Aquisition of stress-shift in English by speakers of Brazilian Portuguese

Authors

  • Carina Fragozo Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo – SP – Brasil https://orcid.org/0000-0002-8582-8469
  • Raquel Santana Santos Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo – SP – Brasil https://orcid.org/0000-0002-0277-7994

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e11797

Keywords:

Second language acquisition, Stress shift, English, Brazilian Portuguese, Phonological acquisition

Abstract

By addressing the acquisition of the English stress-shift rule by speakers of Brazilian Portuguese, this article sheds more light on the debate about the influence of first language and formal instruction on the acquisition of a second language. We carried out an experiment in which 37 native and non-native English speakers were asked to pronounce the same words as single words, in stress clash and non-stress clash contexts in order to observe the productivity of this phenomenon. The results show that stress shift occurs in similar proportions in contexts with and without stress clash and that productivity of the phenomenon among the advanced-level learners was very similar to that of the native speakers. We also found that words ending in an obstruent do not favor the application of the rule, whereas words ending in long vowels or nasals do. These findings show that syllable structure and the segmental inventory of the first language affect the results in the target language.

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Author Biographies

Carina Fragozo, Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo – SP – Brasil

Doutora pelo Departamento de Linguística da Universidade de São Paulo (2017). Mestre em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2010) e Graduada em Letras - Inglês pela mesma universidade (2007). Tem experiência no ensino de língua inglesa e trabalhou como especialista de projeto linguístico na empresa Google Brasil. Seus interesses de pesquisa são: aquisição de segunda língua, fonética e fonologia.

Raquel Santana Santos, Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo – SP – Brasil

Possui graduação em Letras e Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (1993), mestrado (1995) e doutorado (2001) em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas e Livre-Docência pela Universidade de São Paulo (2007). Fez parte de seu doutorado na University of Southern California - USA (1998-1999) e pós-doutorados na Radboud Universiteit Nijmengen - Holanda (2004-2005,2007). Atualmente é participante de grupos de pesquisa da Universidade de São Paulo e da Universidade Estadual de Campinas, de projeto temático na Universidade de São Paulo, e coordenadora um grupo de pesquisa em Aquisição do Ritmo, além de ser professora do Departamento de Lingüística da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Psicolingüística, atuando principalmente nos seguintes temas: fonologia, aquisição da linguagem, aquisição, ritmo e aquisição fonológica.

Published

03/05/2021

How to Cite

FRAGOZO, C.; SANTOS, R. S. Aquisition of stress-shift in English by speakers of Brazilian Portuguese. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 65, 2021. DOI: 10.1590/1981-5794-e11797. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/11797. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Papers