The influence of working memory capacity on inference generation and reading comprehension

Authors

  • Deise Caldart Roscioli Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Sertão – RS – Brasil https://orcid.org/0000-0002-2827-5212
  • Lêda Maria Braga Tômitch Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis - SC - Brasil https://orcid.org/0000-0003-4183-8072

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e13543

Keywords:

reading comprehension, working memory capacity, inference generation

Abstract

This research aimed at investigating whether there is a relationship between Technical High School Brazilian students’ Working Memory Capacity (WMC), inference generation and reading comprehension in L2. A group of 36 students from the third year of the Technical High School Course at Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Sertão, participated in this study. Participants were pre-intermediate speakers of English as an L2. The instruments used in this study comprised a Reading Span Test (RST); two texts, being one narrative and the other expository; a Pause Protocol and two sets of comprehension questions (one for each text). Data from participants’ Reading Span Test, the inferences they generated during reading (categorized in accordance with Narvaez; Broek; Ruiz’ (1999) Inference Categorization Model), as well as their answers in the reading comprehension questions were analyzed both qualitatively and quantitatively, and the main results show that WMC positively correlates with reading comprehension, and also with explanatory inferences, which are strictly connected to reading comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise Caldart Roscioli, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Sertão – RS – Brasil

Possui graduação em Letras: Português Inglês e Respectivas Literaturas pela URI - Campus de Erechim (2009), Mestrado em Letras/ Inglês e Literatura Correspondente pela UFSC (2012) e Doutorado em Estudos da Linguagem pela UFSC (2017). Atua como professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no IFRS - Campus Sertão desde 2013, onde ministra as disciplinas de Língua Inglesa, Inglês Instrumental e Língua Portuguesa/Literatura. Atualmente é coordenadora do Curso Técnico em Agropecuária nas modalidades Integrado e Subsequente ao Ensino Médio no IFRS - Campus Sertão. Também coordena o projeto de ensino Sertão Bilíngue e participa do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gênero e Sexualidade (NEPGS). Possui experiência no ensino de Inglês como Língua Estrangeira para crianças, adolescentes e adultos e como tutora de ensino a distância, além de já ter trabalhado com tradução e interpretação dos pares linguísticos Português/ Inglês. Os interesses incluem ensino e aprendizagem de Língua Inglesa e Língua Portuguesa, em especial o uso de jogos e tecnologias no ensino de idiomas.

Lêda Maria Braga Tômitch, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis - SC - Brasil

Departamento de Língua e Literatura Estrangeira

Published

09/02/2022

How to Cite

ROSCIOLI, D. C.; TÔMITCH, L. M. B. The influence of working memory capacity on inference generation and reading comprehension. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 66, 2022. DOI: 10.1590/1981-5794-e13543. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/13543. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Papers