The practice-position system as epistemological category: contributions to critical discourse analysis

Authors

  • Elaine Mateus UEL – Universidade Estadual de Londrina. Departamento de Letras Estrangeiras Modernas. Londrina – PR – Brasil.
  • Viviane de Melo Resende UnB – Universidade de Brasília. Departamento de Linguística. Brasília – DF – Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1509-1

Keywords:

Critical discourse analysis, Position-practice system, Transformational model of social activity, Epistemology,

Abstract

Critical discourse studies have been established as an important scientific movement within the field of explanatory critique of social practices. This essay proposes epistemological considerations about CDA, based on Critical Realism, especially regarding the relation between social structures, practices and events, taking the position-practice system as an epistemological argument. The discussion is illustrated with two situated studies: one dealing with hybrid positions and tensions between pre-existent objective positions and their subjective occupations within a social movement; the other dealing with fluctuant positions in ELT education practices, as textured in institutional projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Mateus, UEL – Universidade Estadual de Londrina. Departamento de Letras Estrangeiras Modernas. Londrina – PR – Brasil.

Professora Associada na Universidade Estadual de Londrina, doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com estágio na University of San Diego, Califórnia, USA, 2005. Pós-doutora em Linguística pela Universidade de Brasília. Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, UEL.

Viviane de Melo Resende, UnB – Universidade de Brasília. Departamento de Linguística. Brasília – DF – Brasil.

Professora Adjunta da Universidade de Brasília, doutora em Linguística pela mesma universidade. Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Linguística e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional. Coordenadora do Núcleo de Estudos de Linguagem e Sociedade – NELiS (www.nelis.unb.br

Published

23/09/2015

How to Cite

MATEUS, E.; RESENDE, V. de M. The practice-position system as epistemological category: contributions to critical discourse analysis. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 59, n. 3, 2015. DOI: 10.1590/1981-5794-1509-1. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/6944. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Papers