The written production and the teacher’s work in the support classroom

Authors

  • Cristiane Malinoski Pianaro Angelo UNICENTRO – Universidade do Centro-Oeste do Paraná. Irati – PR
  • Renilson José Menegassi Fundação Araucária. UEM - Universidade Estadual de Maringá - Departamento de Letras. Maringá – PR

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1612-2

Keywords:

Written answer, Support Classroom for Learning, Continuous teacher formation,

Abstract

This paper approaches the written production process of the “answer” text genre on the teacher’s practice in a Support Classroom for Portuguese Language Learning (SAAPL, in Portuguese) - 6th grade of a regular public school in the South-Central region of Parana State - Brazil. Based upon the concepts discussed by Bakhtin Circle and the Applied Linguistics contributions in relation to reading and written production, the work presented here aimed to attend and analyze a teacher’s practice in this context. The data gathering occurred before and after some theoretical and methodological interventions with the teacher in a collaborative way, providing theoretical support and guided discussions about reading and written processes and their implications for the Portuguese language teaching and learning processes. The results indicate the necessity to provide the SAAPL teacher with theoretical and methodological support in relation about processes involved, as well to supervise and guide his/her practice during the work with the answer in this particular context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Malinoski Pianaro Angelo, UNICENTRO – Universidade do Centro-Oeste do Paraná. Irati – PR

Doutoranda em Letras: Estudos Linguísticos.

Docente do Departamento de Letras - Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO.

Área de Atuação: Linguística Aplicada

Renilson José Menegassi, Fundação Araucária. UEM - Universidade Estadual de Maringá - Departamento de Letras. Maringá – PR

Doutorado em Letras, pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis).  Pós-Doutorado em Linguística Aplicada, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).   Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição, nos cursos de Mestrado e Doutorado.

Atua nas linhas de pesquisa Ensino e Aprendizagem de Línguas e Formação do Professor de Línguas. 

Published

07/12/2016

How to Cite

ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J. The written production and the teacher’s work in the support classroom. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 60, n. 3, 2016. DOI: 10.1590/1981-5794-1612-2. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/7266. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Papers