Social networks and the teaching of literature: a reflection on the notion of authorship

Authors

Keywords:

Social networks, Brazilian literature, Teaching, Reader training,

Abstract

The article entitled “Redes sociais e o ensino de literatura: uma reflexão sobre a noção de autoria” aims to understand the influence of new tech media by analyzing indiscriminate use of writers’ quotes in social networks. The goal is to check if it’s possible to use such influence to stimulate reading habits in the classroom. The mentioned research examines why authors like Caio Fernando Abreu and Clarice Lispector are so popular in cyberspace and if this virtual preference has any reflex in the offline life of the readers. In order to come to a conclusion, it’s necessary to deal with concepts related do cyberspace, hypermedia and hypertext by authors like Pierre Lévy and Umberto Eco, as well as reading and readers formation by the use of literature in class.

Author Biography

Maria Eneida Matos da Rosa, IFB - Instituto Federal de Brasília, Câmpus São Sebastião. Brasília-DF - Brasil.

Possui graduação e especialização em Letras pelo Centro Universitário Franciscano (2001), mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Maria (2003) e doutorado em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2009). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria da literatura, atuando em temas como literatura brasileira, literatura e ensino, modernidade, hipermídia e hipertexto. Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília – IFB.

Published

05/02/2019