Intertextuality and Second-hand literature

offenses liable to crime in Edgar Allan Poe’s The cask of amontillado and Lygia Fagundes Telles’ Come see the sunset

Authors

  • Dóris Helena Soares da Silva Giacomolli Universidade Federal do Rio Grande (UFRGS), Rio Grande – RS – Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5699-0523
  • Diorgi Giacomolli Universidade Federal do Rio Grande (UFRGS), Rio Grande – RS – Brasil.

Keywords:

Genette, Palimpsests, The cask of amontillado, Come see the sunset, Intertextuality

Abstract

This article proposes an analysis of Edgar Allan Poe’s The cask of amontillado (1846) and Lygia Fagundes Telles’ Come see the sunset (2007), based on the theory of textual transcendence from Gerard Genette’s Palimpsests: second-hand literature (2010). As a relationship established between two texts, intertextuality is inevitable, and in that line of thought a work cannot exist without the influence of other writings previously written. Under that light, there is evidence that – although not explicitly – Telles’ short story dialogues with Poe’s in several aspects, which allows us to perceive the presence of hypertextuality.

Author Biography

Diorgi Giacomolli, Universidade Federal do Rio Grande (UFRGS), Rio Grande – RS – Brasil.

Mestre em Letras- Sociedade, (Inter)textos Literários e Tradução nas Línguas Estrangeiras Modernas e membro do Núcleo de Estudos Góticos (GHOST) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Formado em Letras/Inglês e Literaturas de Língua Inglesa e com Pós-graduação em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Luterana do Brasil, atualmente atuando como professor particular de Inglês no modo remoto, e como revisor de texto.

 

Published

15/05/2024

Issue

Section

Varia