Historical Aspects of English language teaching in Brazil

A discursive analysis of the subject in audiovisual publicity of language couses

Authors

  • Welisson Marques Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM), Uberaba – MG – Brasil https://orcid.org/0000-0001-6766-4651

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e8277

Keywords:

Learner, Learning, Discourse, English language, Advertising

Abstract

Under the theoretical framework of discourse analysis, this paper presents as general objective analyze the constitution of the subject in the advertising discourse of language courses in Brazil. In this sense, we will analyze how the subject means learner and English language learning in these enunciative spaces. For this, we will bring to discussion, a priori, some historical aspects that permeate the teaching of English language in our country. Following, we will address the methodological basis which constitutes the research, and, in the end, we will propose our analysis. We highlight, in the analysis, that the enunciates, on an ongoing basis, demonstrate the paramount importance of the oral skill. This is presented in the constant linguistic mobilization of the lexeme speak in its various inflections. Furthermore, it is verified the supremacy of the native in relation to the Brazilian and, finally, the requirement that lies on the Brazilian learner of the English language concerning the need for “perfect” pronunciation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Welisson Marques, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM), Uberaba – MG – Brasil

Mestre em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Uberlândia (2010). Especialista em Metodologia do Ensino-Aprendizagem em Língua Estrangeira - Língua Inglesa (2006). Possui Licenciatura Plena em Letras Português/Inglês (2007). É, também, Bacharel em Direito (2000) e advogado regularmente inscrito na OAB-MG. Proficiente em Língua Inglesa pelas Universidades de Cambridge (Inglaterra) e Michigan (Estados Unidos) e em Língua Francesa possui os diplomas DELF (Diplômes d'Etudes en Langue Française). Tem experiência na área de ensino, direção e coordenação escolar. Professor de Língua Inglesa, Língua Portuguesa e Linguística com ênfase em Análise do Discurso; além disso, possui várias publicações em periódicos nacionais da área, todos indexados pela CAPES. É integrante do Grupo de Pesquisas em Análise do Discurso - GPAD/UFU/CNPQ, bem como do Laboratório de Estudos Discursivos Foucaultianos - LEDIF/UFU/CNPQ.

Published

23/04/2021

How to Cite

MARQUES, W. Historical Aspects of English language teaching in Brazil: A discursive analysis of the subject in audiovisual publicity of language couses. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 65, 2021. DOI: 10.1590/1981-5794-e8277. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/8277. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Papers