Pedagogic Software Evaluation Protocol: analyzing a digital educational game for Portuguese language teaching

Authors

  • Nukácia Meyre Silva Araújo Universidade Estadual do Ceará (UECE), Centro de Humanidades – LaJogos, Fortaleza – CE
  • Fernanda Rodrigues Ribeiro Freitas Universidade Estadual do Ceará (UECE), Centro de Humanidades – LaJogos, Fortaleza – CE

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1709-6

Keywords:

Portuguese language teaching and learning, Digital educational games, Evaluation Protocol,

Abstract

As consequence of Communication and Information Digital Technologies advancements, and in order to complement teaching, interactive digital tools (including digital pedagogic games) have been highly present in Brazilian schools. Thus, nowadays in classrooms printed and digital didactic materials (henceforth DDMs) compete. DDMs, as well as printed materials, need to undergo rigorous evaluation. Therefore, this work proposes, based on Bakhtin / Volochínov (2009); Geraldi (2011); Halliday et al. (1974) and Koch (2002), how to evaluate the quality of digital pedagogical games for mother tongue teaching. Regarding the main purpose of the research, it is proposed an evaluation of didactic, pedagogical and ergonomic quality of digital pedagogical games available online, taking into account the Evaluation Protocol of Pedagogic Software developed to carry out the research. In this descriptive research a digital pedagogical game intended to teaching Portuguese language is evaluated. The analysis revealed that, although it was a high-quality digital educational game, the object presented inadequacies in didactic, pedagogic, as well as ergonomic aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nukácia Meyre Silva Araújo, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Centro de Humanidades – LaJogos, Fortaleza – CE

Graduada em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (1992), mestre em Linguística (1998) e doutora em Educação (2008) pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente é coordenadora do Mestrado Profissional em Letras-PROFLETRAS/UECE, professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) e do Curso de Letras da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atuou como colaboradora na equipe da Diretoria de Educação a Distância do IFCE, nos cursos da Universidade Aberta do Brasil-UAB. Tem experiência nas áreas de Educação, Linguística e Linguística Aplicada, com ênfase em Língua Portuguesa e atua principalmente com os seguintes temas: ensino de língua portuguesa, linguagem e novas tecnologias, educação a distância, formação de professores, elaboração de material didático, história da leitura, gêneros textuais. Desenvolve pesquisas na área de ensino e novas tecnologias, produção de material didático digital e em Linguística Histórica, especialmente em história dos gêneros discursivos. Em sua experiência administrativa, destacam-se Direção do Centro de Humanidades da UECE, Assessoria à Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa da mesma universidade e Coordenação do Curso de Especialização em Ensino de Língua Portuguesa - CH/UECE. Consultora Ad-hoc FINEP CT-Infra/2013.

Fernanda Rodrigues Ribeiro Freitas, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Centro de Humanidades – LaJogos, Fortaleza – CE

Graduada em Letras Português/ Literatura (2010) pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e é mestre (2013) e doutoranda em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) da mesma instituição. Atualmente desenvolve pesquisas na área de ensino e tecnologias digitais interativas e de produção de material didático digital (MDD). Tem experiência nas áreas de Linguística Aplicada, com ênfase em Língua Portuguesa, e atua principalmente com os seguintes temas: ensino de língua portuguesa; linguagem e novas tecnologias; elaboração de material didático e gêneros textuais.

Published

01/09/2017

How to Cite

ARAÚJO, N. M. S.; FREITAS, F. R. R. Pedagogic Software Evaluation Protocol: analyzing a digital educational game for Portuguese language teaching. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 61, n. 2, 2017. DOI: 10.1590/1981-5794-1709-6. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/8625. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Papers