Working memory capacity, reading proficiency, and the processing of verbal and pictorial information in English as a foreign language reading

Authors

  • Sidnei Werner Woelfer Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Florianópolis - SC - Brasil. Departamento de Língua e Literatura Estrangeira. https://orcid.org/0000-0003-4707-5037
  • Lêda Maria Braga Tomitch Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Florianópolis - SC - Brasil. Departamento de Língua e Literatura Estrangeira. https://orcid.org/0000-0003-4183-8072

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1911-7

Keywords:

Working memory capacity, English as a foreign language reading, Literal comprehension, Inferential comprehension,

Abstract

This study investigates interplays among working memory capacity (WMC), reading proficiency, and the processing of verbal and pictorial information in English as a foreign language (EFL) reading. Participants were sixty Brazilian public-school students aged 15-17 years old (M = 16.3, SD.= 64). Instruments comprised a background questionnaire, an EFL reading proficiency test, a WMC test, a reading comprehension test, and a retrospective questionnaire. Quantitative and qualitative analyses revealed a positive correlation between the independent variables (i.e., EFL reading proficiency and WMC), as well as a significant association between each of the independent variables and the dependent variable (i.e., reading comprehension). Results indicated that: (1) WMC limitations appear to constrain the processing of non-illustrated expository texts; (2) low EFL reading proficiency may hamper the efficiency of pictorial information processing; and (3) WMC limitations in the processing of pictorial information seem to be compensated by the activation of background knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sidnei Werner Woelfer, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Florianópolis - SC - Brasil. Departamento de Língua e Literatura Estrangeira.

Atualmente é doutorando em Inglês (2016 -2020) -  (Área de Concentração: Estudos Linguísticos - Linha de Pesquisa:Linguagem e Cognição) na Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.  Mestre em Inglês (2016) - (Área de Concentração: Estudos Linguísticos e Literários - Linha de Pesquisa:Linguagem e Cognição) na Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.  Graduado em Letras (2003) - ( Língua Portuguesa/Língua Inglesa e respectivas Literaturas), com Especialização em Língua Inglesa (2007) - Modalidade Mercado de Trabalho na Universidade para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí - UNIDAVI. Graduado em Língua e Literatura Espanhola (2008) na Universidade para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí - UNIDAVI.  Professor dos Cursos Extracurriculares de Idiomas da UFSC (Inglês).

Lêda Maria Braga Tomitch, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Florianópolis - SC - Brasil. Departamento de Língua e Literatura Estrangeira.

Atualmente encontra-se em pós-doutoramento na Universidade de Auckland, na Nova Zelândia, no Centre for Brain Research. É professora titular do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários desde 1996. Possui mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) (1988) e doutorado em Letras (Linguística Aplicada) (1995), ambos pela UFSC. Realizou pós-doutoramento na área de processamento da linguagem, no Center for Cognitive Brain Imaging, na Carnegie Mellon University, nos EUA. Seus interesses de pesquisa incluem os seguintes temas: relação entre a capacidade da memória de trabalho e a compreensão e produção escritas; a implementação dos processos componenciais da leitura no cérebro humano; e o ensino da leitura.

Published

19/11/2019

How to Cite

WOELFER, S. W.; TOMITCH, L. M. B. Working memory capacity, reading proficiency, and the processing of verbal and pictorial information in English as a foreign language reading. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 63, n. 3, 2019. DOI: 10.1590/1981-5794-1911-7. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/11422. Acesso em: 29 sep. 2024.

Issue

Section

Papers