Reading comprehension of students of primary school II

A study on performance using different types of tasks and inferential categories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e13554

Keywords:

reading comprehension, inferential category of questions, primary school

Abstract

This research had the goal to examine the reading comprehension of primary school students according to their level of education and the proposed tasks. The research subjects were 62 students from the 6th to the 8th year of Primary School II, from a public school in the city of Porto Alegre (RS / Brazil). Data collection was performed using Questionnaire, True or False and Multiple Choice. The questions had a correspondence with the contents, inferential categories, and Cloze. Each subject answered only one task. This distribution was carried out randomly in each class of students. The collected data were organized and treated statistically, thus enabling the following results: a significant difference in reading comprehension (p = 0.007) in regard to the level of education, indicating progression of scores as the schooling process goes on; a significant difference (p = 0.003) regarding the type of task, in which Multiple Choice task presented the highest average score (4.43), the True or False task showed the lowest average score (2.60) and the Quiz tasks and Cloze indicated intermediate averages (3.29 and 3.28, respectively); and a development on the ability to make inferences (relating to the inferential category) was seen as the educational level increases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Wannmacher Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre - RS - Brasil

Doutora em Letras (concentração em Linguística Aplicada) e pós-doutora em Psicolinguística. Docente titular e permanente do PPGL na Escola de Humanidades - Letras da PUCRS. Professora, pesquisadora, orientadora e coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Cognição, Cultura, Linguagens e Interfaces: ciência, arte e tecnologia – NUCCLIN (CNPq). Bolsista de Produtividade DT do CNPq. E-mail: vpereira@pucrs.br

Danielle Baretta, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre - RS - Brasil

Doutoranda em Linguística (PUCRS), é mestre em Linguística pela PUCRS (2017) e licenciada em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004). Possui especialização em Língua Portuguesa com ênfase em Multiletramentos pela Universidade Gama Filho (2013) e em Estudos Avançados em Língua Espanhola pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005). Atualmente é professora do Colégio Militar de Porto Alegre (RS). Tem experiência na área de Letras, com ênfase no ensino de Língua Portuguesa e Espanhola. E-mail: daniellebaretta@hotmail.com

Caroline Bernardes Borges, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre - RS - Brasil

Doutoranda em Linguística (PUCRS – Bolsista integral CNPq), é mestre em Letras (Linguística) pela PUCRS (Bolsista integral CAPES/PROEX) e licenciada em Letras (Licenciatura em Língua Portuguesa e respectivas Literaturas) pela PUCRS. Membro dos grupos de pesquisa "Estudos Cognitivos e Culturais das Linguagens" (CNPq) e "Aquisição, aprendizado e processamento cognitivo da linguagem: instrumentos, procedimentos e tecnologias" (CNPq), que estão inseridos no Núcleo de Pesquisa em Cognição, Cultura, Linguagens e Interfaces: Ciência, Arte e Tecnologia, da PUCRS. E-mail: caroline.borges93@edu.pucrs.br

Published

09/02/2022

How to Cite

PEREIRA, V. W. .; BARETTA, D.; BORGES, C. B. . Reading comprehension of students of primary school II: A study on performance using different types of tasks and inferential categories. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 66, 2022. DOI: 10.1590/1981-5794-e13554. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/13554. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Papers