Comma usage in written texts from 11-15 years old High Junior School students

a longitudinal study

Authors

  • Luciani Tenani Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8487-0825
  • Tainan Carvalho Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e16232

Keywords:

commas, syntax, prosody, scholar texts, elementary school

Abstract

In this article, we investigate the presence and absence of commas in a longitudinal sample of texts of the genre report written by 11 to 15 years-old students from High Junior School at a school in the countryside of São Paulo State. Our hypothesis is that the comma is used when syntactic boundaries match with the prosodic ones. The prosodic constituents are formed from syntactic and phonological information, according to principles defined in the Prosodic Phonology theoretical approach. The characterization of the conventional commas and the non-conventional absences of commas was made from the identification of syntactic boundaries in which they should or could be placed, taking as reference a Brazilian Portuguese grammar. The results were that the conventional comma increases during the years of schooling, as expected. However, the presence and absence of comma rates changed depending on the type of syntactic structure and possibility of the intonational phrase boundary occurs. Comma occurred predominantly in positions where intonation phrase boundaries match with major syntactic boundaries, as a sentence boundary. In turn, the comma systematically does not occur in positions where the syntactic and prosodic boundaries do not match.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciani Tenani, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

É professora na UNESP desde 1997, onde ministra disciplinas para graduação e pós-graduação. Fez graduação (1994), mestrado (1996) e doutorado (2002) em Linguística na UNICAMP, pós-doutorado (2013) em Linguística Aplicada na USP e livre-docência na UNESP (2016). No IBILCE/UNESP, foi chefe do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, é vice-coordenadora do Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos (2017-2021) e coordenadora do Laboratório de Fonética (desde 2013). É vice-líder do grupo de pesquisa “Estudos sobre a linguagem” (CNPq/UNESP). É presidente do Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo, membro do Grupo de Trabalho “Fonética e Fonologia” da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Linguística (ANPOLL) e bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq (desde 2010). Tem pesquisado, publicado e orientado dissertações e teses sobre os seguintes temas: prosódia do Português Brasileiro e processos segmentais variáveis, relação entre fonologia e ortografia, relação entre prosódia e pontuação.

Published

16/06/2023

How to Cite

TENANI, L.; CARVALHO, T. Comma usage in written texts from 11-15 years old High Junior School students: a longitudinal study. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 67, 2023. DOI: 10.1590/1981-5794-e16232. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/16232. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Papers