Evaluation, identities and gender

analysis of domestic violence narratives in an interaction among women

Authors

  • Adriana Nogueira A. Nóbrega Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Rio de Janeiro - RJ - Brasil https://orcid.org/0000-0002-0194-0120
  • Adriana Rodrigues de Abreu Rede Municipal do Rio de Janeiro. Secretaria Municipal de Educação. Rio de Janeiro - RJ - Brasil https://orcid.org/0000-0003-2359-6372

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e13172

Keywords:

oral narratives of personal experience, domestic violence, gender identities, evaluation

Abstract

This research investigates the relationship between the evaluative uses of language and the (re)constructions of gender identities from the analysis of oral narratives about domestic violence, suffered by women in their family contexts, reported in an academic interaction. Grounded on the area of Contemporary Applied Linguistics, the theoretical and methodological framework followed a critical stance and the research analyzes how participants structure, negotiate and (re)construct their identities along the narratives, observing how they cope with gender issues, ideologically imposed by the society. Hence, to reach the above objectives, we propose an interface between the perspective of gender as a performative act, performed through the use of language, with the interactional approach of narrative and the socio-constructionist view of identities. The qualitative methodology oriented the analysis of the narrative practice, which was centered on the evaluative elements that constituted the narrative discourse. Results suggest that both gender and identities are products of local performances of sociohistorical individuals, situated in several discursive activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Nogueira A. Nóbrega, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Rio de Janeiro - RJ - Brasil

Doutora e Mestre em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, na área de Estudos da Linguagem. Professora Adjunta 2 do Departamento de Letras da PUC-Rio, atua na linha de pesquisa Discurso, vida social e práticas profissionais do Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem (PPGEL). Dedica-se a pesquisas interdisciplinares em Linguística Aplicada Crítica em/sobre contextos educacionais e formação docente, com base na arquitetura teórica e analítica da Linguística Sistêmico-Funcional e de seu Sistema de Avaliatividade. Seus principais interesses de pesquisa voltam-se à prática discursiva avaliativa e suas contribuições para a investigação dos seguintes temas: emoções no ensino-aprendizagem de línguas, estudos da narrativa, estudos de identidades, estudos de crenças e multiletramentos.

Adriana Rodrigues de Abreu, Rede Municipal do Rio de Janeiro. Secretaria Municipal de Educação. Rio de Janeiro - RJ - Brasil

Doutora em Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), com bolsa pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Eleita como representante discente na Comissão de Bolsas do Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem da PUC-Rio, com exercício em 2016. Mestre em Estudos da Linguagem pela PUC-Rio. Graduada em Letras - Português/ Inglês pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Formação de Professores (UERJ/FFP). Foi bolsista FAPERJ 10 durante o Mestrado e bolsista de Iniciação Científica (PIBIC/CNPQ), na graduação. Atualmente é professora das Redes Municipais de Ensino do Rio de Janeiro e de Magé.Faz parte do Grupo de Pesquisa Análise sistêmico-funcional e Avaliatividade no Discurso e é membro associado da Associação Brasileira de Linguística - ABRALIN.

Published

29/10/2021

How to Cite

NÓBREGA, A. N. A.; ABREU, A. R. de. Evaluation, identities and gender: analysis of domestic violence narratives in an interaction among women. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 65, 2021. DOI: 10.1590/1981-5794-e13172. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/13172. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

Papers