Personal accounts and social construction of knowledge in the foreign language classroom

Authors

  • Adriana Nogueira Accioly Nobrega PUC-Rio – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – RJ – Brasil
  • Suzana de Carvalho Barroso Azevedo PUC-Rio - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – RJ – Brasil.
  • Monica da Costa Monteiro de Souza PUC-Rio – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – RJ – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1608-7

Keywords:

Recounts, EFL classrooms, Systemic functional linguistics, Sociocultural theory, Mediation, Social construction of knowledge,

Abstract

The present article aims at analyzing recounts of personal experiences spontaneously produced by children and teenagers in EFL classrooms. Inserted in the field of Applied Linguistics, this study is based upon the Sociocultural Theory (VYGOTSKY, 1998, 2001), according to which language mediates the social construction of knowledge. Moreover, we regard language as a use oriented tool in service of social and communicative purposes, as proposed by Systemic Functional Linguistics (HALLIDAY; HASAN, 1989). We stand on such theoretical backgrounds as well as a qualitative perspective (DENZIN; LINCOLN, 2006) to argue that the analyzed recounts contribute to the social construction of pedagogical knowledge through personal experience, prompting the emergence of meaningful and shared learning in the classroom. Finally, we suggest that social world experience subsidizes the awareness of curriculum issues and, in return, those contents support the construction of students’ personal experiences, as proposed by NÓBREGA (2003, 2009).

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Author Biographies

Adriana Nogueira Accioly Nobrega, PUC-Rio – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Professora Assistente do Departamento da Letras da PUC-Rio, atua na linha de pesquisa Discurso, Práticas Cotidianas e Profissionais do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem. Suas áreas de interesse compreendem Linguística Aplicada, Linguística Sistêmico-Funcional, Análise Crítica do Discurso, Gêneros Discursivos e Estudos da Narrativa

Suzana de Carvalho Barroso Azevedo, PUC-Rio - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – RJ – Brasil.

Graduou-se em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro em 2006, possui Especialização em Ensino de Inglês pela Universidade Federal de Minas Gerais e Mestrado em Estudos da Linguagem pela PUC-Rio, onde cursa atualmente o Doutorado na mesma área. Participou de diversos eventos tendo apresentado trabalhos na área de Lingüística Aplicada. Atua como professora de Língua Inglesa há 10 anos e atualmente faz parte do corpo docente do CEFET-RJ na unidade de Nova Friburgo, como professora permanente de Língua Inglesa e Portuguesa.

Monica da Costa Monteiro de Souza, PUC-Rio – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Possui graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1991) e mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2007). Atualmente é professora de inglês para fins específicos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) e doutoranda em estudos da linguagem na PUC-RJ. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Lingüística Aplicada ao ensino de Língua Inglesa e produção de material didático.

Published

25/08/2016

How to Cite

NOBREGA, A. N. A.; AZEVEDO, S. de C. B.; DE SOUZA, M. da C. M. Personal accounts and social construction of knowledge in the foreign language classroom. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 60, n. 2, 2016. DOI: 10.1590/1981-5794-1608-7. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/7764. Acesso em: 6 jan. 2025.

Issue

Section

Papers