The meanings of writing in higher education: text production in the discourse of teachers and students from Portuguese and English graduation classrooms

Authors

  • Maria Eliete de Queiroz UERN – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Departamento de Letras Estrangeiras do Campus Avançado “Profa. Maria Elisa de Albuquerque Maia”. Pau dos Ferros – RN – Brasil.
  • José Cezinaldo Rocha Bessa UERN – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Departamento de Letras Estrangeiras do Campus Avançado “Profa. Maria Elisa de Albuquerque Maia”. Pau dos Ferros – RN – Brasil.
  • Adriana Morais Jales UERN – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Departamento de Letras Estrangeiras do Campus Central. Mossoró – RN – Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1509-4

Keywords:

Text genres, Textual production, Higher education, Modern Languages degree course, Teachers and students,

Abstract

Led by the growing trend of papers in the field of language studies and education which investigate the textual written production of students in Higher Education and the difficulties they present to produce communicatively relevant and successful texts, we aim here to examine the work in Higher Education with the textual genres practiced in written texts. In this sense, particularly the examination will focus on two issues: the purpose of genres produced by students from a Modern Languages degree course and the possible interlocutors of genres produced by them. Data were collected through questionnaires given to students and teachers from a public higher education institution. The paper adopts the conception of language as a process of interaction and reflections on genres of the speech stemming from the Bakhtin Circle’s studies, as well as discussions about the genre and their teaching presented by other scholars. The results show that the teaching of text production in the context of Higher Education classroom environment caters mainly to specificities of the disciplines revealing yet few initiatives that enable authentic situations of communicative interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eliete de Queiroz, UERN – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Departamento de Letras Estrangeiras do Campus Avançado “Profa. Maria Elisa de Albuquerque Maia”. Pau dos Ferros – RN – Brasil.

Graduada em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1993), é mestre e doutora em Estudos da Linguagem, Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2005; 2013). Atualmente é professora adjunto III da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Tem experiência de pesquisa em estudos e análises de textos, em produção textual, em gêneros textuais e em ensino.

José Cezinaldo Rocha Bessa, UERN – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Departamento de Letras Estrangeiras do Campus Avançado “Profa. Maria Elisa de Albuquerque Maia”. Pau dos Ferros – RN – Brasil.

Possui graduação em Letras/Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2005) e mestrado em Estudos da Linguagem, na área de concentração em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007). Doutorando em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara, com período de estágio de doutorado no exterior na Université de Paris VIII (bolsa PDSE/CAPES), supervisionado pela Profª Marília Amorim. Atualmente é Professor Assistente IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus de Pau dos Ferros. Concentra interesse pelos estudos na área de Letras, com ênfase em Linguística, em Linguística Aplicada e em Língua Portuguesa, dedicando-se especialmente a estudos informados pelas seguintes temáticas: gêneros do discurso, produção textual, ensino de língua materna, dialogismo, discurso citado, escrita acadêmica e comunicação científica

Adriana Morais Jales, UERN – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Departamento de Letras Estrangeiras do Campus Central. Mossoró – RN – Brasil.

Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1995), especialização em Língua Inglesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (2007). Atualmente é professora da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Campus Avançado de Pau dos Ferros - RN e cursa Doutorado em Estudos da Linguagem na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Lingüística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: análise do texto e do discurso, ensino de língua inglesa, gêneros textuais e livro didático. 

Published

23/09/2015

How to Cite

QUEIROZ, M. E. de; BESSA, J. C. R.; JALES, A. M. The meanings of writing in higher education: text production in the discourse of teachers and students from Portuguese and English graduation classrooms. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 59, n. 3, 2015. DOI: 10.1590/1981-5794-1509-4. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/7177. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Papers