Variable morphosyntactic phenomena

evaluation and teaching

Authors

  • Letícia Fionda Campos Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Faculdade de Letras. Rio de Janeiro - RJ - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5816-6009
  • Silvia Rodrigues Vieira Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Faculdade de Letras. Rio de Janeiro - RJ - Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3068-4322

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e13773

Keywords:

sociolinguistics, morphosyntactic variation, norm, evaluation, teaching

Abstract

This article aims at analyzing how teachers and Portuguese speakers in general assess variable morphosyntactic structures and what sociolinguistic status each structure receives (stereotype, marker or indicator). The corpus consists of an essay corrected by ten teachers and ten other carioca speakers. The research is mainly based on the assumptions of Variationist Sociolinguistics (WEINREICH, LABOV, HERZOG, 1968; LABOV, 1972) and aims at (i) defining the status of specific morphosyntactic structures; (ii) verifying which structures are more stigmatized and which are not, so that it may be possible to describe what educated individuals take as the standard norm and (iii) establishing the relationship between the evaluation issue and the Portuguese teaching. Based on the analysis results, we believe that, in the scope of standard norm, there is no compatibility between participants´choice and the grammatical norm; in other words, the participants, teachers or not, use particular criteria in their idealization of linguistic standard (standard norm) and not just what is proposed in traditional manuals (grammatical norm). Based on these results, it is proposed that teaching activities should consider educated varieties as a starting point for the establishment of the standard norm in a school context.

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Author Biographies

Letícia Fionda Campos, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Faculdade de Letras. Rio de Janeiro - RJ - Brasil.

Graduada em Letras (português-inglês) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2012). Fez mestrado em Letras (Letras Vernáculas - Língua Portuguesa) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2015) e doutorado em Letras (Letras Vernáculas - Língua Portuguesa) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2020). Atualmente é professora na Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro.

Silvia Rodrigues Vieira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Faculdade de Letras. Rio de Janeiro - RJ - Brasil.

Professora associada (nível IV) do Departamento de Letras Vernáculas da Faculdade de Letras da UFRJ, Bolsista de produtividade 2 do CNPq (2015; 2018). Foi Pesquisadora FAPERJ, contemplada nos Programas Jovem Cientista do Nosso Estado 2011 (2012-2015) e Cientista do Nosso Estado 2014 (2015-2018). Possui Doutorado (2002) e Mestrado (1995) em Letras Vernáculas (Língua Portuguesa), além de Graduação em Português-Inglês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992). Atua nos Programas de Pós-graduação em Letras Vernáculas e no Mestrado Profissional em Letras, na UFRJ. Coordenadora de projetos de pesquisa nacional e de cooperação internacional (com destaque ao Grupo de trabalho da ALFAL - Projeto 21), organizadora de bancos de dados para análises linguísticas (Corpus Concordância; Moçambique, Fala-Escrita; Estilo), sua produção bibliográfica conta com organização de livros e periódicos, capítulos publicados em livros, artigos em periódicos e trabalhos em anais de congressos no âmbito nacional e internacional. Atua principalmente nas áreas da Sociolinguística, sobretudo no que se refere à descrição de variedades do Português, e do Ensino de gramática.

Published

08/03/2022

How to Cite

CAMPOS, L. F.; VIEIRA, S. R. Variable morphosyntactic phenomena: evaluation and teaching. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 66, 2022. DOI: 10.1590/1981-5794-e13773. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/13773. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Papers