Visual fashion and language

a semiotic-social analysis of women’s clothing in photographs from the 1920’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e16841

Keywords:

fashion, social semiotics, language, 1920’s

Abstract

Fashion makes it possible to understand the sociocultural developments of a given society. It can be seen as a cultural manifestation and as a form of language, making it possible to be analyzed through semiotics. Thus, the objective of this study is to analyze the forms of representation used to build identity meanings from the observation of women’s clothing present in the photographs of the 1920s, through social semiotics, identifying and reflecting on the message visually transmitted by the clothes, establishing a relationship between the message transmitted by the image with the social construction of the female body and the historical and sociocultural context of the 1920s. Methodologically, the study presents a bibliographical research based on scholars in the areas of semiotics and fashion such as Natividade and Pimenta (2009) and Bonadio ( 2007) followed by the analysis of the images regarding their representational, interactional and compositional meanings, justified by the fact that visuality and fashion are areas of analysis still lacking in studies, but also by the relevance of the study of fashion and visual language for several areas of the know. The results suggest that clothing can transmit messages and information within a sociocultural context, a manifestation of a non-verbal communication system.

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Author Biographies

Gláucia Castro Aguiar Pio, Universidade Federal do Piauí (UFPI). Teresina – PI – Brasil.

Doutoranda em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Letras - UFPI. Mestra em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) na área de Historiografia Linguística. Licenciada (2015) em Letras Português pela mesma Universidade. É membro dos grupos de pesquisa: As normas linguísticas no/do Brasil: história, pesquisa e ensino; e, Historiografia Linguística: estudo de fontes pretéritas e contemporâneas.

Francisco Wellington Borges Gomes, Universidade Federal do Piauí (UFPI). Teresina – PI – Brasil.

graduação em Licenciatura Plena em Letras Inglês pela Universidade Estadual do Piauí (2001) e em Pedagogia (Centro Universitário Internacional - Uninter - 2021), Mestrado em Linguística Aplicada (Universidade Estadual do Ceará - 2006), Doutorado em Linguística Aplicada (Universidade Federal de Minas Gerais - 2010) e estágio pós-doutoral no Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade de Brasília (UnB - 2018). Atua como professor dos cursos de graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí e como docente do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Estadual do Piauí. Tem experiência na área de Linguística e Linguística Aplicada, principalmente nos seguintes temas: ensino de línguas estrangeiras, tradução audiovisual, metodologias de ensino de línguas, linguagem e tecnologia, multimodalidade e texto visual.

Published

05/10/2023

How to Cite

ALBUQUERQUE, S. F. de; PIO, G. C. A.; GOMES, F. W. B. Visual fashion and language: a semiotic-social analysis of women’s clothing in photographs from the 1920’s. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 67, 2023. DOI: 10.1590/1981-5794-e16841. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/16841. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Papers