Introducing arguments to the karitiana verbal structure

Authors

  • Ivan Rocha Universidade de São Paulo (USP). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. São Paulo - SP e Programa de Capacitação Institucional (PCI/CNPq), Museu Paraense Emílio Goeldi. Belém - PA, Brazil. https://orcid.org/0000-0001-6533-4528

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e11678

Keywords:

Argument Structure, Applicative Heads, Verbal Classes, Karitiana Language,

Abstract

This paper investigates how Karitiana (a Tupian language, branch Arikém, located in Rondônia, Brazil; population: 396 people - 330 speakers) introduces extra arguments into the basic verbal structures. In order to analyze and discuss the data, we adopted two theoretical frameworks, e.g., (i) the Hale and Keyser (2002)’s theory of argument structure and (ii) the theory of applicative heads, elaborated by Pylkkänen (2008). In the former proposal, Karitiana displays four verbal classes (intransitive, intransitive with oblique objects, transitive and ditransitive verbs) while, in the latter, the language has only two verbal classes (intransitive and transitive verbs). In Pylkkänen’s framework, the Karitiana verbal system exhibits two basic structures in which additional arguments are added by applicative or voice nuclei. In causatives, voices only introduce higher arguments into the structures. However, applicative heads are divided into two types – high and low. The higher head inserts an extra argument above the VP; the lower one inserts the argument internally into the VP.

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Author Biography

Ivan Rocha, Universidade de São Paulo (USP). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. São Paulo - SP e Programa de Capacitação Institucional (PCI/CNPq), Museu Paraense Emílio Goeldi. Belém - PA, Brazil.

É pesquisador visitante no Museu Paraense Emílio Goeldi no Programa de Capacitação Institucional (MCTIC/CNPq) e Pós-Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Diversidade Sociocultural, desenvolvendo um projeto de descrição e documentação linguísticas a fim de produzir dicionários multimídias de línguas indígenas. Antes do atual projeto, desenvolveu um estágio pós-doutoral na Universidade de São Paulo sobre a semântica de tempo e aspecto em Karitiana. Possui bacharelado, mestrado e doutorado em Linguística pela Universidade de São Paulo e, durante o doutorado, foi pesquisador visitante na Universidade do Texas (EUA) através do programa BEPE/FAPESP, por um ano, onde desenvolveu uma pesquisa sobre orações subordinadas e nominalizações em Karitiana. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Teoria e Análise Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: análise, descrição e documentação de línguas originárias (indígenas) da Amazônia, Léxico, Estrutura Argumental, Morfossintaxe, Sintaxe e Semântica. Tem interesse em Linguística Computacional, Teoria da Mente, Ciência Cognitiva e Neurociências da Linguagem. Sua formação acadêmica e pesquisa foram financiadas através de bolsas da Fundação Volkswagen na graduação, do CNPq no mestrado, FAPESP no doutorado e CAPES e CNPq no pós-doutorado.

Published

21/10/2020

How to Cite

ROCHA, I. Introducing arguments to the karitiana verbal structure. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 64, 2020. DOI: 10.1590/1981-5794-e11678. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/11678. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Papers