract

Ethical commitments in studies involving human beings have been considered for a few decades. However, concerns to which researchers commonly restrict themselves are understood as typical of the so-called formal ethics (e.g. anonymity, informed consent, and absence of fraud). In this article, while defending that this type of ethics, also called bureaucratic ethics, needs to be superseded, we share and illustrate a materialized example of ethics advocated for in human science research, namely, the emancipatory ethics. This example is provided by the doctoral thesis of the first author, under the guidance of the second one, and presented with epistemological, ontological, methodological and ethical considerations from the beginning to the end of the inquiry process. This text is based on principles of emancipatory research (CAMERON et al., 1992), ethics of caring (NODDINGS, 1984), and ethical and methodological considerations from Denzin (1997) and Christians (2006) for social and human research. In short, this article demonstrates ways of distributing power and incorporating the voices of participants into research practice.

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Author Biographies

Lilian Kemmer Chimentão, Universidade Estadual de Londrina (UEL). Centro de Letras e Ciências Humanas. Londrina – PR – Brasil. Departamento de Letras Estrangeiras Modernas.

Professora Adjunta do Departamento de Letras Estrangeiras da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Doutora em Estudos da Linguagem (2016), com foco de pesquisa em formação inicial de professores de inglês e identidades. Mestre em Educação (2010), com estudos voltados à formação continuada de professores. Especialista em Língua Inglesa (2005), Língua Portuguesa (2004) e Metodologia do Ensino Superior (2006). Graduada em Letras-Anglo-portuguesas (2002). Possui experiência profissional na área de ensino de língua inglesa na Educação Básica e Ensino Superior, assim como, na formação de professores no Ensino Superior. Atua no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. As principais áreas de interesse de pesquisa são: formação de professores na perspectiva histórico-crítica social e ensino-aprendizagem de língua inglesa.

Simone Reis, Universidade Estadual de Londrina (UEL). Centro de Letras e Ciências Humanas. Londrina – Paraná – Brasil. Departamento de Letras Estrangeiras Modernas.

Professora Associada no Departamento de Letras Estrangeiras Modernas na Universidade Estadual de Londrina (UEL). Líder do Grupo de Pesquisa Linguagem e Poder (CNPq-2013). Realizou estudos pós-doutorais junto ao Centro de Pesquisa Valibel ? Discours et Variation, no Instituto de Linguagem e Comunicação da Université catholique de Louvain (UCL), em fevereiro de 2010. Concentrou seus estudos na Holanda, em análise crítica do discurso, junto ao Instituto de Educação da Radboud Universiteit Nijmegen, em metáforas e metonímias enquanto focos de análise crítica do discurso, junto à Vrije Universiteit Amsterdam; em análise de dados verbais, visuais e gestuais, junto ao Max Planck Institute for Psycholinguistics, Nijmegen (abril a agosto de 2010).

Published

19/11/2019

How to Cite

CHIMENTÃO, L. K.; REIS, S. Beyond bureaucratic ethics in qualitative research involving human beings. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 63, n. 3, 2019. DOI: 10.1590/1981-5794-1911-9. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/11410. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Papers