Active learning methodologies in english classes

interaction in a virtual environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e17721

Keywords:

active methodologies, remote learning, teaching English, grounded theory, pandemic

Abstract

The coronavirus pandemic has intensified the creative use of technological resources that significantly promote dynamic communication among learners. This study investigated the contribution of active methodologies in remote English language classes for the interaction between basic level learners. Based on this goal, we analyzed the resources that promote the linguistic development of students through interaction in virtual environments, based on studies on active methodologies on learning, interaction and teaching of foreign languages and sociocultural theory. Data were generated from an online questionnaire applied to students, interactions in the Google Classroom environment, and the field observation journal of synchronous interactions in Google Meet and were analyzed in the light of grounded theory. By contrasting the instruments, we obtained three global categories that emerged from the comparison and contrast between them: flexibility, autonomy, and interaction. The categories showed that creative tasks developed through active methodologies, such as video production, autonomous activities such as prior access to video classes and flexible tasks such as the activities available in the weekly forums, allowed learners to identify possible errors regarding the use of the language and collaborate with colleagues, solving problems collaboratively and answering questions. The results confirm the contributions of active methodologies in the online environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco José Quaresma de Figueiredo, Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia — GO — Brasil.

É Professor Titular de Língua Inglesa da Universidade Federal de Goiás. É graduado em Letras Português Inglês pela Universidade Federal de Goiás (1988), mestre em Linguística pela Universidade Federal de Goiás (1995) e doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), tendo realizado estágio pós-doutoral também na UFMG (2016). Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em ensino e aprendizagem de línguas, atuando principalmente nos seguintes temas: correção com os pares, aprendizagem colaborativa, inglês, avaliação, erro e correção, crenças sobre ensino-aprendizagem de línguas, telecolaboração. Tem vasta publicação nessas áreas, em forma de artigos em periódicos especializados e em capítulos de livros. É autor de Aprendendo com os erros: uma perspectiva comunicativa de ensino de línguas; de Semeando a interação: a revisão dialógica de textos escritos em língua estrangeira; e de Vygotsky: A interação no Ensino/aprendizagem de línguas. Organizou os livros A aprendizagem colaborativa de línguas; e Formação de Professores de Línguas Estrangeiras: Princípios e Práticas. Juntamente com Maria Cristina Pimentel Campos, da UFV, organizou os livros Culture and arts in Brazil and in the United States: a bridge of multifaceted languages e Intercultural and interdisciplinary studies: pursuits in higher education Organizou, juntamente com Darcilia Marindir Pinto Simões, da UERJ, os livros Metodologias em/de linguística aplicada para ensino e aprendizagem de línguas; Linguística aplicada, prática de ensino e aprendizagem de línguas; Contribuições da Linguística Aplicada para o Professor de Línguas; e Contribuições da Linguística Aplicada para a Educação Básica. Em 1992, foi um dos integrantes da delegação brasileira no programa The Ship for World Youth, patrocinado pelo governo japonês, experiência que lhe possibilitou conhecer o Japão, Estados Unidos, México e Venezuela. De 2006 a 2010, foi o coordenador da UFG no programa Iniciativa em Artes e Cultura Brasil-Estados Unidos, patrocinado pela CAPES/FIPSE, em parceria com a Universidade Federal de Viçosa e duas instituições americanas: University of Montevallo e Gadsden State Community College, ambas no estado do Alabama. Coordenou, de 2012 a 2014, o Programa de Licenciatura Internacional (PLI) entre a UFG e a Universidade de Coimbra. Foi o Vice-Coordenador do GT Ensino-Aprendizagem na Perspectiva da Linguística Aplicada, da ANPOLL, nos biênios 2012-2014 e 2014-2016, e de 2016 a 2018 foi seu Coordenador. Além do GT, participa do grupo DICE em rede (Discurso, Cultura e Ensino), da qual fazem parte pesquisadores da UFG, UFPE, PUC/SP, UNIFRAN, Mackenzie, Universidade de Buenos Aires, Universidade do Porto, UFMA, IFMA, UFJF, UNIFESP e UFSJ. UFG. De março de 2011 a agosto de 2018, foi o Diretor da Faculdade de Letras da UFG. De agosto de 2018 a janeiro de 2022, foi o Secretário de Relações Internacionais da UFG. Desde 2019, é o Diretor Brasileiro do Instituto Confúcio de Medicina Chinesa da UFG. ë Professor Visitante da Hebei University of Chinese Medicine. 

 

Published

19/01/2024

How to Cite

SILVA, C. M. R. da; FIGUEIREDO, F. J. Q. de. Active learning methodologies in english classes: interaction in a virtual environment. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 67, 2024. DOI: 10.1590/1981-5794-e17721. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/17721. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Papers