Schoolteacher represented in pre-service teacher’s reflexive academic writing

Authors

  • Wagner Rodrigues Silva UFT - Universidade Federal do Tocantins. Araguaína - TO - Brasil. 77 808-620
  • Elaine Espindola PUCV - Pontificia Universidad Catolica de Valparaiso. Instituto de Literatura y Ciencias del Lenguaje. Vina del Mar - Valparaiso - Chile. 2374631

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1604-7

Keywords:

Applied Linguistics, Systemic Functional Linguistics, Language Education, Academic Writing,

Abstract

The present paper investigates some representations of Brazilian basic schoolteachers in professional reflexive writing, that is, a differentiated academic writing produced by pre-service teachers as the final assignment during their supervised compulsory pre-service Portuguese teacher training. The focus of attention is given to the clauses where the schoolteachers are construed as the grammar subject of actions. The methodological framework assumed in this research is that of the transdisciplinary approach of Applied Linguistics, which is characterized by the use of theoretical-methodological categories resulting from the many fields of knowledge applied in the construction of the object of study. Schoolteachers are represented as the main social actors accountable for the processes identified, which might ask for a complexification of pre-service teacher’s view as regards the compulsory environment of pre-service teaching. Results indicate the demand for a more useful application of the professional reflexive writing in pre-service teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wagner Rodrigues Silva, UFT - Universidade Federal do Tocantins. Araguaína - TO - Brasil. 77 808-620

Possui graduação em Letras Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e Inglesa pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2001), mestrado (2003), doutorado (2006) em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, e pós-doutorado em Linguística Aplicada pela The Hong Kong Polytechnic University - PolyU (2014). Durante o curso de graduação, foi bolsista de Iniciação Científica (CNPq/PIBIC) por três anos. Atualmente é professor Adjunto IV da Universidade Federal do Tocantins - UFT, sendo responsável por lecionar disciplinas de Estágio Supervisionado e Investigação da Prática Pedagógica, além de coordenar o Centro Interdisciplinar de Memória dos Estágios Supervisionados das Licenciaturas (CIMES). Foi Bolsista de Produtividade 2F (CNPq) entre os anos 2009 e 2012. Coordenou o Programa de Pós-Graduaçao em Letras: Ensino de Língua e Literatura (UFT/CAPES) entre os anos de 2009 e 2013. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de gramática, gêneros textuais, letramento, material didático, práticas de escrita, práticas de leitura e texto. Atualmente, é coordenador pró-tempore do Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura.

Published

25/04/2016

How to Cite

SILVA, W. R.; ESPINDOLA, E. Schoolteacher represented in pre-service teacher’s reflexive academic writing. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 60, n. 1, 2016. DOI: 10.1590/1981-5794-1604-7. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/6968. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Papers