The language of critical colaboration in agency’s development of the high school teachers in service

Authors

  • Maria Otilia Guimarães Ninin PUC-SP – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo – São Paulo
  • Maria Cecília Camargo Magalhães PUC-SP – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo – São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1711-7

Keywords:

Critical collaboration, Critical collaborative research, Relational agency, Transformative agency,

Abstract

This article discusses the language of critical collaboration in high school teachers’ agency development (EDWARDS, 2005, 2007; YAMAZUMI, 2007; ENGESTRÖM, 2007, 2008, 2009, 2011; ENGESTRÖM AND SANNINO, 2011; VIRKKUNEN, 2006a, 2006b) during the teacher education project LEDA - Reading and Writing in Different Areas, held in a São Paulo State public school. Methodologically, the project is anchored in the Critical Collaboration Research (PCCol) (MAGALHÃES, 2009; 2011; 2012), characterized as an intervention research focusing on desencapsulation and transformation of school learning. It is organized in fortnightly meetings with the participation of six teachers from different knowledge areas, 1 pedagogical coordinator of Language Area, and 4 Applied Linguistics researchers. The training meetings focus on the relationship between the participants from the discussion of didactic and pedagogical practices. Based on the analysis of data collected through video recording, preliminary results highlight changes in the senses and meanings attributed by the school participants about the pedagogical teaching practices at the classroom, which seems to indicate consciously and theoretically grounded positions taken by the participating teachers, revealing the development of relational and transformative agency and the emergence of a responsive professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Otilia Guimarães Ninin, PUC-SP – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo – São Paulo

Maria Otilia Guimarães Ninin fez Mestrado e Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP; e Pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, com foco na escrita acadêmica. É professora titular da Coordenadoria Geral de Especialização, Aperfeiçoamento e Extensão (COGEAE - PUC-SP); professora titular da Universidade Paulista, curso de Letras; coordenadora do curso de pós-graduação lato sensu Língua Portuguesa e Literatura (UNIP-SP). Realizou estudos complementares de doutorado na universidade de Bath-UK, sob orientação do Professor Dr. Harry Daniels, na área de Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural.

Maria Cecília Camargo Magalhães, PUC-SP – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo – São Paulo

Maria Cecília Camargo Magalhães é Doutora em Educação pelo College of Education – Virginia Polytechnic Institute and State University (1990) em Currículo e Instrução com foco na leitura e em formação contínua de professores, com base na metodologia colaborativo-crítica. Professora titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – Departamento de Linguística e PEPG em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino-aprendizagem de língua materna e estrangeira, leitura e escrita no ensino-aprendizagem em diferentes áreas do conhecimento, formação contínua de professores colaborativos e críticos, metodologia de pesquisa Crítica de Colaboração. Sua pesquisa está embasada no quadro da Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural e na concepção enunciativa de linguagem (Volochínov e Bakhtin). É uma das líderes do Grupo de Pesquisa Linguagem em Atividades no Contexto Escolar – LACE Bolsista Produtividade do CNPq.

Published

19/12/2017

How to Cite

NININ, M. O. G.; MAGALHÃES, M. C. C. The language of critical colaboration in agency’s development of the high school teachers in service. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 61, n. 3, 2017. DOI: 10.1590/1981-5794-1711-7. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/8548. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Papers