Discursive representations in the journalistic media of the democratic school in the Federal District (DF)

Authors

  • Thaís Lôbo Junqueira Universidade de Brasília (UnB), Instituto de Letras, Campus Universitário Darcy Ribeiro, Brasília, Distrito Federal
  • Francisca Cordelia Oliveira da Silva Universidade de Brasília (UnB), Instituto de Letras, Campus Universitário Darcy Ribeiro, Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas, Brasília, Distrito Federal

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1807-3

Keywords:

Critical discourse analysis, Discursive representations, Social semiotics and multimodality theory, School violence,

Abstract

This work concerns the horizontal and vertical societal accountabilities, as well as representation and intertextuality, in order to analyze discursive representations of the democratic school, including quality of the democracy (DIAMOND; MORLINO, 2005; O’DONNEL, 1998) and the violence (MINAYO, 2006, 2009) that reproduces relations of dominance and exploration (FAIRCLOUGH, 2003). This study demonstrates how meaning-making potentials broadcasted by the journalistic media can legitimate social hegemonic relations. The linguistic analysis of verbal, non-verbal and multimodal texts found in an article from the portal “Metrópoles” on public schools of the Federal District focused on the lexical selection of verbal texts, multimodal approach and metaphors used based on the Critical Discourse Analysis (CDA) (FAIRCLOUGH, 2001, 2003, 2006) and on the Theory of Multimodal Social Semiotics (TMSS) (KRESS; VAN LEEUWEN, 2001, 2006 [1996]; KRESS, 2010). This research evidenced that the journalist legitimated social hegemonic relations, despite showing a high level of commitment to the social identity created for the Government of the Federal District by means of metaphors and lexical selection used to depict such authorities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Lôbo Junqueira, Universidade de Brasília (UnB), Instituto de Letras, Campus Universitário Darcy Ribeiro, Brasília, Distrito Federal

Mestranda em Linguística pela Universidade de Brasília, Especialista em Letramento e Práticas Interdisciplinares nos Anos Finais pelo CFORM/MEC/UnB e Professora de LEM-Inglês e Francês da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEDF). 

Francisca Cordelia Oliveira da Silva, Universidade de Brasília (UnB), Instituto de Letras, Campus Universitário Darcy Ribeiro, Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas, Brasília, Distrito Federal

Doutora em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB), onde atua como Professora Adjunta, como Coordenadora Geral do curso da Licenciatura em Letras EaD e como orientadora em pesquisas voltadas para a Análise de Discurso Crítica (ADC) e para a Leitura e Produção de Textos na graduação e na pós-graduação. 

Published

08/08/2018

How to Cite

JUNQUEIRA, T. L.; DA SILVA, F. C. O. Discursive representations in the journalistic media of the democratic school in the Federal District (DF). ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 62, n. 2, 2018. DOI: 10.1590/1981-5794-1807-3. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/9642. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Papers