What do cordel authors say about the discursive genre they produce?

An analysis from metalinguistic reflections on compositional aspects of the cordel

Authors

  • July Rianna de Melo Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Centro Acadêmico do Agreste, Caruaru – PE - Brasil https://orcid.org/0000-0002-1779-7672
  • Alexsandro Silva Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Centro Acadêmico do Agreste, Caruaru – PE - Brasil https://orcid.org/0000-0002-1943-8227
  • Ana Maria Galvão Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação, Belo Horizonte – MG - Brasil https://orcid.org/0000-0001-9063-8267

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e12861

Keywords:

Cordel Literature, Literacy, Schooling, Verbalization

Abstract

This article aims to analyze what cordel9 authors say about the compositional dimensions (rhyme and metric) of the genre cordel. To this end, we rely, on the one hand, on theoretical discussions on discursive genres and cordel literature, and, on the other hand, on theoretical constructs in the field of metalinguistic consciousness and, in particular, on metatextual consciousness. The participants of this study were six poets, with different ages and years of schooling, with whom metalinguistic interviews were conducted, whose data were treated in the light of the thematic content analysis. The results revealed that the cordel authors were highly sensitive to the rules of rhyme and that, in the case of more experienced and less educated poets, the logic of oral and performance seemed to be more important than the strict obedience to predetermined rhyme patterns. Regarding the metric, we realized that certain precepts were difficult to verbalize, even for those cordel authors with a higher level of education. In addition, some less educated poets predominantly resorted to the use of “singing” to make sure that the verses were metered. Thus, we concluded that, even when unable to verbalize compositional aspects of the cordel, the poets - including the poorly educated - engaged in a complex and sophisticated process of metalinguistic reflection.

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Author Biographies

July Rianna de Melo, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Centro Acadêmico do Agreste, Caruaru – PE - Brasil

Graduada (2015) em Pedagogia, mestra (2017) e doutoranda (2019) em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE. Em 2014, realizou intercâmbio na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, em Portugal. Atualmente, é pedagoga da Universidade Federal de Pernambuco, onde atua no Setor de Assistência Estudantil. Tem experiência na área de Educação, concentrando-se, principalmente, no estudo de temas relativos à alfabetização e ao letramento.

Alexsandro Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Centro Acadêmico do Agreste, Caruaru – PE - Brasil

Graduado em Pedagogia (2000), mestre (2003) e doutor (2008) em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, com período sanduíche no Institut National de Recherche Pédagogique (INRP) - Paris (2007). Pós-doutor, na área de Didática da Língua, pela Université Sorbonne-Nouvelle - Paris 3 , em Paris (2015-1016). Atualmente, é Professor Associado 2 do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco, onde atua no curso de graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea. É também docente do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação e membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem - CEEL da mesma universidade. Participa dos grupos de pesquisa Didática da Língua Portuguesa, Práticas de Leitura e Escrita na Educação Infantil, ambos da UFPE, e Tecnologias, Culturas e Linguagens, da UEPB. Tem experiência na área de Educação, dedicando-se, principalmente, ao estudo de temas relativos ao ensino e à aprendizagem da língua portuguesa, como alfabetização, leitura, escrita e reflexão sobre a língua.

Ana Maria Galvão, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação, Belo Horizonte – MG - Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (1990), mestra (1994) e doutora (2000) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, é professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, onde atua na graduação e na pós-graduação (Mestrado e Doutorado). Realizou estágio-sanduíche no Institut National de Recherche Pédagogique, na França, e pós-doutorado/estágio sênior na Northern Illinois University, Estados Unidos. Seus interesses concentram-se nas áreas de história da cultura escrita, história da educação e metodologia da pesquisa.

Published

18/11/2020

How to Cite

MELO, J. R. de .; SILVA, A.; GALVÃO, A. M. . What do cordel authors say about the discursive genre they produce? An analysis from metalinguistic reflections on compositional aspects of the cordel. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 64, 2020. DOI: 10.1590/1981-5794-e12861. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12861. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Papers