Analysis of Super Notícia popular newspaper through a critical and multimodal perspective

Authors

  • Leonardo Antonio Soares UFVJM - Universidade dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Faculdade de Humanidades. Diamantina – Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/1981-5794-1711-5

Keywords:

Newspaper, Persuasion, Popular, Critical analysis, Multimodality,

Abstract

This article aims to analyse, through the Critical Discourse Analysis and a Multimodal perspective, two front-pages of Super Notícia, a popular newspaper, to identify the relationship between the linguistic and image choices and the ideologies, hegemonies and persuasion strategies used by the newspaper’s producers in search for interaction and acceptance of the product by the target audience. The analysis is based on linguistic aspects, passing through the image aspects until it reaches the explicit or implicit ideologies contained in the newspaper's front-page speech. "Critical Analysis" implies showing implicit connections and causes, since the relations between the discursive, social and cultural choices are not always transparent. The results show that, through discursive strategies, such as democratization and  technologization, the newspaper seeks to persuade its audience and sell the product. Moreover, the images are used to the maintenance of practices and ideologies concerning gender, hegemony preservation and maintenance of some stereotypes.

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Author Biography

Leonardo Antonio Soares, UFVJM - Universidade dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Faculdade de Humanidades. Diamantina – Minas Gerais

Possui doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP e mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009). Atuou como professor no curso de Letras da UFOP por 2 anos. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas-Inglês e Análise Crítica do Discurso, focalizando a identidade masculina e suas representações na mídia atual. Lecionou Inglês no curso de extensão da Faculdade de Letras da UFMG. Lecionou Literatura Inglesa, Americana, Estágio Supervisionado de Língua Inglesa e Língua Inglesa no curso de Letras do ISEAT, da UEMG, unidade Ibirité, onde atuou como coordenador do curso de Letras. Atualmente, é professor adjunto na UFVJM onde atua na área de ensino de língua inglesa.

Published

19/12/2017

How to Cite

SOARES, L. A. Analysis of Super Notícia popular newspaper through a critical and multimodal perspective. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 61, n. 3, 2017. DOI: 10.1590/1981-5794-1711-5. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/9497. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Papers