The uncanny recreated: Maupassant’s Le Horla translated into comics

Authors

  • Ana Luiza Ramazzina Ghirardi UNIFESP – Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Programa de Pós-Graduação do Departamento de Letras - Câmpus Guarulhos. São Paulo https://orcid.org/0000-0002-5860-5198

Keywords:

Le Horla, Media translation, Literature, Comics, Multimodality,

Abstract

Malrieu (1992) suggests that the gothic genre appears in the 19th century as intrinsically linked to a widespread feeling that life could not be explained by means of scientific reason alone.). If the gothic has its roots in such a peculiar moment, how could it be translated to the new context of the 21st century? This paper examines the translation of a literary text to the language of comics, analyzing the strategies for recreating monomodal literature within the new multimodal setting (BOUTIN, 2012). It is argued that the imagetic sequences in comics rebuild the first text and offer a glimpse into the workings of polysemy in literary texts. To illustrate the issues in multimodal translation, the comics version of Maupassant’s Le Horla (Le Horla d’après l’oeuvre de Guy de Maupassant - SOREL, 2014) is examined. The paper also discusses the use of imagetic resources to recreate the hesitation vis-à-vis the reality of perceived facts (CASTEX, 2004, p.274).

Author Biography

Ana Luiza Ramazzina Ghirardi, UNIFESP – Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Programa de Pós-Graduação do Departamento de Letras - Câmpus Guarulhos. São Paulo

Professora na área de língua e literatura francesa do departamento de letras da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo e credenciada no Programa de Mestrado em Letras da mesma universidade. Possui mestrado e doutorado em Língua e Literatura francesa pela Universidade de São Paulo e pós-doutorado com pesquisa em estudos da tradução (em sua relação com o ensino) no Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), UNICAMP. 

Published

15/05/2017

Issue

Section

Contributions