Digital technologies and English teaching post-pandemic in 2020-2021

an analysis of dialogic relations in an abstract

Authors

  • Samuel de Carvalho Lima Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), Diretoria Acadêmica, Mossoró, RN, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7145-3686

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-e19510

Keywords:

Digital technologies, English teaching, Bakhtin Circle

Abstract

The objective of this study is to discuss the relationship between digital technologies and English teaching post-pandemic in 2020-2021. To this end, considering the Bakhtin Circle's concept of language, I analyze the dialogic relations in an abstract of a communication about the use of technologies in teaching English. The abstract was published in the book of abstracts of the V International Seminar of the Brazilian Association of English Language Teachers of the Federal Network of Basic, Technical and Technological Education (SIABRALITEC), held in 2024, reflecting and refracting a social reality in the context of post-pandemic of Covid-19. Corpus analysis reveals a tension between discourses that can antagonize each other: on the one hand, a more centered appreciation of digital technology, considered essential to guarantee the teaching of English in contemporary times; on the other hand, an appreciation more focused on teaching practice, assessed as essential to guarantee the choice of important materials, not necessarily digital technologies, for teaching the language. It is concluded that the dispute over meanings about the relationship between digital technologies and English teaching seen in the ideological debate in post-pandemic of Covid-19 does not differ significantly from previous discussions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), Diretoria Acadêmica, Mossoró, RN, Brasil

Atualmente, exerce o cargo de Presidente da Associação Brasileira de Professores de Língua Inglesa da Rede Federal de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (ABRALITEC) (2023-atual) e de Diretor Sistêmico de Internacionalização (DINT), em exercício na Reitoria do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal (2020-atual). Atuou como Coordenador do Curso de Formação Inicial e Continuada Português Brasileiro para Estrangeiros - nível básico e intermediário (2021-2023). É Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2012) e realizou Estágio de Pós-doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Educação em Línguas Estrangeiras, na Universidade do Minho (Portugal, 2018). É professor do IFRN, campus Mossoró, onde atua no Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, no Mestrado em Ensino (POSENSINO) e no Doutorado em Ensino (RENOEN). É líder do Grupo de Pesquisa em Ensino-Aprendizagem de Línguas (CNPq/IFRN), onde realiza e orienta investigações, à luz do Círculo de Bakhtin, sobre o ensino de línguas na escola pública e suas interfaces com as tecnologias digitais e a internacionalização.

Published

27/10/2025

How to Cite

LIMA, S. de C. Digital technologies and English teaching post-pandemic in 2020-2021: an analysis of dialogic relations in an abstract. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 69, 2025. DOI: 10.1590/1981-5794-e19510. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/19510. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Papers