Behavioral and neuroimaging studies on multitasking: a literature review

Authors

  • Cyntia Bailer UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras - Pós-Graduação em Inglês. Florianópolis – SC – Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9049-8003
  • Lêda Maria Braga Tomitch UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras - Pós-Graduação em Inglês. Florianópolis – SC – Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1608-8

Keywords:

Multitasking, Dual tasking, Behavioral studies, fMRI, Literature review,

Abstract

This literature review aims at articulating evidence from behavioral and neuroimaging studies on multitasking, where at least one of the tasks is a linguistic one. Simply put, multitasking is the handling of more than one task at the same time by a single person. Findings from six behavioral and five neuroimaging studies were articulated with the literature to corroborate two hypotheses longstanding in the field, that (1) multitasking results in one task being performed more poorly than when performed alone (PASHLER, 1994; SCHMIDT, 2001), and that (2) multitasking is a matter of synchronizing and utilizing more efficiently the available neural resources (SALVUCCI; TAATGEN, 2011; JUST; BUCHWEITZ, 2014). The selected studies investigate simultaneous listening comprehension and driving; listening comprehension and performing mental rotation tasks; dichotic listening comprehension; reading/attending a lecture and messaging; bilingualism; the role of intelligence and working memory capacity; the effects of training; and choices across generations. Findings from the reviewed studies corroborate the literature and add support that less voxels in a network of brain areas are activated in multitasking than in single tasking. Implications of such findings for education were also discussed in the review. Future studies may light the path by showing the brain mechanisms that allow and limit multitasking, the effects of learning under conditions of distraction as well as how teaching may evolve to keep up and guide the new generations.

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Author Biographies

Cyntia Bailer, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras - Pós-Graduação em Inglês. Florianópolis – SC – Brasil.

Doutoranda em Estudos da Linguagem (linha de pesquisa: Linguagem e Cognição) do Programa de Pós-Graduação em Inglês da Universidade Federal de Santa Catarina. Previsão de conclusão: fev/2016.

Lêda Maria Braga Tomitch, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras - Pós-Graduação em Inglês. Florianópolis – SC – Brasil.

Professora Titular do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras da UFSC. Doutora em Linguística Aplicada pela UFSC. Pós-doutora na área de Psicologia Cognitiva, pela Universidade de Carnegie Mellon - EUA. Interessa-se por estudos na área da compreensão e produção escritas, envolvendo tanto os aspectos cognitivos como os instrucionais, com especial atenção à implementação dos processos de leitura no cérebro.

Published

25/08/2016

How to Cite

BAILER, C.; TOMITCH, L. M. B. Behavioral and neuroimaging studies on multitasking: a literature review. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 60, n. 2, 2016. DOI: 10.1590/1981-5794-1608-8. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/8133. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Papers