Revisiting the concept of community to foster its applicability to telecollaboration

Authors

  • Laura Rampazzo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Barretos – SP – Brasil
  • Solange Aranha Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José do Rio Preto – SP – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1909-6

Keywords:

Telecollaboration, Discourse Community, Teletandem Community, Genres,

Abstract

The aim of this article is to discuss the concept of community in multimodal contexts of telecollaborative projects, specifically the one named teletandem. Discourse communities (DC) are groupings of individuals who get together in order to achieve their communicative purposes through genres (SWALES, 1990). Although the concept has been extensively discussed in academic settings, there seems to be a lack of studies involving the theme and its importance for telecollaboration. One attempt in doing so is Silva’s (2012) account of the teletandem community, in which she investigates students who participate in the project Teletandem Brasil Foreign Languages for All (Teletandem Brasil: Língua Estrangeira para Todos). Our starting point is her criteria for defining such a community and our analysis derives from our intense observation of teletandem practice. The results indicate that members of communities that are occasionally gathered in telecollaboration contexts tend to be governed by local and external rules, form complex organizations and share genres to achieve their goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Rampazzo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Barretos – SP – Brasil

É doutoranda em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", campus de São José do Rio Preto. É mestre em Estudos Linguísticos pela mesma instituição (2017) e licenciada em Letras (habilitação Português/Inglês) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (2014), campus Assis. Atualmente, é professora de português e inglês no Instituto Federal de São Paulo (IFSP), câmpus Tupã. Seus interesses são nos seguintes temas: linguística aplicada, telecolaboração, gêneros textuais e comunidades discursivas.

Solange Aranha, Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José do Rio Preto – SP – Brasil

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1991), mestrado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado em Letras Linguistica e Lingua Portuguesa Araraquara pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004). Atualmente é professora assistente doutora de língua inglesa da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho em nível de Graduação. Na Pós-Graduação, ministra cursos de metodologia de pesquisa, gêneros textuais, escrita acadêmica e aprendizagem em teletandem. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Análise do Discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: lingüística aplicada, ensino e aprendizagem mediada por computador e análise de gêneros textuais e discursivos. Possui dois pós-doutorados em ensino e aprendizagem em teletandem.

Published

16/09/2019

How to Cite

RAMPAZZO, L.; ARANHA, S. Revisiting the concept of community to foster its applicability to telecollaboration. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 63, n. 2, 2019. DOI: 10.1590/1981-5794-1909-6. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/11446. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Papers