Conceptual transfer

linguistic relativity in second language learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e12799

Keywords:

Conceptual transfer, Cross-linguistic influence, Sapir-Whorf Hypothesis, Linguistic Relativity, L2 learning, Bilingualism

Abstract

The influence of a language on the learning of another, or language transfer, has been extensively investigated in the field of Second Language Acquisition. There are, however, studies on a kind of transfer that occurs in the level of conceptual categorizations and that supports the hypothesis of the influence of language on cognition, or Linguistic Relativity. This phenomenon, known as conceptual transfer (JARVIS and PAVLENKO, 2010), is the object of this theoretical literature review. First, we revisit the development of the research on cross-linguistic influence, from the earlier studies, which considered it something negative for second language learning, to the latest ones, which show various effects, including facilitation. We then approach Linguistic Relativity, also known as the Sapir-Whorf Hypothesis, recalling what was postulated by its classic authors and by more recent researchers, which have reformulated the hypothesis. Finally, we review the most preeminent models of representation of the bilingual mental lexicon up to Pavlenko’s (2009), which explains conceptual transfer and brings Linguistic Relativity closer to Second Language Acquisition. The review ends with the claim that the research on bilingual cognition, through the investigation of conceptual transfer, may show how the languages we speak influence our cognition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Castro Ferreira, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Pelotas – RS - Brasil.

Graduado em Letras - Licenciatura Língua Inglesa e Literatura (2010) e Mestre em Letras - Estudos da Linguagem (2018) pela Universidade Federal de Pelotas. Foi bolsista CAPES durante o ano de 2017. Atualmente desenvolve sua pesquisa de Doutorado sobre Relativismo Linguístico, bilinguismo e ensino e aprendizagem de língua estrangeira. Faz parte do grupo de pesquisa Línguas em Contato, liderado pela Prof.ª Dr.ª Isabella Mozzillo. Atua como professor de língua inglesa e tradutor.

Isabella Mozzillo, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Pelotas – RS - Brasil.

Graduada em Letras - Licenciatura em Português-Francês pela Universidade Federal de Pelotas (1988), em Direito pela Universidade Federal de Pelotas (1989). Mestre em Letras pela Universidade Católica de Pelotas (1996). Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2002). Realizou estágio pós-doutoral em Letras na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). É Professora Titular do Centro de Letras e Comunicação da Universidade Federal de Pelotas. Líder do Grupo de pesquisa do CNPq Línguas em Contato, com interesses voltados para bilinguismo, contato linguístico, ensino e aprendizagem de francês, bem como para a formação e o desenvolvimento do profissional de língua estrangeira.

Published

27/05/2021

How to Cite

FERREIRA, R. C.; MOZZILLO, I. Conceptual transfer: linguistic relativity in second language learning. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 65, 2021. DOI: 10.1590/1981-5794-e12799. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12799. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Papers