Tips for the study of The Tale the Three Little Pigs

About some retextualizations in toybook format

Authors

  • Diana Maria Martins IPCA – Instituto Politécnico do Cávado e do Ave. Escola Superior de Design. Barcelos - Portugal e Universidade do Minho. Instituto de Educação – Centro de Investigação em Estudos da Criança. Braga – Portugal. https://orcid.org/0000-0002-7463-8010
  • Sara Reis da Silva UM – Universidade do Minho. Instituto de Educação – Centro de Investigação em Estudos da Criança. Braga – Portugal. https://orcid.org/0000-0003-0041-728X

Keywords:

Children’s literature, Object-book, Toy-book, The Story of the Three Little Pigs, Design

Abstract

Focused on reflecting about the relevance of the graphic dimension in the reception of the short story The Story of the Three Little Pigs, the study deals with the analysis of some books created based on this hypothesis, having as a textual corpus a set of publications translated into Portuguese, of varying authorship and chronologically dispersed: a revision of the book of Czech artist Vojtěch Kubašta (1914-1992), distributed by Electroliber, three contemporary books by Porto Editora, two books by Yoyobooks, an edition of Girassol and a rewriting by Booksmile. Situated within the scope of literary studies, more specifically, around children’s literature, in conjunction with illustration and design, it aims at analyse the main verbal-iconic and graphic singularities, in conjunction with an approach of graphic elements and/or peritextuals that differentiate some volumes of the referred short story, thus contributing to the reflection around one of the most striking trends in contemporary childhood publishing, marked by the imagetic, graphic and playful growth of the object-book.

Author Biographies

Diana Maria Martins, IPCA – Instituto Politécnico do Cávado e do Ave. Escola Superior de Design. Barcelos - Portugal e Universidade do Minho. Instituto de Educação – Centro de Investigação em Estudos da Criança. Braga – Portugal.

Diana Maria Martins é doutorada em Estudos da Criança, na especialidade de Literatura para a Infância, no Instituto de Estudos da Criança, na Universidade do Minho.
Licenciada em Design de Comunicação pela Escola Superior de Artes e Design, de Matosinhos, e mestre em Ilustração, pela Escola Superior Artística do Porto - Guimarães, com uma monografia intitulada "As Cores de A Sombra, de Luísa Ducla Soares - Percursos de re-ilustração e de construção de um livro-álbum poético". Investigadora em Literatura para a infância, educação literária, particularmente dedicada aos livros-objeto e aos livros-brinquedo. 

Sara Reis da Silva, UM – Universidade do Minho. Instituto de Educação – Centro de Investigação em Estudos da Criança. Braga – Portugal.

Sara Reis da Silva é Professora Auxiliar na Universidade do Minho (Instituto de Educação). É investigadora do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC) e do projecto RED LIJMI da Universidade de Santiago de Compostela. É doutorada em Literatura para a Infância (LI) pela Universidade do Minho, com uma tese intitulada Presença e Significado de Manuel António Pina na Literatura Portuguesa para a Infância e a Juventude, já editada (FCG/FCT (2013). Desenvolve a sua docência/investigação na área dos estudos literários e, em particular, da LI. Integrou a equipa responsável pelo projecto Gulbenkian-Casa da Leitura. Tem apresentado comunicações em congressos nacionais e internacionais. É autora de vários artigos, ensaios, recensões e livros.

Published

13/10/2021

Issue

Section

Varia