The genius ahead of the heroes

Victor Hugo between authorship and narration

Authors

  • Adressa Medeiros Avi UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Campus Trindade. Florianópolis – SC – Brasil
  • Artur de Vargas Giorgi UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Campus Trindade. Florianópolis – SC – Brasil

Keywords:

Victor Hugo, Poverty, Death penalty, The Last Day of a Condemned Man, Les Misérables, narration and authorship

Abstract

Prolific in his written output and notable in his social praxis, Victor Hugo spearheaded an aesthetic project directly intertwined with politics and public debate. In this article, through a comparative analysis of the novels The Last Day of a Condemned Man (1829) and Les Misérables (1862), we focus on the similarities and differences between the protagonists and plots, highlighting not only the critique of poverty and the death penalty that permeates both works but also the distinct narrative strategies employed by Hugo to reinforce his arguments, as a public figure, regarding these issues. Thus, we emphasize how Hugo manipulates the narrative voices of his novels to support, on one hand, the singular dramas of the protagonists in the modern social context, and, on the other hand, his own ambitions and convictions about aesthetics and politics, often blurring the boundaries between fiction and reality, narrative and authorship.

Author Biography

Artur de Vargas Giorgi, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Campus Trindade. Florianópolis – SC – Brasil

Professor Adjunto de Teoria Literária da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq (PQ-2). É Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda (UNAERP - SP); Licenciado em Letras - Língua Portuguesa e Literatura (UFSC); Mestre em Teoria Literária (UFSC/CNPq) e Doutor em Literatura (UFSC/CNPq). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária e Literatura Brasileira, e na área de Artes, com ênfase em Arte Moderna e Arte Contemporânea. Atua principalmente nos seguintes campos: teoria literária, literatura brasileira, teoria da modernidade, artes visuais, vanguardas, neovanguardas e crítica cultural. Desenvolveu pesquisa de pós-doutorado junto ao Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), com bolsa CAPES (PNPD/2015-2016). Foi professor da linha de pesquisa Linguagem e Cultura do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), onde também lecionou nos cursos de graduação em Psicologia e em Cinema e Audiovisual (2016-2018).

Published

13/11/2024

Issue

Section

Artigos