The socio-rhetorical construction of the introduction section in academic articles of the disciplinary culture of the history area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e12702

Keywords:

Social and rhetorical analysis, Disciplinary culture, Area of History, Academic article, Introduction section

Abstract

This study aims to describe how the History area produces and comprises the Introduction section in academic articles. For this purpose, we rely on studies by Swales (1990), regarding his conception of genres and his methodological proposal CARS (Create a Research Space). Regarding the study of disciplinary culture, we have the theoretical contributions of Hyland (2000; 2009) and Bhatia (2004). Our research, defined as a study of exploratory and descriptive nature, has a corpus of 30 academic articles distributed in four periodicals in the area of History, with stratification A1 according to WebQualis Capes. Considering the research, we found that the Introduction of academic articles of the area under study is configured as an extensive section in which the authors present the contextualization of the object of analysis, the exposition of previous researches, the indication of the objectives of the study and the presentation of the aspects methodologies that made it viable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Lima de Freitas, Universidade Estadual do Ceará (UECE). Fortaleza - CE – Brazil

Licenciada em Letras Português pela Universidade Estadual do Ceará (2016.1). Mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada - PosLA / UECE (2018.2). Membro do Grupo de Pesquisa em Discurso, Identidade e Letramento Acadêmico (DILETA) da UECE. Doutoranda em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada - PosLA / UECE

Cibele Gadelha Bernardino, Universidade Estadual do Ceará (UECE). Fortaleza - CE – Brazil

Professora adjunta do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) da UECE. Coordenadora do Grupo de Pesquisa DILETA. 

Jorge Tércio Soares Pacheco, Universidade Estadual do Ceará (UECE). Fortaleza - CE – Brazil

Mestre e Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada/PosLA da UECE. Professor da Prefeitura de Fortaleza.Membro do Grupo de Pesquisa em Discurso, Identidade e Letramento Acadêmicos/DILETA

Published

03/05/2021

How to Cite

FREITAS, T. L. de; BERNARDINO, C. G.; PACHECO, J. T. S. The socio-rhetorical construction of the introduction section in academic articles of the disciplinary culture of the history area. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 65, 2021. DOI: 10.1590/1981-5794-e12702. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12702. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Papers